کد خبر 1571921
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه در کانال تلگرام خود نوشت:

گزارش پولیتیکو درباره پاسخ احتمالی آمریکا به ایران را میخواندم که حاوی نکات جالبی بود. همانطور که میدانید پولیتیکو از رسانه های مهم و تاثیرگذار نزدیک به کانون های قدرت در آمریکا و غرب است که مطالب منتشره در آن صرفا تحلیل و ارزیابی های چند روزنامه نگار نیست.


پولیتیکو و امثال آن در واقع ابزار دست واشنگتن جهت انتقال نظرات حاکمیت آمریکا برای پیشبرد سیاست های ایالات متحده در سطوح منطقه ای و جهانی هستند. لذا غالب اوقات از مطالبی که در آنها منتشر میشود میتوان سیاست های پیدا و نهان واشنگتن را استخراج کرد. در یکی از آخرین مطالبی که روی خروجی این پایگاه قرار گرفته، به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمده است که احتمالا تهران کنترل کاملی بر نیروهای نیابتی اش در خاورمیانه ندارد. لذا توصیه شده از رویارویی مستقیم با تهران اجتناب شود!

این البته همان حرفی است که امیرعبداللهیان بارها در رسانه ها اعلام کرده و گفته ما از گروه های مقاومت حمایت میکنیم اما آنها خودشان در میدان تصمیم میگیرند. پولیتیکو دقیقا همان حرفها را این بار بعنوان ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده و گفته به نظر میرسد جمهوری اسلامی در فرماندهی عملیات های گروهای نیابتی نقشی ندارد. شما وقتی قدرت داشته باشید، بیش از آنکه خود قصد تبرئه خودتان از کاری را داشته باشید، دشمنتان برای اینکه با شما تقابلی سخت نداشته باشد شما را تبرئه میکند.

به اعتقاد نگارنده این ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا حرف دل آنها نیست، بلکه صرفا توجیهی برای نجات آمریکا از یک رویارویی سهمگین با جمهوری اسلامی است. اینجا است که نقش رسانه بعنوان جاده صاف کن نهادهای سیاسی و امنیتی میتواند موثر باشد و اذهان عمومیِ معترض را برای پذیرش برخی موضوعات آماده نماید.

اینها میخواهند جو روانی را آرام کرده و سطح تنش را پایین بیاورند، و یکی از مسائل مهم در این رابطه اقناع افکار عمومی خودشان است. حتی خبر کذب رویترز در خصوص تخلیه نیروهای ایرانی از سوریه را نیز میشود در همین راستا، یعنی ایجاد دستاوردهای ساختگی برای مصرف داخلی و کنترل تنش در جبهه خارجی ارزیابی کرد.

البته برای این کار هوشیاری مقاومت نیز به آنها کمک میکند تا عقب نشینی ساده تری داشته باشند. منظور کتائب حزب الله عراق است که در بیانیه ای اعلام کرد حمله به آمریکایی ها را متوقف کرده است. در حالی که این بیانیه در رسانه های آمریکایی انعکاسی گسترده داشت و کاخ سفید توانست روی آن مانورهای رسانه ای بدهد، اما در میدان واقعیت تغییری نکرد و پایگاه های آمریکا دیروز توسط گروه های دیگری از مقاومت هدف حملات قرار گرفت. آمریکایی ها میدانند مقاومت یکپارچه و هماهنگ است اما در مقطع فعلی برای اینکه با ایران مواجه نشوند میگویند جمهوری اسلامی نظارت کاملی روی آنها ندارد و این گروه ها بصورت خودجوش عمل میکنند.

در گزارش پولیتیکو البته یک اعتراف مهم نیز وجود داشت و آن این بود که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعتقاد داشتند با حملات آمریکا و انگلیس به یمن عملیات های انصارالله در دریای سرخ متوقف میشود، اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که اثر معکوس داشته و به نظر نمیرسد یمنی ها تا توقف کامل جنگ در غزه دست از عملیات های خود بردارند.

این پایگاه تحلیلی همچنین از فشارهای بایدن بر نتانیاهو برای رسیدن به یک آتش بس پرده برداشته است، زیرا احتمالا ادامه این تنش ها میتواند آمریکا را با ایران روبرو سازد؛ اتفاقی که واشنگتن به دلایل متعددی از وقوع آن اجتناب میکند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس