کد خبر 1579632
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
کرملین: دولت زلنسکی در حال فروپاشی است؛ نیازی به دخالت روسیه نیست

سخنگوی کرملین با رد مباحث مطرح شده درباره تلاش روسیه برای فروپاشی دولت اوکراین، گفت:‌ فرایندهای تغییر در درون این کشور خود به خود به این امر منجر می‌شود و نیازی به دخالت روسیه نیست.

به گزارش مشرق،‌ دیمیتری پسکوف چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در این باره ابتدا گفت: اتهامات و اظهارات مختلفی به طور مستمر از اوکراین علیه روسیه مطرح می‌شود، بنابراین ما نمی توانیم به همه چیز پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: در عین حال، ما مشاهده می‌کنیم که اکنون در اوکراین دیدگاه‌های زیادی هم در مورد انتخابات و هم در مورد مشروعیت رهبری این کشور وجود دارد. بنابراین، در این مقوله نیازی به کمک (و دخالت مسکو) نیست، فرآیندهای تغییر از درون اوکراین در حال رشد هستند.

بنا بر این گزارش، کمیته اطلاعاتی تحت ریاست زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که تلاش‌هایی برای سرنگونی زلنسکی در بهار ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. در گزارش این کمیته آمده بود:‌ عملیات ویژه روسیه در ماه مارس - می ۲۰۲۴ ( اسفند ۱۴۰۲– اردیبهشت ۱۴۰۳) به اوج خود می‌رسد. این کمیته مدعی شده است که روس‌ها قصد دارند تا نیمه اول ژوئن (خرداد ۱۴۰۳) وضعیت اوکراین را آشفته کنند و سپس یک شکست نظامی به کی‌یف در شرق اوکراین وارد کنند.

این مباحث حدود ۱۰ سال پس از وقایع "میدان" در اوکراین مطرح شده است. بنا به روایت خبرگزاری روسی تاس، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ ( سی‌ام آبان ۱۳۹۲)، دولت اوکراین اعلام کرد که امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورده است. پس‌از آن بود که مخالفان در واکنش به این اقدام دولت مانع فعالیت پارلمان شدند و با برگزاری تجمعات طولانی مدت در میدان استقلال در مرکز کی‌یف، اعتراض خود را علنی و عمومی کردند.

ملی‌گرایان طی درگیری‌های سه ماهه‌ای که "میدان" یا "یورومیدان" «Euromaidan» نام گرفت، تعدادی از ساختمان‌های اداری در غرب کشور را تصرف و با برپایی اردوگاهی در مرکز کی‌یف با پلیس درگیر شدند.

در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ (۲۹ بهمن ۱۳۹۲)، اعتراضات در میدان کی‌یف، جای خود را به تیراندازی و حملات به نیروهای امنیتی داد. در نتیجه، اعضای پلیس ضدشورش اوکراین و سربازان نیروهای ویژه کشته شدند. این رویداد به یکی از مهمترین رویدادهای کودتا در اوکراین تبدیل شد.

در آن زمان بود که کشورهای غربی از کودتای ضد قانون اساسی سال ۲۰۱۴ و به قدرت رسیدن نیروهای ملی - رادیکال در این کشور حمایت کردند.

به نوشته این رسانه روس، این بحران سیاسی منجر به فروپاشی نسبی اوکراین در زمستان ۲۰۱۴ شد. ساکنان کریمه در یک همه پرسی تصمیم گرفتند دوباره با روسیه متحد شوند و درگیری مسلحانه با ملی گرایان اوکراینی در مناطق دونتسک و لوهانسک آغاز شد.

در نتیجه ساکنان محلی، این مناطق را مستقل از کی‌یف اعلام کردند و در سال ۲۰۲۲ پس از یک همه‌پرسی، این مناطق به فدراسیون روسیه پیوستند.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

کالینینگراد برای همیشه متعلق به روسیه خواهد بود
سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات اخیر سفیر لیتوانی در سوئد نیز گفت: کالینینگراد یک منطقه روسیه است، در دریای بالتیک واقع شده است و همیشه همینطور خواهد بود.
پسکوف اظهار داشت: گسترش ناتو، پیشرفت زیرساخت‌های نظامی ناتو به سمت مرزهای روسیه و لفاظی‌های خصمانه از سوی کشورهای عضو این ائتلاف، باعث نگرانی عمیق و مبنایی برای اقدامات با هدف تضمین امنیت روسیه است.
سفیر لیتوانی در سوئد پیش از این تهدید کرده بود که کالینینگراد در پس زمینه ورود سوئد به ناتو در صورت به چالش کشیدن این ائتلاف توسط مسکو، به منطقه‌ای خنثی تبدیل خواهد شد
استان کالینینگراد یکی از مناطق فدراسیون روسیه است که از سرزمین اصلی جدا است. این منطقه از نظر جغرافیایی، توسط کشورهای لهستان و لیتوانی احاطه شده و ۶۶۳ کیلومتر از مرز غربی روسیه فاصله دارد. این استان در کرانه دریای بالتیک واقع است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیوستن لیتوانی به اتحادیه اروپا، ترابری زمینی بین کالینینگراد و سرزمین اصلی روسیه بدون عبور از قلمرو دستکم یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ناممکن شد.

نظارت سرویس‌های اطلاعاتی روسیه بر فرایند تأمین امنیت پوتین
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود گفت:‌ سرویس های اطلاعاتی روسیه هر کاری را که لازم است برای تضمین امنیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور انجام می دهند.
این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که نشریه Wiredدرباره تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای نظارت بر پوتین از طریق تلفن‌های هوشمند اطرافیانش مطالبی طرح کرده بود.

پوتین برنامه‌ای برای دیدار با فعالان فلسطینی ندارد
پسکوف در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نشست آتی مسکو با حضور برخی فعالان فلسطینی گفت: رئیس جمهور روسیه برنامه‌ای برای دیدار با نمایندگان جنبش فتح و جنبش حماس فلسطین در سفر آنها به مسکو دیدار کند.
پیش از این سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که مسکو در نظر دارد در آینده نشستی با هدف گفت‌وگوی میان گروه‌های فلسطینی با حمایت خود آنها در مسکو برگزار کند.
لاوروف افزود: پیشنهاد داریم که این نشست با هدف غلبه بر شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی و با مشارکت همه طرف‌های پیشرو برگزار شود.
وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در شورای امنیت و سازمان ملل متحد گفت: این کشور رایزنی با کشورهای کلیدی منطقه برای هماهنگ کردن رویکردهای آنها برای حمایت از ابتکار مسکو در زمینه حمایت از ایجاد کشور فلسطین را ادامه می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس