کد خبر 1582098
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲

به گزارش مشرق، محسن فایضی در کانال تلگرامی خود با انتشار مطلبی نوشت:

به بهانه کاشت نهال زیتون از سوی حضرت آقا چند خطی حول "زیتون" در فلسطین نوشته ام:

امام خامنه ای در 15 اسفند 1402، به مناسبت روز درختکاری در ایران، سه اصله نهال غرس کردند که یکی از آنها زیتون بود. ایشان پس از کاشت نهال زیتون در سخنانی فرمودند: "[کاشت درخت زیتون] به معنای اظهار همبستگی و همدلی با مردم فلسطین است که مرکز زیتون آنجا است و میخواهیم از دور به این مردم مظلوم و عزیز و بسیار مقاوم سلام بدهیم و بگوییم ما همه جور به یاد شما هستیم، از جمله اینکه درخت زیتون را به یاد شما غرس میکنیم۱۴۰۲/۱۲/۱۵"

درخت زیتون برای فلسطینی ها نماد "زندگی" است. درختی که قرن ها با آنهاست. بسیاری معتقدند ریشه و خاستگاه این درخت منطقه شامات و فلسطین است و از آنجا طی قرن ها به غرب آسیا، شمال آفریقا، مراکش، تونس و سپس اروپا منتقل شده است.

زیتون و درخت آن، بواسطه قدمت تاریخی اش، جزئی از فرهنگ فلسطینی هاست. در طرح لباس زنان فلسطین، در چفیه و حتی در معماری خانه های فلسطینی ها برگ و درخت زیتون نمایان و پیداست.

درخت زیتون پس از آغاز دوران اشغال صهیونیست ها به نماد مقاومت ملت فلسطین تبدیل شد و از آنجایی که رژیم صهونیستی با هویت فلسطینی در اشکال مختلف همواره دشمنی کرده و میکند، درختان زیتون نیز از گزند صهیونیستها در امان نبودند. محمود الصیفی مدیر مرکز تحقیقات زمین شناسی در شمال کرانه باختری میگوید: "صهیونیست ها همانطور که برای هر عملیات نظامی برنامه ریزی میکنند برای هدف قرار دادن درخت زیتون هم برنامه ریزی دارند. اسرائیل از زمان اشغال فلسطین تاکنون بیش از 2 میلیون درخت زیتون را نابود کرده است. "

علی رغم تخریب و نابودی بیش از 2 میلیون درخت زیتون در 75 سال گذشته توسط اشغالگران صهیونیست، این درخت محکم و استوار، همچنان پابرجاست.

یونسکو اعلام کرده است که عمر درخت زیتون در فلسطین به 5500 سال می رسد و به همین دلیل، در سال 2019 روز 26 نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانی زیتون نامگذاری کرد. اکنون بیش از 11 میلیون اصله زیتون هنوز در فلسطین زنده اند. کهن ترین درخت زیتون فلسطین در روستای الولجه شهر بیت الحم در نزدیکی شهر قدس است که بیش از 5 هزار سال سن دارد. طول این درخت تاریخی بیش از 13 متر است.

قدمت ملت و سرزمین فلسطین نیز همانطور که از عناصر هویتی آن مثل درخت زیتون پیداست، به سال های بسیار دور برمیگردد و قابل انکار و نابودی نیست. امام خامنه ای نیز در این خصوص اینطور میفرمایند: "فلسطین یک کشور پدیدآمده‌ی جعلیِ امروزی نیست، فلسطین هزاران سال تاریخ دارد، ملّت فلسطین یک ملّت است، صاحب یک سرزمین است" [16/04/1395]

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طلا US ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    اولین یهودیانی که به فلسطین مهاجرت کردند نه کشاورزی بلد بودند و نه جنگجو بودند.فقط بلد بودند که مردم اروپا را بچاپند . بگذریم. بعد که به فلسطین امدند از انها کشاورزی و علوم و فنون نظامی یاد گرفتند. بعد از جنگ جهانی دوم و‌ ورود بیشتر صهیونیست ها انها نمی خواستند که مثل عربها باشند و شروع به عرب زدایی کردند. اوی شلم تاریخ نگار معروف دانشگاه اکسفورد در کتابش می نویسد من در عراق یهودی سرافرازی بودم ولی در اسراییل به بچه ای سرافکنده و مهاجر عراقی تبدیل شدم. حتی او را از مدرسه به دلیل افت تحصیلی اخراج می کنند. پدرش که تاجری معروف بود را مسخره می کردند و مادرش نتوانست زیاد دوام بیاورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس