کد خبر 1575182
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
حکیم: عراق به حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود نیازی ندارد

رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ایران با اعضای چهارچوب هماهنگی تاکید کرد که این کشور به حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی نیازی ندارد.

به گزارش مشرق، «سید عمار حکیم» در این دیدار با اشاره به اینکه نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به درخواست دولت عراق به این کشور آمده‌اند، تاکید کرد که پس از اعلام خالی شدن عراق از تروریست‌های داعش، نیازی به حضور این نیروها در این کشور نیست، زیرا فلسفه حضورشان در عراق منتفی شده و مردم عراق دیگر حاضر به پذیرش قیمومیت خارجی نیستند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر حمایت از اقدامات دولت در مذاکره برای پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در مدت زمانی مشخص تاکید کرد.

وی همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به اینکه دو ملت ایران و عراق از مشترکات فرهنگی و دینی و روابط تاریخی برخوردارند، سفر حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه ایران به بغداد و دیدارهای رسمی مقامات دو کشور را نشان دهنده عمق روابط اجتماعی و دینی میان دو ملت بیان کرد.

حکیم در تبیین اشتراکات میان دو ملت دوست، به نقش عتبات مقدسه در دو کشور و حوزه‌های علمیه در نجف اشرف و شهر مقدس قم و نیز شعائر دینی مشترک در نتیجه جمعیت اکثریت شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام در دو کشور اشاره کرد و افزود: بزرگترین طیف اجتماعی عراق نقش مهمی در سرنگون کردن رژیم دیکتاتوری بعثی بر عهده داشت و اکنون نقش محوری و اساسی را در مدیریت و تصمیم گیری کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد که این موضوع، نتیجه فداکاری‌های ملت عراق و خون شهیدان در راستای نصرت و آزادی این ملت است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که عراق در دو دهه گذشته با آنها مواجه بوده است، اظهار داشت که این کشور با خردمندی فرزندان ملت و یاری دوستان و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران چالش‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشته است.

حکیم در این دیدار همچنین به نقش چهارچوب هماهنگی و نقشی که پیش از آن ائتلاف ملی بر عهده داشتند اشاره کرد و گفت که این نقش ورزی موجب غلبه بر بسیاری از مشکلات و بحران‌ها شد.

وی در عین حال بر نقش محوری و رهنمودها و ارشادات حکیمانه‌ مرجعیت عالی شیعه در عراق یعنی آیت الله العظمی سیستانی در ثبات این کشور در مراحل سرنوشت ساز تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه به نقش سازمان الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی در حفاظت و تقویت ثبات عراق اشاره کرد و گفت که شعائر حسینی عامل مهمی برای هم افزایی پیروان مکتب اهل بیت (ع) و ایمن‌سازی آنها در برابر افکار انحرافی و چالش‌های فکری و اجتماعی بوده است.

حکیم همچنین به مساله فلسطین و جنایت نسل کشی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم غزه اشاره کرد و موضع مرجعیت، دولت و ملت عراق در دفاع از برادران فلسطینی و تبیین مظلومیت آنان را شایسته تحسین دانست و حمایت بسیاری از دولتمردان کشورهای جهان از رژیم صهیونیستی در حمله به فلسطینیان را محکوم کرد.

وی‌ در عین حال به پیشرفت های عراق نیز اشاره کرد و گفت: اکنون سازندگی و آبادانی در عراق، با پیشرفت و سرعت قابل توجهی در حال انجام است و باید گفت که نخست وزیر محمد شیاع السودانی، نقش قابل توجهی در این پیشرفت داشته است؛ ایشان از حمایت چهارچوب هماهنگی نیز برخوردار است؛ امروز بعد از سال‌ها می‌بینیم که مردم عراق از حجم خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود رضایتمند هستند و تاثیر این موضوع را در انتخابات محلی که اخیراً برگزار شد مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه دیروز (سه شنبه) همراه هیات بلندپایه مقامات قضایی در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، وارد بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال رسمی «قاضی زیون» معاون اول شورای عالی قضایی عراق و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.

در جریان سفر رئیس قوه قضاییه و مقامات قضایی عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت.

دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌ المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس