ای کاش اباذرهای انقلاب اسلامی نیز این قصه را به‌خوبی بدانند و خود را تا یک بازی سیاسی تنزل ندهند؛ بچه‌های غریب حزب‌الله دل‌شان برای جلد آخر صحیفه و "تمیز خبیث از طیب انقلاب" با آن تنگ شده است.

مشرق-  یکم- در روایت است که «به خدا قسم اگر ابوذر آن چه در قلب سلمان بود مي دانست هر آينه او را مي کشت»(اصول کافي، ج 1، ص 401؛ بصائر الدرجات، ص 45).
درباره ی این کم سخن گفته نشده؛ اما شاید بشود برای روایاتی این چنینی تأویل‌هایی امروزی نیز قایل شد. آیا این روایت به معنای این است که این دو صحابه‌ی بزرگوار یکی بر حق و دیگر علیه آن است؟ بر اساس روایات موثق سلمان و ابوذر هر دو از ارکان اربعه هستند و هیچ یک از صحابه رسول اکرم(ص) به پایه این بزرگواران نرسیده است. با این حال جایگاه تکلیفی هر یک از این صحابه‌ی جلیل القدر پیامبر خاتم با هم متفاوت است.

دوم- سید مرتضی آوینی در روزهای پایانی جنگ چهارگانه‌ای درباره عملیات مرصاد و اتفاقات حاشیه آن ساخت؛ "درخششی دیگر"، "شش روز بعد"، "فقط جمهوری اسلامی" و "آقا سعید". شاید اگر در میان آثار مرتضای آوینی بگردید کمتر اتفاق افتاده است که او درباره یک شخصیت غیر شهید- یعنی زنده- از چنین زبانی استفاده کرده باشد و این البته نشانه ای است از آنچه آوینی در سعید قاسمی دیده است:

"آقا سعید، فرمانده این محور عملیاتی، همان كسی بود كه ما در جست‌وجوی او بودیم. او مظهر همان روحی است كه حزب‌الله را از انسان‌های دیگر جدا مي‌كند و البته در میان رزم‌آوران ما دلاورانی چون سعید كم نیستند."

و در چند فراز بعد تر در این مستند آوینی  تعبیر نهایی خود را از آقا سعید بر روی فیلم می گوید:" او یكی از پرورده‌های میدان رزم و جهاد فی سبیل‌الله است و اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی جز پرورش انسان‌هایی اینچنین نداشت، باز هم مي‌ارزید تا حزب‌الله جان و سر خویش را فدای حفظ آن كند."


آنهایی که آقا سعید را از نزدیک می شناسند به خوبی می فهمند که چرا سید مرتضای آوینی باید چنین درباره او لب به سخن گشوده باشد. بی آنکه بخواهیم درباره سعید قاسمی لب به مجیز گویی بگشاییم؛ او تبلور آن مفهوم تاریخی حزب الله است. دقت کنید چه می گوییم تبلور مفهوم؛ آن هم در دوره ای که مفهوم حزب الله درگیر تاخت و تاز همه جانبه ی گروه ها و جناح های سیاسی قرار گرفت و کم نبودند حزب اللهی هایی که چپ و راست با همین نام گروه های سیاسی تاسیس کردند و متاسفانه در گرداب همین سیاست غرق شدند. اما مفهوم حزب الله ثابت ماند و می ماند و سعید قاسمی نیز حرف هایش را عوض نکرد.

در گیر و دار طوفان های بنیان کن سیاسی دهه ی هفتاد که بسیاری یادگارهای امام خمینی(ره) را به مصالح گوناگون جابجا می‌کردند و گاه حتی کنار می‌گذاشتند و از سوی دیگر کم نبودند حزب‌اللهی‌هایی که آرمان‌های‌شان را در فلان کاندیدا متبلور دیدند و به مرور، جای مفهوم مصداق را هم خلط کردند. تیغ بران زبان حاج سعید تنها یک معیار می‌شناخت؛ امام. جلد آخر صحیفه را که عصاره‌ی همه جهت‌گیری‌ها و نقشه راه انقلاب بود بارها و بارها برای جوان‌ترها دوره کرد و همین شد که سرخورده‌های دعواهای جناحی، آقا سعید را ملجأ پناه روزهای عسرت آرمان‌های انقلاب دیدند.

سوم- پیامبر اکرم(ص) درباره ابوذر فرمود: «ما اظلّت الخضراء ولا اقلت الغبراء على ذى لهجة اصدق من ابى‏‌ذر، يعيش وحده و يموت وحده و يبعث وحده و يدخل الجنة وحده و هو الهاتف بفضائل وصى رسول الله على(ع)؛ آسمان و زمين، كسى راستگوتر از ابوذر را به خود نديده‏‌اند. ابوذر تنها مي‌زيد، تنها مى‏‌ميرد، تنها مبعوث مى‏‌شود و تنها وارد بهشت مي‌شود و اين، ابوذر است كه فضايل وصى رسول خدا على(ع) را فرياد مى‏‌كند»
و آن‌گاه که ابوذر که رحمت خدا بر او باد به ربذه تبعید می‌شد امیر مؤمنان علی علیه السلام خطاب به او فرمود: «اي اباذر! تو به خاطر خدا خشم گرفتي و غضب کردي پس به همان کس که برايش غضب نمودي اميدوار باش. اين مردم از تو بر دنياي‌شان ترسيدند و تو از آنها بر دينت!» - نهج‌البلاغه خطبه 130

یک دین انقلابی همواره و در هر زمان نیازمند شمشیر زبان ابوذروار است. زبانی که آرمان را قربانی مصالح شخصی نکند که ابوذر نکرد. اگر چه علم او علم سلمان نبود؛ اما تکلیفش نیز تکلیف دیگری بود. ابوذر مکلف به فریاد علیه باطل بود بدون اینکه وارد بازی در دنیا شود که جنگیدن با قواعد دنیاطلبان ـ و البته نه در قواعد آنها ـ فن خود می‌طلبد و طریقی سخت خطرناک است؛ ابوذر بارها گفت که مرا با دنیای شما کاری نیست و چنین کرد.

چهارم- آقا سعید را ما ابوذر انقلاب می‌دانستیم و می دانیم. همان زبان تند و تیزی که آیت‌الله طالقانی در ابتدای انقلاب داشت و از همین رو بود که امام(ره) او را ابوذر نامید و البته همه‌ی انتقادها به آقا سعید از همین منظر است؛ از همان جایی که مسیرش را از "ابوذر بودن" کج کند. منزلت اباذری آقا سعید بالاتر از آن است که وارد بازی هایی شود که آن مفهوم گسترده انقلاب را و حزب‌الله را تحت‌الشعاع قرار دهد. بازی‌ها پیچیده شده‌اند آن‌قدر که علم و بصیرت سلمان را می‌طلبد و البته فریاد اباذر را و هیچ کدام نباید بر جای هم بنشینند.

ریش‌های آقا سعید نماد آن فریاد بلند حزب الله است که تمام ظلم، تمام بی‌عدالتی، تمام سرمایه‌داری خون‌آشام و تمام محرومیت‌های مستضعفان جهان را هدف می‌گیرد و نباید آن را بر هر جایی و برای هر کسی گرو گذاشت. حاج سعید برای خودش نیست؛ خون هزاران شهید خرج شده است تا یک حاج سعید برای دوران ما بماند و اینجاست که باید با هزار و یک چشم مراقب او بود.

بر هم‌زدن بازی‌های سیاسی اگرچه بر سلمان‌ها واجب است، برای اباذرها تکليفي است از نوعي ديگر. این را ابوذر صدر اسلام به‌خوبی می‌دانست. او تنها پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را می شناخت و در جواب سیاست‌بازی‌ها تیغ بران زبان را از نيام بيرون می‌کشید؛ ای کاش اباذرهای انقلاب اسلامی نیز این قصه را به‌خوبی بدانند و خود را تا یک بازی سیاسی تنزل ندهند؛ بچه‌های غریب حزب‌الله دل‌شان برای جلد آخر صحیفه و "تمیز خبیث از طیب انقلاب" با آن تنگ شده است.

رند عالم‌سوز را با مصلحت‌بينی چه کار؟
کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • علی اکبر ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 2
    پرچمتون بالاست مشرقیون. عالی بود .بحق از این سرمایه های ارزشمند دفاع مقدس که در چند روز اخیر مورد همجه نابخردانه برخی رسانه های مدعی اصولگرایی قرار گرفته یود دفاع کردید. خدا عزت حاج سعید رو زیاد میکنه مطمئن باشید
  • مهدی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    1 0
    چطور حرف های امام درباره ی هاشمی مال دوران گذشته س، اما به این جا که می رسه...؟! بهرحال ایشون یه حرفی زدن و باید هم پاش وایسن.شما هم فرافکنی نکن! می دونم تایید نمی کنی اما خودتم بخونی بسه!
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    1 1
    منم بچه رزمنده ام مواظب باشیم خیلی تند نریم افراطی گری جنبش های شییعی رو متفرق و نابود کرد در عین حال محافظه کاری هم در قابل دشمنان اصلی خطاست.
  • قیومی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اقا سعید حجت نیروهای رزمنده در دوران دنیا طلبیست او که مصداق دسته ی ایستاده بر ارمانهای فرهنگ دفاع مقدس است. من دست سعید قاسمی را میبوسم واز این دوران وانفسا به همه ی شهدا درود میفرستم و افتخار میکنم خداوند اقا سعید را برای این دوران ذخیره ما قرار داد.
  • صادق ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    خطا حرف زدن ایراد این آقا سعید است بیش از همه خودش باید مراقب حرفاش باشه خیلیا بدشون نمیاد به صورت بی ریش سعید قاسمی بخندن حدمت امامزاده بالاخره یه جورایی به متولیشه
  • عباس ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    احسنت تطبيق تاريخي خوبي بود اي كاش همه ما وظيفه شخص خودمون رو در اين برهه حساس و پيچ تاريخي بدونيم و عمل كنيم - به نظرم اين نويسنده هاتونو به صورت ويژه تكريم كنيد.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    منم بچه رزمنده ام مواظب باشیم خیلی تند نریم افراطی گری جنبش های شییعی رو متفرق و نابود کرد در عین حال محافظه کاری هم در قابل دشمنان اصلی خطاست.
  • محمد جواد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    پرچمتون بالاست مشرقیون. عالی بود .بحق از این سرمایه های ارزشمند دفاع مقدس که در چند روز اخیر مورد همجه نابخردانه برخی رسانه های مدعی اصولگرایی قرار گرفته یود دفاع کردید. خدا عزت حاج سعید رو زیاد میکنه مطمئن باشید .
  • علی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    حزب الله یی ها باید خیلی زرنگ تر از این حرف ها باشند آقا سعید وقتی میاد با ارزش ترین چیز را برای رفتن یک مجرم ،، یک خلافکار گرو می گذاره می بایست این فکر را می کرد که این حضرات برای ضربه زدن به نیروی مخلص نظام یعنی بسیجی ها حاضرند با سر در چاه فاضلاب بر وند علی ایحال امیدوارم منبعد حزب الهی ها سخت دنبال گرفتن حق باشند
  • کیمیا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    من به کسی کاری ندارم. حاجی مرده و حرف زده پس باید پای حرفش بایسته. رزمنده ولایی و بچه حزب اللهی سر حرفش می ایسته
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    انشالله که عزتش رو زیاد کنه ولی سعی کنه دیگه حرف ...
  • ستوده ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    افراط و تفریط هر دو بد و ویرانگرند . حال از سوی آقا سعید و یا غیر از او صادر شود . فرقی نمیکند . اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    آقا سعید من دوستت دارم و باهات حال می کنم.ولی خیلی بیشتر حال می کردم ریش هاتو کوتاه کنی تا در دوره ای که هیچکس روی حرفش نمیمونه ی مرد روی حرفش وایسه.
  • حمید ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    توروخدا منعکس کنید طوری مینویسید که انگار 8 سال دفاع مقدس را این آقا سعید فقط بوده.رزمندگان واقعی هزاران نفری هستند که فقط برای رضای خدا رفتند، الان هم درگمنامی وفقر بسر میبرند
  • مهدی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    حرف دل ما را زدی مشرق.انشاالله نویسنده آن با یاران شهید حاج سعید محشور شود
  • نظری ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    شما مروج افراطی گری هستید
  • نصرالله ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی حاج سعید یک انسان دلسوز برای نظام و انقلاب هست و کسانی که بر ضد ایشان موضع میگیرند یا ایشان را نمیشناسند و به تحلیلهای یک سری سایت بسنده میکنند یا اینکه امثال سخنان حاج سعید احتمالا منافع دنیایشان را به خطر انداخته که اینگونه ناراحت و عصبانی شده اند . به امید سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان امام خامنه ای اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    عجيب است وقتي سخن از ياران امام مي شود مي گويند ملاك حال فعلي افراد است وقتي سخن از برخي بچه حزب اللهي ها مي شود ميگردن ببينن تو كدوم عمليات چند تا تير شليك كرده و بخاطر همون بايد هر كاري خواست بكنه اين اقا اگه مرصاد كه اخر جنگه از بيت المقدس تا مرصاد ره هم هدايت كرده باشه حق ندارد نه به كسي فحاشي كند و نه از فحاشي حمايت كند به نظر من كار نسنجيده و حرف ناپخته تاوان آن را هم بايد داد
  • سیامک پوراسد ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام. تکلیف ما و آقاسعید را حضرت امام (ره )در زمان قبول قطعنامه مشخص کرند که گفتند: ...من امروز از هر آنچه گفته بودم گذشتم ... و تعبیر داهیانه نوشیدن جام زهر اشاره به این دارد که برای اسلام عزیز دادن جان هم کمترین بهاست , آبرو و محاسن و ریش که جای خود دارد . {امروز ایران کربلاست حسینیان آماده باشید (امام ره)}
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    عزیزم اون سعید تاجیک بود این سعید قاسمی اینها با هم فرق دارند. سعید قاسمی به کسی فحاشی نکرده... ماجرای ریش هم ربطی به تاوان نداره حرف خود آقا سعید بوده..
  • عمو ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    انصافا از شعور خودت خجالت بکش ما هیچی. چه ربطی داره به قضیه آخه؟
  • reza ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    برادر حرفت درست اما شما نمیتونی حرکت نا ثواب ببینی حاج سعید همیشه خط شکن بوده و حرف حق رو زده حتی اون موقعی که خیلی از آقایون از ترس ریششون روبا ژلت سه تیغ میکردن سعید قاسمی با اون ریشش دودمان کفار رو بر باد میداد
  • محمد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    زنگ بالا رو بزن ...
  • الهم عجل لولیک الفرج ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    افراط افراط افراط اشتباهات گذشته تونو تکرار کنید ما که خوشحال میشیم
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    حاج سعید سردار ...خیلی دوست داریم
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    داش سعید، یه دونه ای D:
  • shaka_raz@yahoo.com ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    دوست داري فقط حال گيري كني
  • سعید ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    خیلی جالب بود.قلم برنده و زیبایی داشتی! بهتون تبریک میگم
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    بعله، بعدشم مگر فقط سعید قاسمی برای انقلاب کار کرده؟ هاشمی که ترور هم شده، ملاک حال فعلی افراد است
  • رصد گر ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    من ناراحت شدم شنیدم که تو فیس بوک مسخرش کردن.اینا یادگارای واقعی جنگن خدا حفظشون کنه
  • یوسف نیری ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    چقدر عقده ای هستی دوست عزیز
  • علی ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    حالا مثلا حاج سعید در ثروت زندگی می کنه؟! در ضمن ما رزمنده زیاد داشتیم ولی حاج سعیدها به تعداد رزمنده ها نیستن ...
  • علی ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    جوانان حامی سعید جلیلی http://jalili-saeid.blogfa.com/
  • میثم ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اشتباه منفی دادم.
  • salman ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    ببخشید!اشتباهی منفی زدم.امید مایی حاج سعید.
  • salman ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    این عمار؟
  • از عاشقان حاج سعید قاسمی ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    آقا سعید چه با ریش و چه بی ریش آقا سعیده خودمونه... به کوری چشم دشمنان
  • عارف ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    »نام آقا سعید یا حاج سعید قاسمی را اولین بار در مقاله ای که از ایشون در روزنامه همشهری خوندم شنیدم و جمله ای از ایشون که سالهاست در روی تابلو(وایت برد) محل کارم نوشتم آویزه گوشم کردم و با همین جمله این ابوذر زمان را شناختم . جمله این بود "گذشته انسان ملاک نیست چون میل به دنبا همیشگی است". امیدوارم دانشگاه (بقول امام ) انسان سازی که در جنگ باز شده بود و فضا را برای شکوفا شدن استعدادهای ابوذری ، سلمانی و .... فراهم کرده بود با برنامه ریزی های دقیق برای نسل جوان همواره درش باز و باز تر بشه . انشاالله
  • محمود ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    حاج سعید نماد حزب اللهی است که بر عهدشان با امام باقی مانده اند. و همچنان وسط میدان ایستاده و از انقلاب و امام دفاع می کنند. در این مورد آخر هر اتفاقی بیافتد، ذره ای از ارادتمان به حاج سعید و آرمانهای او کم نخواهد شد.
  • ناشناس ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا علی جان : اینقدر هستند که گمنامند و هیچ چشمداشتی هم ندارند نمونه برو گردان 410 لشکر 41 ثار الله کرمان که آنموقع حاج قاسم فرمانده لشکرشان بود باهاشون صحبت کن که فرمانده گردان انروزهای جنگ امروزه یک موتور سیکلت بیشتر ندارد
  • عباسی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    امثال حاج سعید اگر می خواهند سمبل مقاومت جهادی بمانند و نام ابوذر و سلمان را بر آنها اطلاق کرد باید فرهنگ حزب اللهی را ادامه دهند
  • علی مختاری ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    حمید آقا کسی نگفت حاج سعید فقط تو جنگ بوده اصلا موضوع این مقاله رو فهمیدی ؟؟؟ در مقاله و حال موضوع این بود که سعید قاسمی جزو بچه هایی هست که چه در زمان حضرت امام (ره) و جنگ ولایی بود و تا الان هم ولایی ماند این فرق سعید قاسمی هستش با خیلی ها که که تا جیرشون قطع شد شدن ضد انقلاب. افتاد برادر؟؟؟ بابت این مطلب خوب از مشرق متشکرم
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    انقد همه چیز رو شل گرفتیم که یه حرکت معمولی حاج سعید رو تندروی و افراطی گری میدونیم!! متاسفم واقعا
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    مگه تو خواب ببینین حاج سعید ریشش رو بزنه!!! هر عهد و قولی قابلیت اجرا نداره
  • رضا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    ادمیزاد ممکن الخطاست... ما جوونای بعده جنگ مخلص شیش دونگ امثال حاج سعیدا و حاج یکتا هاییم....ولی کاش همیشه شرایط کشورو خوب بسنجیم!!!
  • علیرضا ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    سایت مشرق نیوز برخی از این حرف ها که در این سایت می آورید به درد هیچ ننه قمری هم نمی خورد. خودتان را اصلاح کنید بعد دنبال اصلاح دیگران باشید. شب به خیر
  • مسعود ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    برای همه دوستان متاسفم که مساله به این کوچکی را اینقدر بزرگ میکنند. شرطهایی مثل اسممو عوض میکنم یا ریشمو میتراشم برای تاکید بیشتر روی حرفه و گوینده و شنونده میدانند که عملی نیست...
  • آذرخش ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    عزيز من مشرق درست ميگه وارد شدن ببازيهاى سياسى درشان حاج سعيد وامثالهم نيست اين عزيزان بايد فرياد كلى حق طلبى باشند.از طرفى ايشون جزء سرمايه هاى اصلى مملكته نبايد اعتبارشو تو هرموضوعى خرج كنه .هنگام موضع گيرى هم گزينشى عمل نكنه
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    من بانظر شما 100% موافقم ومتاسفانه امثال حاج سعید با ورود خودشان به جناح فلان سیاسی خود را میسوزانند نباید اینچنین کرد انقلاب ونظام در یک جناح خاص خلاصه نمیشود.متاسفانه برخی از بزرگواران عزیز با ورود خودشان در جهت حمایت از یک جناح ویک شخص خود را حد آن جناح وشخص تنزل میدهند بایستی اصل نظام را حفظ کرد.
  • مرتضی عزیزخانی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    درود و سلام بر همه بسیجیان دلاور و ولایتمدار.
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    عزيز ناشناس ظاهرا تمام متن را نخوانده است كه گفتم نه فحاشي كند نه از فحاشي حمايت كند تاوان حرف ناسنجيده هم خود مدانيد كه چيست
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    این نظر این وسط یعنی چی مشرق جان!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس