کد خبر 1582666
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
سخنرانی سالیانه بایدن در کنگره با دفاع از عملکردش

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سومین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا موسوم به سخنرانی «وضعیت کشور»از دستاوردهای دوره ریاست خود دفاع کرد و چشم ‌اندازش را برای دور دوم ریاست جمهوری احتمالی بیان کرد.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سومین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا موسوم به سخنرانی «وضعیت کشور» (State of Union) از دستاوردهای دوره ریاست خود دفاع کرد و چشم ‌اندازش را برای دور دوم ریاست جمهوری احتمالی بیان کرد.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به موضوعات مختلف‌ اعم از جنگ‌های اوکراین و غزه، چین و مسائل دیگری همچون وضعیت اقتصاد و مرز آمریکا پرداخت.

در این سخنرانی که یکی از سیاسی‌ترین سخنرانی‌های بایدن خوانده شده، وی به دونالد ترامپ، نامزد پیشرو حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا تاخته و از سیاست‌های او انتقاد کرد.

بایدن سخنرانی خود را با تاکید بر دموکراسی و آزادی آغاز کرده بود گفت آزادی و دموکراسی در آمریکا و خارج از آن هدف حمله قرار گرفته است.

او سپس به حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و گفت «تسلیم در برابر رهبر روسیه خطرناک و غیرقابل قبول است.»

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال با تاکید بر تعهد آمریکا به ناتو و امنیت اروپا گفت «اگر آمریکا کنار بکشد اوکراین و اروپا به خطر خواهد افتاد. ما کنار نخواهیم رفت.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» بایدن در این سخنرانی با این حال در مورد جنگ اوکراین تاکید کرد هیچ سرباز آمریکایی در عرصه میدان جنگ اوکراین حضور نداشته و در این جنگ شرکت نمی‌کند و او مصمم است که همین رویه را حفظ کند.

بایدن بیان داشت: «اوکراینی‌ها درخواستی برای حضور سربازان آمریکایی ندارند. در حقیقت هیچ سرباز آمریکایی در عرصه جنگ در اوکراین حضور نداشته و من مصمم هستم که همین رویه را حفظ کنم.»

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی به موضوع جنگ همراه با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه پرداخته و برای این رژیم حق ادعایی برای جنگ با حماس قائل شده و همچنین خواستار «تضمین حفاظت از جان غیرنظامیان فلسطینی بی‌گناه» از سوی این رژیم شد.

او در ادامه این سخنرانی ادعا کرد: «اسرائیل حق تعقیب حماس را دارد. حماس می‌تواند امروز به این جنگ با آزاد کردن گروگان‌ها (اسرای صهیونیست)، به زمین گذاشتن سلاح‌هایش و تسلیم کردن مسئولان وقایع هفتم اکتبر پایان دهد.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این سخنرانی گفت: اجازه به ورود کمک بشردوستانه به نوار غزه نباید برای اسرائیل یک ملاحظه ثانویه یا یک اهرم چانه‌زنی باشد و حفاظت و حراست از غیرنظامیان باید یک اولویت باشد. در نگاه به آینده تنها راه حل واقعی راه تاسیس دو کشور مستقل است. هیچ راهی دیگری نیست که امنیت و دموکراسی اسرائیل را تامین کند. هیچ راه دیگری نیست که منجر به زندگی آزادانه و در صلح و عزت فلسطینیان شود.

بایدن در ادامه سخنرانی خود خطاب به خانواده‌های چند نفر از اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس که در جمعیت مستمعین حضور داشتند وعده داد تا زمانی که همه این اسرا آزاد نشوند، آرام نخواهد نشست.

رئیس جمهوری آمریکا که برای رسیدن به ساختمان کنگره مجبور شده بود معترضان به جنگ غزه در مقابل کنگره را دور بزند و تغییر مسیر بدهد هم‌چنین از طرح خود برای ساخت اسکله‌ای موقت توسط ارتش آمریکا در ساحل غزه خبر داد.

سخنرانی سالیانه بایدن در کنگره با دفاع از عملکردش

نمایندگان حامی فلسطین در کنگره که خواستار توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی هستند

او گفت: بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که اغلب آنها عضو حماس نیستند. هزاران زن و کودک بی‌گناهند.

بایدن افزود: نزدیک به دو میلیون فلسطینی هدف بمباران روزانه‌اند و اسرائیل باید وظیفه خود را انجام دهد و اجازه دهد کمک‌های بیشتری وارد غزه شود. باید اطمینان حاصل کند که نیروهای امدادگر گرفتار تبادل آتش نمی‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین در سخنرانی خود درباره ایران گفت: «ایجاد ثبات در خاورمیانه به معنای مهار تهدید ناشی از ایران نیز هست.»

او ادامه داد: «به همین دلیل است که من ائتلافی متشکل از ده‌ها کشور برای دفاع از کشتیرانی بین‌المللی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ایجاد کردم. من دستور حمله برای کاهش توانایی حوثی‌ها (ارتش یمن) و دفاع از نیروهای آمریکایی در منطقه را صادر کرده‌ام. من به عنوان فرمانده کل قوا، از هدایت اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم و پرسنل نظامی خود تردید نخواهم کرد.

جو بایدن در این سخنرانی همچنین در ارتباط با روابط واشنگتن و پکن نیز گفت کشورش خواستار رقابت با چین به جای ورود به یک درگیری با آن است و موضعش برای پیروز شدن در چنین رقابتی «قدرتمندتر» است.

او خاطرنشان کرد: «ما خواستار رقابت با چین هستیم نه یک درگیری. ما موضع قدرتمندتری برای پیروز شدن در رقابت با چین یا هر رقیب مهم دیگری در قرن بیست‌ویکم داریم.»

دولت بایدن در ماه اوت گذشته در سند استراتژی اطلاعاتی ملی خود از چین به عنوان تنها رقیب آمریکا که قابلیت تغییرشکل دادن به نظم بین‌المللی به نفع خود را دارد و همچنین از روسیه به عنوان «تهدید فوری و مداوم در اروپا» نام برد.

پیشتر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت رویکرد دولت بایدن در قبال چین هر زمان که ضروری باشد رقابتی، هر زمان که ممکن باشد مبتنی بر همکاری و هر زمان که لازم باشد بر مبنای تقابل خواهد بود.

جو بایدن در بخش دیگری از این سخنرانی که در بحبوحه کارزار مربوط به رقابت انتخاباتی در آمریکا ایراد کرد، مدعی شد که کل جهان به وضعیت اقتصاد آمریکا رشک می‌ورزد.

او در راستای تبلیغ علیه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا و رقیب احتمالی خود در انتخابات ۲۰۲۴ گفت: «من وارث یک اقتصاد که در آستانه ویرانی بود، شدم. حالا اقتصاد ما مایه رشک جهان است. ۱۵ میلیون شغل جدید در عرض تنها سه سال یک رکورد است.»

این ادعای بایدن در حالی مطرح می‌شود که بانک مرکزی آمریکا در بازه زمانی مارس ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ در پاسخ به تورم افسار گسیخته دوران پس از همه‌گیری مجبور شد ۱۱ بار نرخ بهره را افزایش دهد.

هم‌چنین در حالی که در ژانویه ۲۰۲۱ در ابتدای ریاست جمهوری جو بایدن میزان بدهی خارجی آمریکا معادل ۲۸ تریلیون دلار بود این بدهی خارجی در طول ریاست جمهوری جو بایدن به سطح بی‌سابقه ۳۴.۴ تریلیون دلار رسید.

«جنت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا میزان بدهی خارجی کشورش را ترسناک اما قابل مدیریت قلمداد کرده «چون واشنگتن هنوز یک اقتصاد عظیم دارد.»

بخش دیگری از حرف‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره دموکراسی به حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ اشاره داشت.

او گفت: «بسیاری از ما در آن روز تاریک اینجا بودیم. ما با چشم‌های خود شاهد بودیم که شورشیان، وطن‌پرست نبودند. آنها آمده بودند تا جلوی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را بگیرند. اما آنها شکست خوردند. آمریکا برجا ایستاد و دموکراسی پیروز شد.»

رئیس جمهوری آمریکا از قانون‌گذاران آمریکا خواست متحد شوند و از دموکراسی آمریکا دفاع کنند: «به انتخابات آزاد و منصفانه احترام بگذارید. اعتماد به نهادهای ما را بازسازی کنید و علنا بگویید خشونت سیاسی جایی در آمریکا ندارد. تاریخ شاهد ماست.»

او در عین حال از قانون‌گذاران آمریکایی به دلیل ناکامی در تصویب طرحی دو حزبی برای اصلاح قانون مهاجرت انتقاد کرد.

طرحی که مورد نظر بایدن است در صورت تصویب می‌تواند راه را برای استخدام ۱۵۰۰ افسر مرزی باز کند و ۱۰۰ قاضی در حوزه مهاجرت را برای مقابله با انبوه پرونده‌های مهاجرتی به کار گیرد.

بایدن گفت چنین مصوبه‌ای می‌تواند جان افراد را نجات دهد و نظم را به مرز جنوبی آمریکا باز گرداند.

او گفت که شنیده است رئیس جمهوری پیشین تلفنی از نمایندگان کنگره خواسته است که جلوی تصویب این طرح را بگیرند و افزود: به جای بازی سیاسی و فشار آوردن به نمایندگان کنگره هم صدا با من از کنگره بخواهید طرح را تصویب کند.

او تاکید کرد که از مهاجران تصویر اهریمنی نخواهد ساخت و نخواهد گفت که آنها «خون کشور را مسموم می‌کنند»، که اشاره‌ای به سخنان دونالد ترامپ بود.

بایدن هم‌چنین در جریان سخنرانی سالانه خود از کنگره خواست یک لایحه کمک‌های خارجی به ارزش ۱۱۸ میلیارد دلار که در آن یک سری اصلاحات مربوط به سیاست‌های مرزی نیز گنجانده شده را تصویب کند. ماه گذشته میلادی جمهوریخواهان سنای آمریکا جلوی تصویب این لایحه را بر مبنای نگرانی خود درباره ناکافی بودن تدابیر آن برای حل‌وفصل بحران مرزی گرفتند.

بایدن مدعی شد که سیاست‌های او برای جلوگیری از سود بردن کارتل‌های مواد مخدری و قاچاقچیان انسان از بحران مرزی طراحی شده‌اند.

این در حالی است که «آرت دل کوئتو»، مقام ارشد شورای ملی گشت‌زنی مرزی آمریکا به این بخش از سخنرانی بایدن درباره وضعیت مهاجرت و مرزهای آمریکا واکنش نشان داده و گفت او مردم آمریکا را درباره واقعیت بحران مهاجران در مرز جنوبی فریب داده و این سخنرانی او همچون یک سیلی به صورت آمریکایی‌ها بوده است.

کوئتو پنجشنبه شب اظهار کرد: جو بایدن می‌داند که می‌توانست برای متوقف کردن آشوب مرزی حرکتی انجام دهد. او از انجام این کار سر باز زده و به جایش کنگره را مقصر وضعیت اعلام کرد، در حالی که انفعال خودش باعث این مشکلات شده است.

هم‌چنین در حالی که رئیس جمهوری آمریکا مشغول سخنرانی بود فردی از مردمی که برای گوش دادن به سخنرانی در جایگاه تماشاچیان بود، به نشانه اعتراض فریاد زد که مسئولان جلسه او را به بیرون هدایت کردند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس