کد خبر 1570475
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراقی مطلبی با این پرسش که چرا ترامپ را منتشر کرد که برگرفته از تحلیلی از مؤسسه ایپسوس است:

«مؤسسه ایپسوس» طی تحلیلی مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۲ بر مبنای نظرسنجی‌های مؤسسه درباره رقابت درونی جمهوری‌خواهان و مطالبات حامیان این حزب، به ارزیابی دلایل برتری ترامپ در این رقابت که به انصراف دسانتیس از نامزدی منجر شد، پرداخته است.

به تعبیر نویسندگان این گزارش، نامزدی افراد تازه‌نفسی مانند دسانتیس، نیکی‌هیلی و راماسوامی، «تزریق خون تازه‌ای در رگ‌های حزب» بود. و از سوی دیگر، طرح اتهامات قضایی علیه ترامپ به مثابه مانعی جدی در برابر نامزدی او بود. ولی به دلایل زیر، وی توانست برتری خود را تثبیت کند.

طرح اتهامات قضایی علیه ترامپ پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، نه‌تنها موقعیت وی را تضعیف نکرد بلکه محبوبیت وی را در بین حامیان حزب جمهوری‌خواه افزایش داد. زیرا، به مظلوم‌نمایی وی در کمپین‌های تبلیغاتی کمک رساند. به گونه‌ای که محبوبیت ترامپ از مارس ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴، هرگز از ۴۳ درصد کمتر نرفت و در دسامبر حتی به ۶۱ درصد نیز رسید. در حالی که محبوبیت دسانتیس در این بازه از ۳۱ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافت.

وی روحیه ضدسیستمی قوی‌تری در قیاس با دیگر نامزدهای حزب دارد و این برای حامیانی که از «سیاست، اقتصاد و رسانه‌های» آمریکا خسته شده‌اند، جذابیت بیشتری دارد. طی نظرسنجی این مؤسسه در آگوست ۲۰۲۳، ۷۲ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند آمریکا نیاز به رهبری قوی دارد که این کشور را به دوران قدرتش بازگرداند و ۸۷ درصد گفته‌اند که به رسانه‌های جریان اصلی اعتماد ندارند.

تداوم مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سیاست خارجی در دوره بایدن، نیاز به اقتدارگرایی را برای بخشی از جامعه آمریکا افزایش داده، دولتی که فارغ از موانع بوروکراتیک، اراده تحقق اهدافش را داشته باشد. مطابق نظرسنجی این مؤسسه در ژانویه ۲۰۲۴، ۴۶ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند که باید محدودیت‌های کنگره و دادگاه عالی بر اقدامات ریاست‌جمهور کاهش یابد تا با اقتدار بیشتری عمل کند. در حالی که این عدد برای مستقل‌ها ۳۲ درصد و برای دمکرات‌ها ۲۵ درصد بوده است.

یکی از شعارهای جذاب ترامپ برای بدنه حزب جمهوری‌خواه، «خشکاندن باتلاق» بوده که منظورش، تعلیق و اخراج بخشی از کارشناسان و کارکنان آژانس‌های فدرال است که با سیاست‌های وی مخالف هستند. گفتنی است که طبق نظرسنجی ایپسوس در ژانویه ۲۰۲۴، ۱۵ درصد جمهوری‌خواهان با چنین اختیاری برای ریاست‌جمهور موافق هستند، حال آنکه ۱۰ درصد دمکرات‌ها و ۸ درصد مستقل‌ها چنین اختیاری برای ریاست‌جمهوری قائل هستند.

در کنار موارد فوق، حامیان جمهوری‌خواه به پیروزی ترامپ بر بایدن امید دارند. در نظرسنجی این مؤسسه در ژانویه ۲۰۲۴، هر یک از این دو ۳۵ درصد آرای رأی‌دهندگان را کسب کرده‌اند. ۹ درصد دیگر نامزدها را برگزیدند، ۸ درصد تصمیمی نداشتند و ۱۳ درصد گفتند که رأی نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان، پیش از آنکه به اوج برسد، در نقطه پایانی ایستاده و احتمال برتری نیکی‌هیلی بر ترامپ نیز با وضعیت کنونی، بسیار بعید خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    ترامپ میاد
  • حسین IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    او خواهد امد.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      1 1
      مرده ای بیش نیس
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 3
    ایران از حضور ترامپ خوشحال خواهد شد و بعد با یک حمله ضمن تصرف خونه ترامپ انتقام خون را می گیرد؟
  • مولا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    ان مرد امد . ان مرد با b52 امد . ان مرد امد تا کار نا تمامش را پایان دهد.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 1
      شما اصلاح طلبان راه به جایی نمیبرید
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    ترامپ شیردل عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس