کد خبر 1568667
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

به گزارش مشرق، علیرضا کمیلی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

هیچ راهی جز بازگشت به امت گرایی نداریم

با یک جوان سعودی در قطر دم خور شدیم. انسان معتدلی بود. امشب یک کویتی گفت ما اگر بخواهیم به اسراییل برویم دولت مان کاری به ما ندارد ولی ما خودمان نمی رویم و ما تنها شرکت هواپیمایی هستیم که هیچ اسراییلی را حتی در ترانزیت ها سوار نمی‌کنیم... نگذاشت سخن ش‌ تکمیل شود و گفت نگو اسراییل بگو اشغالگر!‌ محکم گفت و اصرار کرد تا آن پیرمرد کویتی گفت محتل!

نه اینکه ضد سعودی باشد اتفاقا کشورش را دوست داشت و از اینکه در ریاض کلی توسعه اقتصادی علمی‌ رخ میدهد خوشحال بود ولی نگاهش‌ به فلسطین این بود و با ما ایرانی‌ها هم خیلی خوب برخورد کرد و می‌گفت من نگاهم ملی یا مذهبی نیست و ارزشهای دیگری برایم مهم است.

بنظرم راه حل مشکلات امت اسلامی همین است و بس! برخی تقویت ملی گرایی را در مقابل قومیت گرایی مفید می دانند ولی می بینیم که اتفاقا ملی گرایی افراطی بزرگترین سد امت گرایی است و فریادهای «وطنی‌ اولا» و «به ما چه» می شود فرزند نامشروع ملی گراها!

اینجاست که حتی برای کمک به غزه که سرنوشت آن به وضوح به همه منطقه ما پیوند خورده هم باید دلیل بیاوریم و دیگر حتی گفتگو درباره اینکه «چرا دولت افراطی هند دارد روی مسجد تخریب شده بابری، معبد می‌سازد» دیگر کاملا بی معنا می‌شود و ما باید به منافع ملی خودمان بیاندیشیم و بگوییم هیس!

ترجیح دادن چه در قوم گرایی، چه در مذهب گرایی و چه در ملی گرایی، سمی‌ مهلک برای «سرنوشت مشترک مسلمانان» است و امروز که همه از ذلت بی تفاوتی کشورهای متعدد اسلامی در غزه رنج می‌بریم نتایج آن بیش از گذشته عریان شده است!

این روزها که فوتبال بهانه ای شده تا با خیلی ها که هیچ وقت با هم گفتگو نمی‌کردیم حرف بزنیم خیلی بهتر می‌فهمم که چقدر آنها که بر «هویت گرایی» افراطی قومی و مذهبی و ملی تاکید می‌کنند مضرند و چقدر خبیث هستند آنها که با توهین هاشان مانع شنیده شدن ندای امت محور انقلاب اسلامی شده اند. همان ها که صبح و شب بر طبل اختلافات می کوبند و با استناد به روایات ضعیف، تمسخر و تهمت به مسلمانان دیگر را نیز روا می‌کنند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 30
    امت گرایی چیه ؟ بنویس بازگشت به سمت مردم عزیز ایران
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      6 4
      جالب است که پس از جنگ غزه که گرایش به سمت ایران و شیعیان عجم و عرب دوباره رو به صعود گذاشته است، و جهان اسلام می بیند که تنها یاوران حماس سنی، ایرانیان و لبنانی ها و عراقی ها و یمانی های شیعه هستند، به طرز عجیب و شک برانگیزی، این جریان امت واحده در صدد ایجاد آنتی تز قدرت تشیع با تحریف مفهوم وحدت و امت و استفاده از آن به عنوان سلاحی در برابر شیعیان بر آمده اند.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 6
    ایدئولوژی اگه مبناش رضای خدا نباشد و قدرت و طمع و منافع داخلش باشه بسیار خطرناک است نتیجش میشه امثال این مطلب بالا و این آقا که نگران مردم سرزمینش و کشورش و مشکلاتش در همه زمینه ها نمیشه و حتی مثلا مسلمانان چین و فقط و فقط مثلا نگران مردم فلسطین است و روزی صدتا مطلب میزارن و میخوان قدرت طلبی با تشکیل امت اسلامی ارضا کنند مگه غرب الان امت مسیحی تشکیل داده یا شرق امت بودایی ؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 0
    چرا چرت و پرت میگین یه ادم مهربان با شرفی در عربستان نگران انسانهای فلسطین شد ممکنه همین سوال از یکی در مکزیک و شیلی و ویتنام هم کنی اتفاق بیوفته ازین به امت اسلامی مدنظر خودت رسیدی حتما رهبرشم تو باشی ؟
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 3
    تا دو سال پیش تخته گاز برا ضعیف کردن نلی گرایی پیش رفتین و بعد اون اتفاقات افتاد سرعت کم کردین بسیار کم چون فهمیدین این تئوری و استراتژیستش بسیار سژحی فکر کرده ضعیف کردن ملی گرایی در نژاد فارس مساوی جمع شدن حورو پلاس شما برا همیشه و حتی در مراحل خطرناکتر کلا دین در ایران
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 1
    عجب برا همین در مرز بازگذاشتین ۱۰ میلیون افغانی بیاد ؟
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 4
    هیچ راهی جز بازگشت به مردم ایران و تقویت ملی گرایی نداریم ایران اسلامی و تحترام به گذشته قبل اسلام ایران
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    6 4
    این امت گرایی شما بیشتر شبیه یه فتنه انگلیسی است که علاوه بر تخریب دین هدفش گرفتن هویت ایرانی هاست ولی چنین چیزی امکانش نیست
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 1
      نتیجه ی نهایی این امت گرایی امثال کمیلی، حل کردن هویت شیعه ی ایران در اقیانوس جمعیت اهل تسنن است.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      1 0
      تو نه معنی هویت را میفهمی نه ایران را و نه اسلام را
  • حسین IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 2
    باید به مسئولین کشور گفت،بجای اویزون شدن به افغانی ها مردم خودمون رو دریابید.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      2 1
      آویزون که تویی بقیه ادایت را هم نمی‌توانند دربیاورند پس ببند گ.ا.له را
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 7
    بس کنید این اراجیفو امت گرایی و یه مشت واژه تازی. برید فکر مردم بدبختمون باشید
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    9 3
    به امت گدایی رسیدید
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      جاااان ما تحت سوخته میخرم👎🤫
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 1
    درسته، واقعا معضل شده. باعث محدود شدن اندیشه و نادیده گرفتن بخشهای مهمی از مسائل شده!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    هر وقت فهمیدیم ایران برای تمام ایرانیان نیست اون موقع راه رو پیدا می کنیم. باید مرزبندی ها صریح مشخص باشه بدون رودربایستی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس