چرا برخی کشورهای اتحادیه اروپا از یورو استفاده نمی‌کنند؟

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان ترجیح می‌دهند به دلیل مشکلات تورمی و علاقه نداشتن مردم‌ خود از یورو به عنوان ارز ملی استفاده نکنند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، بعد از گذشته ۲ دهه از پیوستن جمهوری چک به اتحادیه اروپا، این کشور هنوز به جای یورو از پول ملی خود یعنی کرون استفاده می‌کند. با این حال، دولت جمهوری چک اعلام کرده است که آماده است درباره جزئیات احتمال تغییر واحد پول این کشور به واحد پولی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

پتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دولت چک قصد انجام ارزیابی‌هایی از مسائل قانونی را دارد تا این کشور بتواند از اکتبر ۲۰۲۴ وارد مکانیسم نرخ ارز اروپایی معروف به ERM-۲ شود. چهار حزب از پنج حزب کشور جمهوری چک موافق پیوستن به حوزه ارزی یورو هستند.

جمهوری چک پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ متعهد شده بود یورو را در مبادلات ارزی خود استفاده کند، ولی نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد ۶۳ درصد از مردم این کشور با این اقدام مخالف هستند.

به غیر از جمهوری چک، شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی بلغارستان، دانمارک، مجارستان، رومانی، سوئد و لهستان نیز همچنان به جای یورو از ارزهای ملی خود استفاده می‌کنند.

روسیتسا ولکووا، وزیر دارایی بلغارستان سال گذشته گفته بود که این کشور فعلا قصد ندارد از یورو در مبادلات تجاری خود استفاده کند. طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته در دانمارک، ۵۳.۲ درصد از مردم این کشور به استفاده یورو رای منفی داده‌اند.

مجارستان قصد داشت تا قبل از پایان سال ۲۰۰۹، یورو را به عنوان واحد پول رسمی خود بپذیرد ولی مشکلاتی از جمله تورم این موضوع را به تعویق انداخته است. اداره آمار اروپا (یورواستات) در بیانیه ای در ماه گذشته اعلام کرد که تورم در ۲۰ کشور منطقه یورو در ماه دسامبر به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    از واحد پول ریال ایران استفاده کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس