بی بی سی ادعای رژیم صهیونیستی در شهادت ۱۰ هزار عضو حماس را زیر سوال برد

شبکه خبری بی.بی.سی به بررسی ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره تعداد تلفات نیروهای حماس پرداخته و این ادعا را زیر سوال برده است.

به گزارش مشرق، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است بیش از ۱۰ هزار نیروی حماس را در حملات هوایی و زمینی و در واکنش به عملیات طوفان الاقصی شهید کرده است اما نگرانی درباره این مساله وجود دارد که آیا این رژیم می‌تواند بین نیروهای حماس و مردم عادی غزه تمیز قائل شود یا خیر.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دسامبر ۲۰۲۳ گفته بود، اسرائیل حمایت این کشور و جهانیان را دارد اما به دلیل بمباران بی هدف که در غزه انجام می‌دهد، دارد این حمایت را از دست می‌دهد.

نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به صورت مداوم از تاکتیک‌های خود دفاع می‌کنند و تاکید دارند که به صورت نقطه زنی اهداف نیروهای حماس و زیرساخت های این گروه را هدف قرار می‌دهند و در عین حال درباره کاهش تلفات غیرنظامیان سخن به میان می‌آورند.

مجموع تلفات غزه به گفته وزارت بهداشت این باریکه ۳۰ هزار و ۳۵ نفر است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، این وزارتخانه ظرفیت خوبی در جمع آوری داده دارد اما آمار کلی وزارت بهداشت غزه از کشته شدگان تفاوتی بین غیرنظامیان و نیروهای حماس قائل نیست.

آخرین آمار جمعیتی مقامات غزه از ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ نشان داد که بیش از ۷۰ درصد از کشته شدگان زن و کودک بوده‌اند.

بنابراین، با ارقامی که نشان می‌دهد کمتر از ۳۰ درصد از کشته‌شدگان مرد بوده‌اند که برخی از آنها احتمالا در سن جنگ هستند، کارشناسان سوالاتی را در مورد چگونگی ادعای اسرائیل به شهادت ۱۰ هزار نیروی حماس مطرح کرده‌اند.

راستی آزمایی شبکه خبری بی.بی.سی بارها از ارتش اسرائیل جزئیات روش خود را برای شمارش تلفات نیروهای حماس درخواست کرده اما آنها پاسخی نداده‌اند.

بی.بی.سی همچنین سعی کرد از طریق ادعاها و ویدئوهای منتشر شده توسط رژیم صهیونیستی، تصویر کامل تری را جمع آوری کند.

ارتش رژیم صهیونیستی از ماه اکتبر بیانیه‌های مطبوعاتی و پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و ادعاهایی را درباره نتیجه عملیات خود در غزه مطرح کرده است. ارجاع به تعداد نیروهای کشته شده حماس در این اطلاعیه‌ها پراکنده تر و تقریبی‌تر از به روز رسانی‌های منظم وزارت بهداشت غزه در مورد تلفات است.

یکی از تخمین‌های نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی پیش از جنگ این بود که حماس ۳۰ هزار نیرو در غزه دارد.

در ماه دسامبر، ارزیابی این سازمان مبنی بر اینکه به ازای هر نیروی حماس دو غیرنظامی را می‌کشد، با توجه به چالش‌هایی که در میدان جنگ با آن مواجه بود، «بسیار مثبت» توصیف کرد.

در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به اسکای نیوز استرالیا گفته بود، ۸۰۰۰ نیروی حماس شهید شدند و این آمار بر اساس اطلاعات، بازجویی‌ها و بررسی عکس‌های ماهواره‌ای است.

در اواسط ژانویه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل دو سوم هنگ‌های جنگی حماس را در غزه «نابود کرده است».

در ۱۹ فوریه، تایمز اسرائیل گزارش داد که ارتش این رژیم گفته ۱۲ هزار نیروی حماس کشته شدند. بی.بی.سی این رقم را به ارتش رژیم صهیونیستی داد که در دو پاسخ جداگانه به این شبکه خبری گفتند که این رقم «تقریبا ۱۰ هزار» و «بیش از ۱۰ هزار» است.

سفارت رژیم صهیونیستی در انگلیس نیز به شبکه خبری بی.بی.سی گفت، مجموع تعداد نیروهای حماس که کشته شدند، بین ۱۰ هزار و ۱۲ هزار نفر است. آنها همچنین گفتند که تشخیص بین غیرنظامیان و نیروهای حماس دشوار است چون بسیاری از آنها لباس نظامی به تن ندارند و حماس نیز نیروهایی ۱۶ و ۱۷ ساله دارد.

از دیگر عواملی که کارشناسان از آنها به عنوان موانع شمارش تلفات نیروهای حماس یاد می‌کنند، می‌توان به عملیات حماس در تونل‌ها اشاره کرد.

راستی آزمایی شبکه خبری بی.بی.سی تمام ۲۸۰ ویدیوی ارسال شده در کانال یوتیوب ارتش رژیم صهیونیستی را از عملیات طوفان الاقصی در اکتبر تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ بررسی کرد و دریافت که تعداد بسیار کمی از این ویدئوها حاوی شواهد بصری از کشته شدن نیروهای حماس است.

از این تعداد فیلم فقط یکی که در ۱۴ دسامبر منتشر شد، ظاهرا اجساد نیروهای حماس را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد تعداد انگشت شماری ویدیوی دیگر نشان می‌دهد که به نیروهای حماس شلیک می‌شود.

شبکه خبری بی.بی.سی همچنین سعی کرد تعداد ادعاهای کشته شده حماس را در کانال رسمی تلگرام ارتش اسرائیل بشماریم. این شبکه ۱۶۰ پست را پیدا کرد که ادعا می شود تعداد خاصی از نیروهای حماس توسط نیروهای رژیم صهیونیستی شهید شده باشند که در مجموع ۷۱۴ نفر هستند. اما ۲۴۷ مرجع نیز وجود داشت که از عباراتی مانند «چندین»، «ده‌ها» یا «صدها» کشته‌ها استفاده می‌کردند که یک آمار کلی معنی‌دار را غیرممکن می‌کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 1
    بی بی سی منبع مورد اعتمادی نیست مطمئنا اسرائیل دو برابر بیشتر کشته شک نکنید
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      0 0
      در اینکه بی بی سی منبع مطمئنی نیست شکی نیست ولی آش چنان شور شده که مجبور شده بخاطر اعتبار خودش یکی به نعل و یکی به میخ بزنه، در ضمن صحبت در کشتن نیروهای حماس هست نه مردم عادی که چند برابر ۱۰/۰۰۰ نفر شهید شده اند
    • ایرانی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      0 0
      آره ارواح اربابت نتانیابو! وحوش صهیون تنها هنرشون کشتن زن و بچه است جنگ که تمام بشه معلوم میشه حماس صدمه جدی ندیده و مانند حزب الله کابوس اسقاطیل خواهد شد تا وقتیکه به امید خدا توسط شیربچه های جبهه مقاومت از صفحه روزگار محو بشه.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      0 1
      تو دیگه چه خودباخته ای هستی رژیم جعلی خودش میگه ده هزار اونوقت تو میگی دوبرابره!!!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس