کد خبر 1569989
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

از نظر مهندسان عمران و کارشناسان استفاده از تیرآهن استاندارد تا حدود زیادی منجر به بهره‌برداری بهینه از آن می‌شود. در این مطلب تصمیم داریم پیرامون استفاده بهینه از این کالا نکاتی را مطرح کنیم. این موضوع برای بسیاری از سازندگان ساختمان امری کلیدی و مهم محسوب می‌شود، چون معمولا همه به دنبال استفاده حداکثری از مصالح ساختمان هستند که دستیابی به چنین هدفی نیازمند تجربه بالا و شناخت کامل مقاطع مختلف در ساخت و ساز می‌باشد.

بهینه‌سازی استفاده از تیرآهن در ساخت ساختمان

رابطه وزن تیرآهن با بهینه‌سازی ساختمان

بهینه سازی تیرآهن در ساختمان بستگی به کاربرد این نوع محصول در هر متر مربع دارد. یکی از عواملی که مهندسان در این خصوص به دقت مورد توجه قرار می‌دهند، محاسبه وزن تیرآهن است که این مورد با توجه به نوع مصرف و بکارگیری این مقطع در هر سازه متفاوت است که شامل موارد زیر می‌شود.

  • نوع سازه
  • ساختار فلزی
  • ساختار بتنی

گفتنی است، در اسکلت فلزی ساختمان برای بهینه‌سازی بیشتر معمولا به غیر از نبشی، قوطی، ناودانی از تیرآهن نیز به وفور استفاده می‌شود. در هر ساختمان بر اساس مساحت و نوع کاربرد، به منظور افزایش بهینه از مصالح خاصی استفاده می‌شود که طراحان و مهندسان بیشتر ترجیح می‌دهند به جهت ارتقاء استحکام و انسجام، بکارگیری این محصول را افزایش دهند. به همین دلیل امروزه بیشتر اسکلت‌های ساختمان از تیرآهن تشکیل شده است و این موضوع در آیین‌نامه ساختمانی نیز درج شده است. نکته قابل توجه اینکه شماره 14 این مقطع فولادی در میان سایر مقاطع از کاربرد و استاندارد بالاتری برای ساختمان برخوردار است، به همین جهت برای ساختمان‌های عظیم و بلند مرتبه از این نوع استفاده می‌شود.

بهینه‌سازی استفاده از تیرآهن در ساخت ساختمان

نقش تیرآهن در بهینه‌سازی عمر سازه

همانطور که پیش از این عنوان کردیم برای بهینه‌سازی ساختمان، تیرآهن نقش کلیدی ایفاء می‌کند، بر همین اساس معمولا در مدل‌های متفاوتی مانند بال‌پهن، نیم پهن، اروپایی و لانه زنبوری تولید و عرضه می‌شوند. تجربه ثابت کرده اگر برای هر سازه به درستی مقطع مربوطه شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها عمر مفید ساختمان چندین برابر افزایش پیدا می‌کند، بلکه بهینه سازی آن کمک می‌کند تا در برابر حوادث طبیعی، مقاومت ایده‌آلی از خود به نمایش بگذارد. این کالاها با وجود معایب معدود به دلیل کاربرد آنها در ارتفاع زیاد، اجرای نصب سریع، امکان توسعه سازه بعد از ساخت و یا امکان اتصال چند قطعه به یکدیگر به شکلی گسترده با استانداردهای مشخصی در جهان تولید می‌شوند و در این خصوص رقابتی جدی میان کشورها وجود دارد و با این روند به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک تولید تیرآهن جای نفت را در اقتصاد جهان تصاحب کند.

بهبود ساخت با تیرآهن

به عقیده مهندسان عمران و طراحان، تیرآهن می‌تواند بسیاری از نقاط ضعف سازه را پوشش دهد، به همین دلیل در بخش‌های اسکلت، کفی‌ستون، ستون و یا شاه‌تیر، تیرک‌میانی و خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بهینه‌سازی سازه را نیز بالاتر ببرند. با این جایگاه در سازه، طبیعی است که کشورهای صنعتی از سال‌ها قبل به دنبال چارچوب مشخصی برای تولید و عرضه آن باشند که در نهایت کارخانه‌های برتر جهان به تعریفی مشخص و واحد دست یافتند. اگر نگاهی به بازارهای بین‌المللی داشته باشید کیفیت‌های متنوع تیرآهن با میزان بهینه‌سازی متفاوت، رقابت جالب و نزدیکی بین کشورها ایجاد کرده است که البته ایران نیز در این میدان جایگاه مخصوص به خود را دارد. قیمت این محصول در کشورمان با وجود معادن عظیم و تولید شبانه‌روزی همواره از نرخ جهانی الگو گرفته است.

بهینه‌سازی استفاده از تیرآهن در ساخت ساختمان

در پایان

انتخاب تیرآهن باکیفیت و با قیمت مناسب، در بهینه‌سازی ساختمان نقش مهمی دارد و اگر در این زمینه تمرکز و تجربه کافی وجود نداشته باشد، بدون تردید در نهایت آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت. در واقع با شناسایی مناسب می‌توان میزان بهینه‌سازی ساختمان را بالاتر برد. معمولا قیمت تیرآهن به صورت کیلویی و شاخه‌ای مشخص می‌شود، اما کارخانه سازنده و برند نیز نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفاء می‌کنند. شرکت پیوان به عنوان یکی از معتبرترین تامین کنندگان و توزیع‌کنندگان مقاطع فولادی به منظور افزایش بهینه‌سازی ساختمان، قیمت تیرآهن را به صورت روزانه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، بر همین اساس می‌توانید برای دریافت آخرین نرخ این مقاطع به سایت این شرکت مراجعه کرده و از مشاوره کارشناسان آن استفاده نمایید.


 

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس