کد خبر 1575340
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

از آغاز جنگ غزه تاکنون روابط و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آغاز شد و در آخرین اقدامات، شاهد دور جدید سفر منطقه‌ای وزیرامورخارجه کشورمان بودیم.

به گزارش مشرق، طوفان‌الاقصی همچنان می‌وزد و ادعاها و آرزوهای رژیم موقت صهیونیستی را خزان می‌کند، هرچند مردم مظلوم و مقتدر فلسطین از گزند سگ هار منطقه در امان نیستند، اما مبارزان مقاومت با محوریت مبارزان فلسطینی در حال مبارزه با رژیمی هستند که مدعی بود چهارمین ارتش قدرتمند دنیاست اما در طول ۱۳۴ روز گذشته آنچه به نمایش گذاشته است جز ذلت نیست.

عملیات طوفان الاقصی، عملیاتی که حتی می‌توان به راحتی از آن تحت عنوان ضربت و سیلی تاریخی جریان مقاومت اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی یاد کرد. پس از این عملیات رژیم اسراییل نه تنها نتوانسته به اهداف سیاسی و نظامی خود دست یابد بلکه شکست‌های بسیاری از جمله شکست فاحش اطلاعاتی و امنیتی، اوج گیری خشم جامعه جهانی، تشدید بن‌بست سیاسی - اجتماعی، شکست پروژه عادی‌سازی و روابط سیاست خارجی و شکست بزرگ اقتصادی را متحمل شده است.

پیروزی حماس در میدان و دیپلماسی

پس از عملیات طوفان‌الاقصی پایگاه اجتماعی حماس ارتقا یافته و جبهه مقاومت نیز منسجم‌تر از گذشته شده است. حماس در میدان عمل با در اختیار گرفتن نبض نبرد با صهیونیست‌ها و داشتن روحیه مقاومت بالا با حداقل امکانات آنچنان عرصه را برای صهیونیست‌ها تنگ کرد که عملاً پیروز نهایی این جنگ محسوب می‌شود. در جنگ نظامی نامتقارن، رزمندگان مقاومت با استفاده از تاکتیک‌های بومی، ارتش کلاسیک تا دندان مسلح صهیونیستی را به گونه‌ای زمین گیر کرده که این رژیم چشم اندازی برای موفقیت خود نمی بیند.

طبیعتاً مؤلفه‌های قدرت واقعی در میدان در اختیار مقاومت است و آن‌را در میدان دیپلماسی نیز به سرانجام خواهد رساند.

اقدامات فشرده دیپلماتیکی جمهوری اسلامی ایران

از آغاز جنگ غزه تاکنون روابط و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آغاز شد و در آخرین اقدامات دیپلماتیک، شاهد دور جدید سفر منطقه‌ای «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان، سوریه و قطر جهت گفت‌وگو در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای بودیم. این دور از سفر در استمرار و تکمیل تلاش‌های مستمر و فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ غزه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، پایان دادن به تجاوز ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه غزه، رفع محاصره ظالمانه، جلوگیری از کوچاندن اجباری فلسطینیان به صحرای سینا مصر و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آن انجام شد.

ظهر روز جمعه ۲۰ بهمن وزیر امور خارجه کشورمان در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود به لبنان سفر کرد تا پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

به حمایت‌های قوی خود از لبنان و مقاومت ادامه خواهیم داد

امیرعبداللهیان که از آغاز جنگ غزه تاکنون برای سومین بار به لبنان سفر کرده بود، در بدو ورود در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه بیروت، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که به همراه خود آمریکا را در باتلاق جنگ در خاورمیانه غرق کند. تاکید می‌کنیم آمریکا باید دست از حمایت از رژیم کودک کش بردارد.

وی با بیان اینکه حزب الله و مقاومت لبنان با درایت و خردمندی نقش تأثیرگذار خود را ایفا کرد، تصریح کرد: به حمایت‌های قوی خود از لبنان و مقاومت ادامه خواهیم داد. امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

بحران و تنگنای راهبردی برای رژیم اسرائیل

در جریان این سفر، وزیر امور خارجه کشورمان با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و تعدادی از رهبران جریان مقاومت فلسطین از جمله «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دیگر مقام‌های مقاومت فلسطینی به صورت جداگانه دیدار و رایزنی کرد.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

در این دیدار دبیرکل حزب‌الله ضمن تقدیر از حمایت‌های امام خامنه‌ای، رئیس جمهور، دولت و ملت ایران از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و با تشریح وضعیت و توان بالای مقاومت و انسجام و هماهنگی گروه‌های مقاومت در حمایت از فلسطین و غزه یادآور شد، دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچیک از اهداف خود در میدان دست نیافته است.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار گزارشی از تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از فلسطین و مقاومت و تمرکز بر راه حل سیاسی مبتنی بر حقوق مردم فلسطین در محافل بین‌المللی ارائه نمود و یادآور شد پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده، نشان از نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه است.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

تاکید بر مخالفت ایران با گسترش دامنه جنگ در منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در لبنان با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان، «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. در همه این دیدارها تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران با گسترش دامنه جنگ مخالف است.

در جریان این دیدارها، برخی موضوعات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی نیز مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

همچنین در جریان این ملاقات‌ها به خطای راهبردی آمریکا و انگلیس در هدف قرار دادن یمن و دریای سرخ که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و در جهت استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی است نیز اشاره شد.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

حماس در مسیر سیاسی خردمندانه عمل کرده است

امیرعبداللهیان در جریان سفر به بیروت با «عبدالله بوحبیب» وزیرخارجه لبنان نیز دیدار و درخصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگوهایی انجام شد و بر این نکته که تهران و بیروت بر راه حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ تاکید شد.

وزرای خارجه دو کشور پس از دیدار خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

امیرعبداللهیان در این نشست مطبوعاتی گفت: برای جهانیان آشکار و واضح است که رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد ملموسی پس از گذشت بیش از ۴ ماه جنگ در غزه نداشته است.

وی گفت: ایالات متحده آمریکا همزمان در دو مسیر حرکت می‌کند، مسیر اول تداوم ارسال مستمر سلاح و نسل‌کشی در غزه است و مسیر دوم سخن گفتن از راه حل سیاسی است.

وزیر امور خارجه افزود: ما به صراحت میگوییم اگر آمریکا به دنبال آرامش در منطقه است راهکار آن توقف جنگ و جنایات در غزه است.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

قدرت حزب الله برای اسرائیل قابل تصور نیست

در پایان سفر به لبنان وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک که در محل سفارت ایران در لبنان برگزار شد، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی قادر به جنگ در دو جبهه نخواهد بود. قدرت مقاومت لبنان و حزب‌الله برای رژیم اسرائیل قابل تصور نیست.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با شروع حمله رژیم صهیونیستی به غزه شاهد شکل‌گیری جنگ دیپلماتیک با اسرائیلی‌ها به موازات نبرد «میدان» بودیم، دستاوردهای این جنگ تا امروز چه بوده است؛ و اینکه ایران به دنبال شکل‌گیری قطع شریان‌های حیاتی رژیم موقت صهیونیستی بوده، در این حوزه اعمال فشارها مثمر ثمر بوده است؟ اظهار داشت: هم در سطح دیپلماسی سران با تلاش رئیسی و در سطح دیپلماسی وزارت خارجه به حمایت از غزه در توقف جنایات جنگی کمک کردیم. در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران و دیگر کشورهای اسلامی به صراحت می‌توان گفت امروز رژیم اسرائیل در بدترین و سیاه‌ترین وضعیت خود قرار دارد.

وزیرامور خارجه تصریح کرد: البته انتظار ما این است که کشورهای اسلامی و کشورهایی که نسبتاً به ارسال کالا و حفظ روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند این شریان‌های حیاتی را فوراً به نفع مردم فلسطین و پایان جنگ قطع کنند.

وی گفت: قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل موضوعی است که مورد تاکید امام خامنه‌ای و انسان‌های آزاداندیش قرار گرفته است.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

دمشق ایستگاه دوم سفر منطقه‌ای

با پایان دیدارهای رسمی در بیروت، وزیر امور خارجه ایران به همراه هیأت همراه عازم سوریه شد. دمشق دومین مقصد سفر منطقه‌ای بود. روابط دوجانبه، مباحث مربوط به جنگ غزه و معادلات منطقه و یافتن راهبرد سیاسی برای پایان تنش‌های خاورمیانه در صدر گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با مقامات عالی رتبه سوریه بود.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به سوریه با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگوهایی را انجام داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار حامل پیام حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به بشار اسد جهت سفر به تهران بود. در این دیدار به ظرفیت‌های بالای دو کشور جهت برقراری روابط بیش از پیش تهران و دمشق تاکید شد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار از حمایت ایران از سوریه و ثبات و امنیت آن تشکر کرد.

اسد گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران در ۴ ماه گذشته در حمایت از فلسطین انجام داد، بار دیگر به دنیا اثبات کرد ایران فقط سخن نمی‌گوید بلکه عمل می‌کند.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و ترکیه بالاخره در سوریه به پایان خواهد رسید

در ادامه سفر، امیرعبداللهیان با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد و به رویکرد عملی مشترک دو کشور در حمایت از غزه تاکید شد.

پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

«فیصل مقداد» در این نشست مطبوعاتی با اشاره به خروج نیروهای بیگانه از منطقه، افزود: حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و ترکیه بالاخره در سوریه به پایان خواهد رسید. هیچ گونه اطمینانی به اظهارات آمریکایی‌ها برای خروج شأن نداریم. با توجه به جنایات اخیر آمریکا در شهر رقه، باید آمریکای ها مجازات شوند.

وی ادامه داد: ارتش ما در سوریه امکانات تحقق خروج نیروهای نظامی در سوریه را دارد.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالانه برای توقف نسل کشی در غزه، باز شدن معابر ارسال کمک‌های انسان دوستانه و کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینای مصر مجدانه جلوگیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه افزود: از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم کلید بازگشت امنیت پایدار به منطقه توقف نسل کشی و جنایات توسط رژیم صهیونیستی و آمریکاست. ایران از ابتدای بحران اعلام کرد که جنگ هرگز راه حل نمی‌باشد.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دمشق

با توجه به اینکه حضور وزیر امور خارجه کشورمان در سوریه همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن بود، جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه و مقامات عالی رتبه سوریه در دمشق برگزار شد.

امیر عبداللهیان در این سخنرانی خود در این جشن گفت: مقاومت فلسطین توانست پیروزی بزرگی را در غزه به ثبت برساند. در دیدارهایی که با رهبران مقاومت در بیروت داشتم از مقاومت لبنان و فلسطین دریافتم که امروز مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد. بدون تردید پیروزی غزه بسیار نزدیک است و پایان نتانیاهو نزدیک تر است.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

در پایان سفر وزیر امور خارجه به سوریه، او با مسؤولان گروه‌های مقاومت فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار هم بر ضرورت توقف نسل کشی و جنایات در غزه تاکید شد.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

دوحه؛ ایستگاه پایانی سفر منطقه‌ای

دوحه، ایستگاه پایانی سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان برای رایزنی در رابطه با آخرین تحولات منطقه و جنگ غزه بود. قطر که چندسالی است خود را به‌عنوان کشوری میانجی صلح معرفی کرده، در جریان تحولات اخیر منطقه نیز نقش تأثیرگذاری داشته است.

امیرعبداللهیان در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز دوشنبه به وقت محلی وارد قطر شد و با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار همکاری‌ها و مشورت‌های تهران -دوحه در رابطه با مسائل منطقه‌ای سازنده و در راستای منافع مشترک دو کشور و ایجاد صلح و ثبات و امنیت ارزیابی شد.

همچنین امیرعبداللهیان بر مسؤولیت مشترک وزارتخانه‌های خارجه دو دولت در تأمین نظرات و منویات رؤسای دو کشور مبنی بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری متناسب با ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور تاکید کرد.‌

نخست وزیر قطر ضمن تشکر از دیپلماسی فعال تهران در حمایت از فلسطین و امنیت پایدار منطقه، با تشریح نتایج حاصله از تلاش‌های کشورش در کمک به شکل‌گیری توافق سیاسی و ایجاد آتش بس در غزه، گفت با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت تقویت تلاش‌ها برای متوقف کردن سریع جنگ علیه غزه اتفاق نظر داریم و تلاش‌های دیپلماتیک قطر در همین راستا ادامه خواهد یافت.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

تشکر از نقش میانجی‌گرایانه قطر

وزیر امور خارجه که برای پنجمین بار پس از آغاز جنگ غزه به قطر سفر کرده بود در ادامه دیدارهای خود با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و از نقش میانجی‌گرانه و خیرخواهانه قطر در رابطه با برخی مسائل خاص مرتبط با ایران تشکر کرد.

همچنین در این دیدار بر ضرورت همکاری دو کشور در رابطه با مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی را در راستای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه تاکید شد.

امیر قطر نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و ابلاغ سلام گرم خود به رئیس جمهور کشورمان، از عمق روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو کشور هیچگاه تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده و این نشان می‌دهد که ما و شما در پیشبرد روابط دوستانه و سازنده دو کشور موفق بوده‌ایم.

وی از اقدامات و تلاش‌های مستمر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و پیگیری راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تشکر کرد و آخرین نتایج حاصله از تلاش‌های دیپلماتیک قطر برای تحقق آتش بس و یافتن راه حل سیاسی برای بحران غزه را تشریح کرد.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

جایگاه غیرقابل حذف حماس

در پایان سفر وزیر امورخارجه به قطر، او با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا که از ابتدای جنگ علیه غزه بر نابودی حماس بعنوان یکی از اهداف اصلی خود یاد می‌کردند، اکنون حماس را بعنوان طرف مذاکره سیاسی می‌شناسند و به نقش و جایگاه غیرقابل حذف آن اعتراف می‌کنند.

هنیه نیز افزود: به رغم شدت و سختی شرایط، اما اطمینان می‌دهیم که مقاومت توان و نیروی خود را حفظ کرده و توانایی لازم برای مدیریت راهبردی جنگ را در اختیار دارد.

وی افزود: به رغم خسارت‌های انسانی و مادی گسترده و شهادت هزاران نفر از شهروندان فلسطینی، اما خسارات وارده بر مقاومت در حوزه توانایی‌های نظامی و نیروهای مقاومت در مقایسه با حجم این نبرد بسیار محدود است و در مقابل، خساراتی که ارتش رژیم صهیونیستی متحمل شده، بی سابقه است.

جهد دیپلماتیک در میانه جنگ

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان هرچند به پایان رسید اما اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تا پایان توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 1
    تنها هنر ایرانه
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 3
      پرفسور چنان حرف نزن که خودت هم نفهمی چه گفتی
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 1
    خواهشمندم انگلیسی صحبت نکنی
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 1
    نتیجه این رایزنی های فشرده چه بوده؟
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 4
      باید خودت هم سعی و تلاش کنی برای فهمیدن یعنی همه چیز را برا آدم نمی جوند تا در دهانت بریزند
  • ساس IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    در برخی از عکسها کمی خود شیفتگی از امیر بیرون زده است که چهره جمهوری اسلامی را خدشه دار میکند و برد بلند مدت آنرا بشدت میکاهد گرچه کوتاه مدت بکام بخشی از جهان سیاست باشد. میتوانست با هجمه حقوق بشری در برخی از عکسهایش باعث هیاهوی جذاب در میان جوانان عرب شود که نشان میدهدتیم پشتیبان انقلاب فرهنگی خوبی در کادر سفرهای امیر عبدالهیان وجود ندارد
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    اخبار بی محتوا و پوچ
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    ثروت کشور رو دارن باد میدن بااین سیاستهای تهی مغزانه جمعیت 120میلیون ایران رو 90میلیون کردن
  • آرمین IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    هیچ فایده ای نداشته فقط پول سفر ایشون از جیب مردم رفته
  • مسعود دیپلمات IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    این سخن امیرعبداللهیان که "" آمریکا باید دست از حمایت رژیم کودک کش بردارد "" غیر منطقی است. زیرا حکومت آمریکا را همین صهیونیست ها تعیین و اداره می کنند.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    نتیجه این رفت امدها باید اخراج امریکاه حروم لقمه از خاورمیانه باشه 🦵😈
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    معلوم نیس این ادم سخنگوی حماس است یا وزیر خارجه ایران،. دلسوزی جاهلانه و نامربط ما در حق فلسطینیها 30هزار کشته دستشون گذاش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس