کد خبر 1577995
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

به گزارش مشرق، داود مهدوی زادگان در مطلبی با عنوان فلسفه انتخابات مردم در کانال خود در ایتا نوشت:

مردم می‌توانند بر پایه تجربه عملی که از فوائد مشارکت در انتخابات کسب می کنند، وارد این میدان شوند؛ لکن آگاهی از فلسفه انتخابات نه فقط آنان را در این امر مصمم‌تر می کند بلکه موانع شناختی چنین مشارکتی را که بعضاً از ناحیه بدخواهان ملت تولید می شود، مرتفع سازد.

جامعه و فرد و حاکمیت هریک در تعامل با یکدیگر و فی نفسه از حقوقی برخوردار هستند که می بایست تحقق یابد. " استیفای حقوق " ضرورتی است که مبنای عقلی و شرعی دارد.

استیفای حقوق علاوه بر حکم عقلی برپایه آیه شریفه " وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ "( الشوری : 38 ) و سیره حکمرانی نبوی و علوی به مثابه قاعده فقهی نیز تلقی می شود.

بر این اساس، اصلی ترین هدف یا مأموریت در نظام های مردمی همانا " استیفای حقوق " است. اما مساله مهم پرسش از کارآمدترین ساز و کار و نهادی که بتوان بواسطه آن چنین غایت مهمی را تدارک کرد می باشد.

مردم می توانند در شرایطی عاری از خشونت و خصومت و دشمنی با یکدیگر افرادی را برگزینند تا در مجلس مشورتی در جهت تأمین حقوق قانون وضع کنند. بر این اساس، استیفای حقوق فلسفه انتخابات است. اما بر این قاعده فقهی- عقلایی احکامی مترتب است:

  1. استیفای حقوق ضرورتی است که هر سه رکن نظام مردم سالار؛ یعنی فرد و جامعه و حاکمیت را مکلف به اقدام عملی در جهت تحقق آن می کند. این تکلیف تنها با مشارکت عملی می شود. عدم مشارکت به معنای عدم اهتمام به استیفای حقوق است و طبعاً هیچ حقی با عدم مشارکت محقق نمی شود.
  2. فرد می‌تواند از باب اختیار در اسقاط حق خود در انتخابات شرکت نکند که در این صورت بعدها نمی تواند مطالبه گر حقوق خود باشد. اما از باب حق جامعه و حاکمیت نمی تواند در انتخابات شرکت نکند بلکه مکلف به شرکت در انتخابات است. چون فرد اختیار اسقاط حق جامعه و حاکمیت را ندارد.
  3. تکلیف کلی استیفای حقوق مطلق است و قید نمی خورد و مشروط به شروط نمی شود. بنابراین، نمی توان تحت هیچ شرایطی از عمل به آن طفره رفت. تنها حکومت ها و حاکمان خودکامه و جریانات مردم ستیز هستند که از عمل به آن استنکاف می کنند.
  4. همانطور که حاکمیت در برگزاری انتخابات مکلف به ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند، مردم نیز مکلف به انتخاب خوب و با بصیرت هستند. در غیر این صورت، تحقق اصل استیفای حقوق با مشکل مواجه می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    اینها همه داستان است مثالهای فراوانی ام برا اثباتش هست مثلا مردم میان به مجلس رای میدهند و انتظار قوانین در مورد اینترنت ازونجا دارند ولی حکومت میاد شورای عالی مجازی تاسیس میکند و ۱۰ ۱۲ نفر برا ۸۰ میلیون نسخه میپیچند و الان مردم ناراضی هستند کی پاسخگو است ؟ یا اومد قوانین در مورد واردات خودرو نو و کارکرده تصویب کرد کو کجاست اجرا شده ؟ ۱۰۰ هزارتا خودرو کو ۴ هزارتا آوردند خودرو کارکرده کو ؟ دولت کار خودشو میکنه و پاسخگو نیست مثال زیاد است جماعت خودی وقتی منافع باشه قانون قانون میکنند قانونی ام نداشته باشن خودشون تصویب و اجرا میکنند قانون اساسیفراوان نقض میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس