اردوغان: اسرائیل از فاش شدن شبکه اطلاعاتی‌اش در ترکیه برآشفت

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد آنچه در غزه رخ می‌دهد، یک جنگ نیست بلکه نسل کشی است و قدرت‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی شریک ریختن خون مردم غزه هستند.

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در افتتاحیه همایش دیپلماسی در آنتالیا گفت: قدرت‌های غربی حامی اسرائیل از طریق سیاست‌های منافقانه خود شریک ریختن خون مردم غزه هستند. صرفا کودکان، زنان و غیرنظامیان در غزه به صورت وحشیانه کشته نشده‌اند بلکه اعتماد میلیاردها مردم به نظام بین‌المللی، عدالت و قانون از بین رفته است. جامعه بین المللی تنها می‌تواند از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین دین خود را به ملت فلسطین ادا کند. تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی گریز ناپذیر است. ترکیه آماده است تا در این روند از جمله مشارکت در یک مکانیزم به عنوان ضامن سهیم باشد.

به نقل از روزنامه رأی الیوم، رئیس جمهور ترکیه از نظام بین‌المللی کنونی که معنای خود را از دست داده است و صرفا بیش از یک شعار نیست، انتقاد کرد و گفت: این نظام بین‌المللی مفاهیم اصلی مثل همبستگی، عدالت و اعتماد را از دست داده است و نمی‌تواند به مسؤولیت‌های خود عمل کند. غزه مکانی است که در آن پرچم ورشکستگی نظام بین‌المللی برافراشته شد. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم از غزه و مسئله فلسطین حمایت کنند.

وی گفت: اختلاف در درآمد مردم کشورهای مختلف به شدت افزایش یافته است و جنگ‌ها خونین‌تر و ویرانگرتر از قبل شده‌اند. استعمار با روش‌ها و ابزارهای جدید ادامه یافته است.

اردوغان نسبت به گسترش نژادپرستی فرهنگی و انزجار از اسلام هشدار داد و نسبت به تبدیل قرن ۲۱ به قرن بحران‌ها ابراز تأسف کرد.

اردوغان گفت: من به عنوان رئیس جمهور کشوری که بیشترین تأثیر را از بحران‌ها، جنگ‌ها، تنش‌ها و نزاع‌های منطقه‌ای داشته است، صحبت می‌کنم. ما از ۴۰ سال پیش علیه تهدید تروریسم که تعدادی از کشورها در پنج تا ۱۰ سال گذشته با آن مواجه بوده‌اند، مبارزه می‌کنیم. ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که رو در رو در میدان با داعش جنگید و آن را شکست داد.

وی گفت: ترکیه در رأس جوامعی است که هدف انزجار از اسلام قرار گرفته است. می‌توان به هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی تحت عنوان اعتراض در مقابل سفارت‌های ترکیه اشاره کرد. هدف این اقدامات تحریک کردن مردم و اتباع ترکیه در اروپا بوده است.

اردوغان گفت: تغییرات آب و هوایی یکی از مشکلاتی است که بشریت با آن مواجه است. ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود که به دریای مدیترانه نزدیک است از این بحران تأثیر زیادی می‌پذیرد. ترکیه با هدف اداره خطرات ژئوپلیتیکی که با آن مواجه است سیاست پویا، محتاط و متنوعی را در پیش گرفته است. یکی از اصول سیاست خارجه همسویی میان ارزش‌های قدیمی ما و منافعمان بدون کوتاه آمدن از آرمان‌هایمان است.

وی بر لزوم باز کردن عرصه برای مذاکره میان جوامع و کشورها تأکید کرد و گفت: ترکیه امروز قادر است روابط را با غرب و شرق بر اساس اصل «سود متقابل» برقرار کند و موضع متوازنی را در بحران روسیه و اوکراین اتخاذ کرده است و به مظلومان جهان بدون اینکه بین آنها فرق بگذارد، کمک می‌کند. ترکیه امروز یک قدرت فعال، باهوش، آگاه و کارآمد است.

اردوغان از تعامل نظام بین‌المللی کنونی با نزاع‌ها انتقاد کرد و گفت: این نظام کاربرد خود را برای حل بحران‌ها در سوریه، یمن، لیبی و اخیرا اوکراین از دست داده است و اقداماتی را برای توقف خونریزی و جنگ در مناطق مذکور اتخاذ نکرد.

وی درباره غزه گفت: همه با ناراحتی کشتارهای وحشیانه مردم غزه را دنبال می‌کنند. زمانی که موضوع درباره مجازات اسرائیل است بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت که وظیفه‌اش تضمین صلح جهانی است و موسسات اتحادیه اروپا عاجز می‌شوند و نمی‌توانند به وظیفه خود عمل کنند.

وی از هدف قرار دادن زنان، کودکان، کلیساها، مساجد، موسسات آموزشی و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: ترکیه تاکنون ۳۷ هزار تن کمک بشردوستانه به غزه فرستاده است و بیش از ۹۰۰ بیمار از غزه برای معالجه به ترکیه منتقل شده‌اند. همچنین ترکیه به تلاش‌های دیپلماتیک خود در محافل بین‌المللی ادامه می‌دهد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    7 2
    هم از آخور می خوری هم از توبره
    • CN ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      2 0
      ایران و متحدانش برای فلسطینیان شهدای گرانقدری تقدیم کردند و ضربات سختی به دشمن صهیونیست وارد کردند، توی منافق به غیر از صادرات مواد غذایی و همکاری تجاری با دشمن صهیونیست و لفاظی‌های منافقانه چه کمکی به فلسطینیان کردی؟!
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    6 2
    خودش از حامیان اسرائیل بوده و هست.با حمایت از داعش باعث کشتار بی‌رحمانه مردم سوریه و عراق شد.اینها جنون آدم کشی دارن و زبان دروغگو
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    12 2
    اردوغان نامرد خودت يكي از همون شريكا هستي
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    7 3
    آفتاب پرست ملعون و کثیف
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    7 2
    اردو نادان یعنی تو نیستی
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    6 2
    صد رحمت به آفتاب پرست
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    6 2
    اصلی ترین حامی اسرائیل اردوغان است. غرب علنا حمایت می کند اما اردوغان منافقانه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    5 2
    آخر تزویر هم اکنون بیشترین صادرات به رژیم اسراییل از ترکیه انجام میشه بعد دیگران رو شریک جنایت اسراییلی ها می دونه! خدایی کثیف تر و بی کلاس تر از این اردوغان بیخودتر نمی شه پیدا کرد.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    7 0
    از وقتی اردوغان اومده آفتاب پرستها اعتصاب کردند و بیرون نمیان
  • هموطن IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    2 0
    خفه شو مردک منافق
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    2 0
    خودت چه جناب
  • DE ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    1 0
    منافق یهودی زاده ننه یهودی ، مادر بزرگ یهودی ! چه انتظاری !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس