کد خبر 1579020
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

کتاب‌ بهترین وسیله برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، احساسات و تجربیات افراد با یکدیگر است.

نوشتن و چاپ کتاب نه تنها سبب تقویت رزومه تحصیلی و یا کاری افراد می‌شود، بلکه از لحاظ معنوی نیز ارزش زیادی داشته و نام مؤلف یا مترجم کتاب را برای همیشه جاودانه می‌سازد.

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که نوشتن کتاب کار بسیار دشواری بوده که نیاز به تخصص و اطلاعات بالایی دارد. برخی دیگر نیز به‌دلیل عدم آشنایی با فرآیند چاپ کتاب از نشر اطلاعات و دانسته‌های خود در قالب کتاب اجتناب می‌کنند.

مراحل چاپ کتاب چیست؟


متأسفانه برخی مؤسسات انتشاراتی در رابطه با چاپ کتاب (چه کتاب‌های تالیفی و چه ترجمه کتاب)، مدت‌زمان و هزینه‌های آن اطلاعات روشن و شفافی را به افراد ارائه نمی‌کنند، به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه به‌صورت مرحله به مرحله به شرح مراحل چاپ کتاب و توضیح تاریخچه چاپ کتاب بپردازیم.

مراحل چاپ کتاب چیست؟

برای آنکه بدانید مهمترین مراحل چاپ کتاب چیست، بهتر است به مراحل زیر توجه کنید. تمامی این مراحل برای چاپ کتاب حائز اهمیت است، و باید با دقت به آن توجه شود. مراحل چاپ کتاب به شرح زیر است:

  • اولین مرحله تعیین کردن هدف خود از نوشتن کتاب
  • دومین مرحله جمع آوری منابع مورد نیاز برای تالیف کتاب
  • سومین مرحله آغاز نگارش کتاب
  • چهارمین مرحله انتخاب عنوان مناسب برای کتاب
  • پنجمین مرحله بازخوانی و ویرایش کردن متن کتاب پس از آماده شدن
  • ششمین مرحله یافتن انتشاراتی معتبر برای چاپ
  • هفتمین مرحله انعقاد قرارداد با ناشر
  • هشتمین مرحله تحویل دادن فایل کتاب به ناشر برای کسب اطلاع در مورد این که موضوع چاپ کتاب چیست
  • نهمین مرحله دریافت مجوزهای رسمی برای انتشار کتاب توسط انتشارات یا خود نویسنده
  • دهمین مرحله چاپ و صحافی کردن کتاب
  • در نهایت نیز تجدید کردن چاپ کتاب

در صورتی که بدانید این مراحل چاپ کتاب چیست، می توانید به ترتیب این مراحل را سپری کرده و سریع تر کتاب خود را به چاپ برسانید.

هدف خود را از نوشتن کتاب مشخص کنید.

پیش از انتخاب موضوع برای نوشتن کتاب، لازم است که هدف خود را از چاپ آن مشخص نمایید.

جمع‌آوری منابع موردنیاز برای نگارش کتاب

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، بخش مهمی از مراحل چاپ کتاب، جمع‌آوری اطلاعات و منابع موردنیاز است. این امر به‌ویژه زمانی‌که ترجمه کتاب انگلیسی هدف شما باشد، اهمیت پیدا می‌کند.

با بالا رفتن قیمت ارز و اعمال تحریم‌ها، سفارش خرید یا دانلود کتاب خارجی بسیار دشوار و هزینه‌بر شده است. برای کاهش هزینه‌های خود می‌توانید به سایت‌هایی که دارای قابلیت جستجو و دانلود کتاب خارجی رایگان هستند، مراجعه کنید و در صورت وجود نسخه رایگان کتاب موردنظر، اقدام به ترجمه آن نمایید.

برخی از وب‌سایت‌های دانلود کتاب خارجی و همچنین برخی از کتاب‌فروشی‌های آنلاین مانند آمازون به معرفی کتاب‌های پرفروش سال نیز می‌پردازند که می‌توانید از فهرست کتاب‌های پرفروش برای انتخاب کتاب موردنظر خود استفاده نمایید.

نگارش کتاب

تألیف کتاب کار چندان راحتی نیست و ممکن است نوشتن اولین جمله روی صفحات سفید، روزها زمان ببرد. معمولاً آغاز نوشتن دشوار است و هر چه به جلوتر بروید، روند نگارش تسهیل شده و کلمات خودبه‌خود راه خود را به‌روی کاغذ پیدا می‌کنند.

مطمئناً ترجمه کتاب راحت‌تر از تألیف آن است و تنها به تبحر و تسلط فرد در زمینه ترجمه زبان مبدأ به زبان مقصد نیاز دارد. حتی افرادی که هیچ آشنایی‌ای با زبان‌های خارجی ندارند، به‌راحتی می‌توانند ترجمه کتاب برای انتشارات را به مؤسسات حرفه‌ای ترجمه کتاب مانند ترجمیک بسپارند و بدون هیچ زحمت و یا هدررفت وقت، یک کتاب ترجمه‌شده آماده جهت چاپ تحویل بگیرند.

حتی افرادی که قصد تألیف کتاب‌هایی را دارند که نیازمند گردآوری و ترجمه منابع خارجی هستند، نیز می‌توانند ترجمه منابع انگلیسی را به چنین مؤسساتی بسپارند.

انتخاب عنوان کتاب

برخی افراد پیش از آغاز کردن نگارش کتاب خود، عنوان آن را انتخاب می‌کنند. اما باید بدانید که این کار می‌تواند در فرآیند نگارش کتاب اختلال ایجاد کند. این کار باعث می‌شود شما در طول نوشتن کتاب تلاش بر همسوسازی مطالب با عنوان کتاب داشته باشید و این موضوع جلوی پرواز ذهن و ذکر برخی مسائل مهم و جذاب را می‌گیرد، بنابراین انتخاب عنوان در پایان کار بهتر است.

در زمینه انتخاب عنوان یک اصل را به یاد داشته باشید: هر چه ساده‌تر، بهتر! هنگامی‌که در حال ایده پردازی برای عنوان کتاب هستید، تا حد ممکن آن را ساده نگه دارید.

بازخوانی و ویرایش کتاب پس از آماده شدن فایل کتاب

پس از آنکه فایل کتاب به‌صورت تایپ‌شده یا دست‌نوشته آماده ارسال برای انتشارات شد، لازم است که به بازخوانی آن اقدام کنید.

هر چقدر هم در هنگام نوشتن کتاب دقت به‌خرج بدهید، باز هم لازم است که چندین بار کل متن کتاب را شخصاً یا با کمک فرد دیگری بازخوانی کنید. در صورت تایپی بودن فایل می‌توانید از نرم‌افزارهای ویرایش متن نیز کمک بگیرید.

در مرحله بعدی بسته به نوع کتابی که نوشته‌اید، لازم است که از یک ویراستار ادبی یا علمی یا هر دو بخواهید که کتاب شما را بازبینی و ویرایش کنند.

در رابطه با ویراستاری کتاب باید به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید که بتوانند غلط‌های املایی و نگارشی، اشکالات تایپی، تنظیمات صفحه‌آرایی و ویراستاری را انجام دهند.

همچنین در این مرحله بایستی نسبت به اسکن تصاویر کتاب یا رسم نمودارها و جداول با نرم‌افزارهای مربوطه اقدام کنید. مجموعه این عملیات را آماده‌سازی اولیه کتاب می‌نامند و در پایان این مرحله، فایل کتاب، آماده ارسال به انتشارات می‌شود.

یافتن یک ناشر سرمایه‌گذار

پس از آماده‌سازی اولیه کتاب، اگر کتاب شما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند، بهتر است به‌دنبال ناشری برای سرمایه‌گذاری روی کتاب خود باشید.

انواع چاپ کتاب

پس از دریافت مجوز چاپ از وزارت ارشاد و پیش از دریافت مجوز پخش، کتاب به چاپخانه فرستاده خواهد شد که برای چاپ کتاب دو گزینه چاپ دیجیتال و چاپ افست به شما پیشنهاد خواهد شد که بر اساس شمارگان (تیراژ) موردنظر خود باید گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال برای چاپ کتاب‌ها با شمارگان کمتر از ۲۰۰ جلد مناسب و به‌صرفه است.

چاپ افست

چاپ افست برای چاپ کتاب با شمارگان بالاتر از ۱۰۰۰ جلد مناسب و به‌صرفه است.

تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال

اما اگر شما قصد داشته باشید که بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ جلد کتاب چاپ کنید، اغلب ناشران چاپ بالای ۲۰۰ جلد به‌صورت دیجیتال را مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند و از سوی دیگر چاپ زیر ۱۰۰۰ جلد با روش افست نیز صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین بهتر است تعداد تیراژ را کمتر از ۲۰۰ یا بالاتر از ۱۰۰۰ انتخاب کنید. اما اگر در نهایت تعداد شمارگان میان این دو عدد را مدنظر داشته باشید، چاپ دیجیتال برای تیراژ زیر ۱۰۰۰ اولویت دارد.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط فعلی بازار کتاب و هزینه‌های بالای انبارداری، اغلب کتاب‌ها با شمارگان پائین و به‌شکل دیجیتال چاپ می‌شوند.

مدت‌زمان چاپ و صحافی کتاب‌هایی با شمارگان پایین در حدود یک هفته و برای کتاب‌هایی با شمارگان بالا و به‌صورت افست از یک هفته تا ۱۰ روز متغیر است.

صحافی جلد کتاب به دو شیوه‌ جلد نرم (شومیز) و جلد سخت (گالینگور) انجام می‌پذیرد که امروزه جلد نرم طرفداران بیشتری دارد.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس