کد خبر 1577987
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات جنگ هیبریدی مطلبی را با عنوان تروریسم پست مدرن منتشر و در توضیحات آن نوشت:

اینترنت و فضای مجازی، شاید بیان کلی در خصوص قدرت «انقلاب اطلاعاتی» باشد که بستر ارتباطی مناسب و کارآمد برای تروریست‌های معاصر محسوب می شود. اما از سوی دیگر «مزایای بزرگ اینترنت... برای کمک به گروه‌هایی است که متعهد به ترور جوامع برای رسیدن به اهداف خود هستند.» علاوه بر این، برخی از تحلیلگران و محققان خاطرنشان کردند که نام امروزی تروریسم که بعد از حملات 11 سپتامبر به مکاتب مختلف معرفی شد و پازل‌های مشابهی را نیز در بر گرفته، نشانگر شروع یک نوع «تروریسم جدید» در جامعه بین‌المللی است.

در سال 1996، والتر لاکوئر مقاله‌ای تحت عنوان «تروریسم پُست‌مدرن» در مجله "امور خارجه" منتشر کرد که در آن؛ ظهور این نوع تروریسم جدید را مشخصاً پیش بینی کرده و آن را دارای شاخص‌هایی همچون نبود حمایت مالی از سوی دولت‌ها، حضور ایدئولوژی‌های مذهبی و تمایل به استفاده از سلاح‌های ضد بشری و کشتارجمعی یاد کرده است.همچنین لاکوئر براین باوراست که: «جامعه کنونی به نوع جدیدی از تروریسم به شدت آسیب‌پذیر شده که در آن قدرت مخرب «تروریست و تروریسم» به‌طورقطع در قالب یک تاکتیک کشنده ؛بسیار پررنگتر از گذشته دیده می شود.»

چنین نگاهی از سوی لاکوئر یک دهه بعد شکل جدید خود را نشان داد، هنگامی‌که گزارش های تحقیقاتی کنگره آمریکا « موضوع تروریسم بین‌الملل مرتبط با گسترش سلاح‌های کشتارجمعی را مطرح ساخت.» تلاش برای حمله شیمیایی درکشور اردن شواهدی از اعتبار چنین نگرانی هایی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، "تروریسم جدید" حملات انتحاری را نیز دربرمی گیرد که چندان تاریخی و منحصربه‌فرد نیستند، اما ازلحاظ فنی کاملاًبی‌سابقه ، بسیارظرفیت و مقیاس بسیار مخربی دارند.

به‌تازگی، ببرهای آزادیخواه سریلانکا یک حمله انتحاری را به یک کاروان از اتوبوس‌های نظامی انجام دادند که بیش از نود نفر از کارکنان نیروی دریایی سریلانکا از بین رفتند و یا در حملات انتحاری تروریست های وابسته به داعش در کشور عراق و سوریه هزاران نفر از افراد بی دفاع کشته و یا زخمی شده اند که عموماً در مناطق شهری صورت گرفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس