کد خبر 1571602
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
محسن مهدیان

زیبایی‌های هویتی این شهر را باید با مردمش مرور کرد؛ خوبانی که لابه‌لای فرهنگ سلبریتی‌زده امروز در گمنامی‌اند اما بار معنایی کالبد این شهر را به‌دوش می‌کشند.

‌به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: در معرفی تهران کم گذاشته‌ایم. تهران چیست؟ این در و دیوار و کالبد شهر؟ حتما نیست. تهران زنده است به هویتش اما هویت تهران چیست؟ رهبرمعظم انقلاب به برخی شاخص‌های این هویت اشاره کردند: «تهران نماد شجاعت و دینداری و استقلال‌طلبی ملت ایران است.»

اما این شاخص‌ها را کجا باید به نظاره نشست؟ این همان چیزی است که در معرفی آن کم گذاشته‌ایم اما غیراز کم‌کاری، چند دسته نیز در معرفی تهران دچار خطا شده‌اند.

دسته اول آنها که از تهران تنها در کالبد آن متوقف شده‌اند. اینها امروز در دود و دم تهران دچار کم‌سخنی شده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند؛ مدرنیته‌زده‌هایی که انگشت به لب، حیران غرب مانده‌اند و تهران آرمانی‌شان فراتر از آن‌سوی آب‌ها نیست.

دسته دوم آنها که از تهران، تنها در تاریخ آن متوقف شده‌اند و در گذشته مانده‌اند. تهران‌شناسی اینان نیز جز یک نوستالژی بدون محتوا ثمره‌ای دیگر نخواهد داشت. تاریخی که نتواند چراغ راه آینده باشد و به خدمت امروز بیاید، تنها قصه‌ای تخدیری است.

دسته سوم کسانی‌ هستند که چشم‌شان جز سیاهی نمی‌بیند. مع‌الاسف این دسته غالب‌اند و روایت تهران را اینان دست گرفته‌اند. تهران، کم‌آسیب و اشکال ندارد اما در لابه‌لای ترافیک و آلودگی و سروصدا گوهر نابی است که دیدن آن چشم مسلح می‌خواهد.

اما این گوهر ناب چیست؟ وقتی سخن از تهران‌شناسی می‌گوییم از چه حرف می‌زنیم؟

تهران را باید با هویت حقیقی آن شناخت. در این هویت حقیقی و راستین هم معماری هست و هم ادبیات وهم کسب‌وکار و هم غذا و هم گویش و هم اخلاق و هم سبک زندگی و هم آیین و... اما نکته بااهمیت. روح حاکم بر این فرهنگ است. روح حاکم بر این بدن بی‌جان را مردم می‌دمند؛ آنها که از گذشته تاکنون با نقش‌آفرینی تاریخی‌شان این هویت را عمق بخشیده‌اند و پایدار ساخته‌اند.

قله‌های این هویت را آنها ساختند که جان‌شان را پای دین و خاک و مردم اهدا کردند اما این قله، بدنه و دامنه‌ای دارد به وسعت یک شهر؛ چهره‌های گمنامی که شهر زنده است به نام آنها؛ افرادی که در خلوت و جلوت‌شان هویت راستین این شهر را سر دست گرفته‌اند.

زیبایی‌های هویتی این شهر را باید با مردمش مرور کرد؛ خوبانی که لابه‌لای فرهنگ سلبریتی‌زده امروز در گمنامی‌اند اما بار معنایی کالبد این شهر را به‌دوش می‌کشند. آنچه رسانه امروز نیز کم گذاشته است معرفی همین خوبان گمنام شهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    لعنت به سیستم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    تهرانی ها مردمی اصیل و مذهبی هستن ، شهر تهران بدلیل مهاجرت پذیر بودنش باعث شده تهرانی های اصیل خیلی شناخته نشن و ما تهرانی ها هویت و شخصیت اصیل ایرانی را حفظ کرده ایم که در مجالس مذهبی و راهپیمائی ها ظهور و بروز پیدا می کنه
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    2 2
    ترو هم نمی شناسیم! البته بهتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس