کد خبر 1573533
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۶

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان اهمیت و نقش اراده در کانال خود در ایتا نوشت:

تا «اراده» به کاری تعلق نگیرد، آن کار انجام نخواهد گرفت. حتی اگر «علم» به درستی آن و «میل» و شوق به انجام آن هم داشته باشیم. یعنی صرف آگاهی از درستی و خوبی یک کار برای انجام آن کافی نیست. حتی «یقین» به فایده‌مندی و سودمندی یک کار نیز، تحقق آن را تضمین نمی‌کند: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُم‏ (نمل، ۱۴)

بلکه باید اراده انجام آن نیز در ما شکل بگیرد.

به همین دلیل، در یکی از دعاها و مناجات‌های شب و روز #بعثت پیامبر اعظم(ص) خطاب به خدای متعال چنین می‌گوییم:

وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یَخْتَارُکَ بِهَا؛

می‌دانم که برترین توشه‌ی رهروان راه تو، اراده محکمی است که تو را به وسیله آن برگزیند.

اساساً عنایت و لطف الهی نیز به قدر نیت‌ها و عزم‌ها و اراده‌ها به افراد تعلق می‌گیرد. به هر میزان که عزم و اراده کسی قوی‌تر باشد به همان میزان هم عنایت و عون الهی در حق او بیشتر خواهد بود و به هر مقداری که سستی و تعلل در ما باشد، به همان میزان نیز لطف و عنایت الهی نسبت به ما کاهش می‌یابد.

امام صادق علیه السلام در حدیثی می‌فرماید:

إِنَّمَا قَدَّرَ اللَّهُ عَوْنَ الْعِبَادِ عَلَی قَدْرِ نِیَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِیَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اللَّهِ لَهُ وَ مَنْ قَصُرَتْ نِیَّتُهُ قَصُرَ عَنْهُ الْعَوْنُ بِقَدْرِ الَّذِی قَصَّرَ.

خداوند به اندازه نیّت‌های بندگان به آنان کمک می‌کند؛ کسی که نیّت صحیح و اراده محکمی داشته باشد، یاری خداوند برای او کامل خواهد بود، و کسی که نیّتش ناقص باشد به همان اندازه یاری الهی در حقّ او نیز کم خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس