کد خبر 1581399
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان استقرار سامانه دفاع هوایی آمریکا در اقلیم را که برگرفته از یادداشت مهمت‌آلاچی، کارشناس ترکیه‌تبار حوزه خاورمیانه طی یادداشتی در «بنیاد کارنگی» است منتشر کرد:

مهمت‌آلاچی، کارشناس ترکیه‌تبار حوزه خاورمیانه طی یادداشتی در «بنیاد کارنگی» نسبت به استقرار سامانه‌های ضدهوایی آمریکا در اقلیم کردستان عراق، ابراز نگرانی کرده است. طبق نظر نویسنده، آنکارا به جهت احتمال ممانعت این سامانه‌ها از حملات هوایی ترکیه به گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در اقلیم، به استقرار آن حساس است.

طبق این یادداشت، کنگره طی تصویب لایحه دفاع ملی ۲۰۲۴ آمریکا در ۲۲ دسامبر سال جاری، به «تجهیز نیروهای پیشمرگه کُرد به سیستم‌های دفاع هوایی برای مقابله با حملات موشکی، راکتی و پهپادی» رأی مثبت داد.

دان‌بیکن نماینده کنگره مدعی شده که این مصوبه در راستای مقابله با «حملات موشکی و پهپادی ایران» به اقلیم کردستان، به تصویب رسیده است. ولی آنکارا ناظر به روابط مساعد «اتحادیه میهنی کردستان» با گروه شبه‌نظامی «نیروهای دمکراتیک سوریه» موسوم به «فسد»؛ از احتمال ممانعت این سامانه از حملات ترکیه به پ‌ک‌ک نگران است. چنان‌که «اتحادیه میهنی کردستان» پیش‌تر، بالگردهایی که حکومت اقلیم از آمریکا خریداری کرده بود را در اختیار «فسد» قرار داده بود.

نویسنده امیدوار است که ایالات متحده، اقلیم کردستان را از استفاده این تسلیحات علیه یک عضو ناتو بازدارد. به‌ویژه که پس از موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، روابط آنکارا و واشنگتن به سمت بهبود حرکت کرده است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل استقرار این سامانه را باید عملیات گروه‌های مقاومت عراقی علیه پایگاه‌های آمریکا در اقلیم مانند فرودگاه اربیل دانست. هم‌چنین عملیات موشکی ایران علیه تأسیسات جاسوسی موساد در اربیل، انگیزه حمایت تسلیحاتی از اقلیم را برای ایالات متحده افزایش داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 1
    شما جرات داريد سامانه پدافندي در اختيار حزب الله و سوريه قرار بديد
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 3
    با پهپاد انتحاری دخل همشون رو میاریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس