حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد

روزنامه آفتاب یزد دیروز در حالی مدعی ۲۴میلیون رای داشتن روحانی شد که یک روز قبل تاکید کرده بود روحانی اگر تایید می‌شد رای نمی‌آورد و به نفعش شد که رد صلاحیت شد!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: آفتاب یزد دیروز نوشت: «از رد صلاحیت روحانی عده‌ای خشنود شدند و عده‌ای ناراحت اما گروه سومی هستند که از رد صلاحیت رئیس‌جمهور سابق ناامید شدند. آنها که خشنود شدند کینه از او داشتند چون هشت سال خون به جگرشان کرده بود. آنها هم که ناراحت شدند بیشتر بابت منافع خودشان است زیرا روحانی را به سان پل و فرصتی می‌بینند که اگر به موقعیتی برسد آنان نیز ذی‌نفع هستند ولی جنس ناامیدی این‌گونه است که در عین بی‌تفاوتی نسبت به موضوع، دل‌تان به درد می‌آید که چرا و چطور ممکن است کسی در همین مجلس خبرگان کرسی دارد و ۸ سال رئیس‌جمهور بوده و ایضا ۳۲میلیون به وی رای داده‌اند، صلاحیت حضور ندارد. اینها یأس و ناامیدی ایجاد می‌کند».

پاسخ این پرسش، در گزارش روز قبل آفتاب یزد و اذعان به سقوط پایگاه اجتماعی او قید شده. این روزنامه در گزارش مفصلی با عنوان «شورای نگهبان به داد حسن روحانی رسید»، نوشته بود: «لابد تیتر انتخابی به مذاق خیلی از هواداران حسن روحانی چندان خوش نیاید اما بر این باوریم، رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان، لطفی بود که شامل حال حسن روحانی شد.

اولاً رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان با رد صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس، تفاوت‌هایی دارد. ثانیاً بارها اعلام شده، تأیید و رد صلاحیت‌های قبلی در بررسی‌های بعدی تأثیری ندارد. ثالثاً عضویت چندین دوره‌ای در مجلس خبرگان نیز تضمینی برای تایید صلاحیت نیست. رابعاً کسی منکر جایگاه سیاسی- امنیتی روحانی و همچنین خدمات او به انقلاب نیست اما خدمات و رد صلاحیت‌ها را در یک مجموعه قرار دادن به عنوان دلیلی برای تایید صلاحیت ضمن آن که رنگ و بوی گروکشی می‌دهد این موضوع که در کنار خدمات شاید خطاهایی نیز صورت پذیرفته را منتفی نمی‌کند (مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی صمیمانه با دانشجویان در زمان حیات خود در پاسخ به این پرسش که آیا خیانت کرده‌اید؟ گفت: «خیانت قطعاً نه اما حتماً خطاهایی داشته‌ام!)»

آفتاب یزد در ادامه افزوده بود: شورای نگهبان به داد حسن روحانی رسید! در فقره اخیر یعنی؛ رد صلاحیت روحانی از سوی شورای نگهبان، سخت معتقدیم این رد صلاحیت برای حسن روحانی، سراسر لطف بود. برخی، در نقد این رد صلاحیت نوشته‌اند: «هزینه سنگینی برای نظام دارد» که در پاسخ باید گفت: اول این که؛ نظام (تقریباً هیچ نظامی در دنیا) قطعاً قائم به فرد نیست، دو دیگر این که؛ تایید صلاحیت می‌شد و رای لازم را کسب نمی‌کرد هزینه‌سازتر بود، یا رد صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان!؟

نظرات موافق و مخالف بسیاری را مطالعه کردیم. هشت سال حسن روحانی نیز پیش چشم‌مان است. نه حسن روحانی آن رئیس‌جمهور خارق‌العاده‌ای بود که برخی تلاش می‌کنند به رخ بکشند و نه اساساً حسن روحانی در هشت‌ساله ریاست‌جمهوری، مدیریت آنچنانی داشته که نبود او را یک خسران نگران‌کننده به شمار آوریم هرچند معتقدیم او در چینش کابینه از نخبگانی کاربلد بهره برد که دولت سیزدهم در انتخاب کابینه به این مهم چندان توجهی نشان نداد.

در کنار برخی سوءتدبیرها، ناپاسخگویی‌ها، عزل و نصب‌ها، دخالت‌ها و انتقادها را برنتافتن‌ها و منهای برجام که عمری کوتاه داشت و عملاً به بار ننشسته، خشکید و همچنان معتقدیم اگر بسیاری از اتفاقات از جمله بدعهدی ترامپ نبود برجام می‌توانست بسیاری از مشکلات قبلی و فعلی کشورمان را حل کند، با نیم‌نگاهی به کارنامه دولت حسن روحانی، باید دوران هشت‌ساله او را من حیث‌المجموع، ناموفق دانست، حال اینکه، چون دولت سیزدهم تا به این‌جا کارنامه موفقی نداشته، دلیل بر قوت و قدرت دولت و رئیس دولت قبل نیست که برخی این‌گونه بر سر و سینه می‌کوبند و یا بالا بودن تورم در دولت فعلی، پیچیده شدن معضلات معیشتی و اقتصادی در دولت سیزدهم، سخت‌تر شدن مالیات ستانی در دولت سیدابراهیم رئیسی و... به منزله‌ صفر بودن تورم یا گل و بلبل بودن وضعیت معیشتی و نیز معاف بودن همه از مالیات‌دهی نیست. شاید بهتر باشد ساده‌تر به موضوع نگاه کنیم و آن این‌که؛ شخصی (که دست بر قضا هشت‌سال رئیس‌جمهور بوده و چندین دوره نیز عضو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی) در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده و موفق نشده تا از فیلترهای شورای نگهبان عبور کند دلیل را به قول حسین شریعتمداری، فرد ردصلاحیت‌شده می‌تواند از شورای نگهبان بپرسد و اعلان عمومی کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مصطفی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    16 2
    میگن هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک/ تو مملکت ما هم نمک گندیده که وضع معیشت مردم اینه.
    • مهدي IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 1
      نه! متاسفانه مصلحت سنجي هاي بيجاي قضاييه اين سالوس هاي خوش خط و خال را مدعي كرده!!!!! آقاي اژه اي شما قدرت اين امت اسلام خواه و توده هاي عظيم مستضعف را نشناخته ايد! اگر برخورد قاطع و قانوني شما با اين تفاله هاي غرب پرستي اعمال مي شد حالا نظام اسلامي استخوان درگلو شاهد اين مبارز خواهي ها خفاشان به دوران رسيده نمي شد!! و لاف مردم داري نمي زدند!!!!!! از طرف جمعي از خانواده شهداي انقلاب اسلامي
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 1
    دست حمایت ومهرورزی نظام برای رجال سیاسی همیشه نمیتواند صورت مثبت و زیبایی داشته باشد.گاهی لازمست بدلایل مختلف کسی با یک سیلی نظام خانه نشین ودرنمک خوابانده شود
    • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 1
      حالت خوشه عزیزم؟
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 3
    باشه تو راست می گی
  • US ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 1
    واااااای به حال ما و کشور و نظام و انقلاب که هنوز هم چنین اشخاص امتحان پس داده و مضری در کشور و امر سیاست و امور اجرایی و تصمیم گیری و مدیریتی اجازه فعالیت داشته باشند. خاطره عزیزانمان دانشمندان مظلوم هسته ای و فخری زاده ها و سردار قاسم سلیمانی و بتون ریزی های هسته ای و به حراج گذاشتن ذخایر طلا و ارز کشور و لو رفتن مسیرهای دورزدن تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی و توهین های بیشرمانه به ارزشمندترین مقام و جایگاهشان یادمان نرفته و نخواهد رفت.
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 1
    حسن فریدون باید محاکمه شود فتنه بنزین را برای انتقام از محکومیت برادرش طراحی و اجرا کرد.
  • لنگی سوز IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 1
    تیتر رو باید اصلاح کنی باید تیتر بزنی که ایران شانش آورد که روحانی رد صلاحیت شد وگرنه معلوم نبود قراره با تصیماتش چه بالایی سر کشور بیاره
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 1
    اف به ریش رنگ کرده حسن روحانی .
    • کارگر IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      2 0
      بدون شک آنهایی که مردم را در منگنه و فشار اقتصادی و تورم و گرانی مهندسی شده قرار میدهند مهره نفوذی صهیونیست هستند و ماموریت دارند که مردم را از انقلاب و نظام بدبین کنند
  • حمید IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 1
    صبح جمعه...
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    3 0
    ترسیدن با تمام تخریب هایی که بر علیه اش انجام دادند رای بالایی داشته باشد و ابرو ریزی شود.
    • 2992372455 IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      ترسیدن ؟!؟بی بصیرت نطام تاحالا صبر کرده وگرنه حقش با۹۰۰۰۰۰ شاک رسمی ثبت شده اعدامه که عنقریب مححقق خواهدشد چون انقلاب خیانت رابرنمیتابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس