کد خبر 1568386
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق، مطلبی را با عنوان آمریکا در جستجوی راهی برای مهار انصارالله که برگرفته از یادداشت شارلوت‌کلبرگ، کارشناس «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» است منتشر کرد:

شارلوت‌کلبرگ، کارشناس «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی مورخ ۲۷ دی ۱۴۰۲ به ارزیابی مسیرهای احتمالی دولت بایدن برای مقابله با عملیات دریایی انصارالله یمن پرداخته است.

وی معتقد است عملیات هوایی آمریکا «نتوانسته تهدید را به سطحی که برای اکثر خطوط کشتیرانی قابل‌قبول باشد، کاهش دهد» و هم‌چنان «مسیرهای دریایی آسیب‌پذیر خواهند ماند مگر اینکه جهان، فوریت تهدیدات را تشخیص دهد و برای مقابله با آنها همکاری کند». نکته‌ای که احتمالاً ناظر به عدم اجماع در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل و حتی فقدان همکاری جدی کشورهای اروپایی با آمریکا در حمله به یمن است.

وی بیان می‌کند «بیش از ۹۰ درصد حجم تجارت جهانی از اقیانوس‌ها عبور می‌کند و افزایش زمان و مسافت این تجارت در درازمدت به معنای افزایش تورم جهانی، افزایش مصرف سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است».

به تعبیر او، عملیات دریایی انصارالله چندان پیچیده و متأثر از متغیرهای متعددی است که نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس نمی‌دانند از کدام کشتی یا نفت‌کش محافظت کنند و از کدام خیر. زیرا بسیاری از کشتی‌ها با پرچم کشور دیگر و اغلب با خدمه‌ای چندملیتی در حال تردد هستند.

نویسنده معتقد است یک راه‌حل کوتاه‌مدت و گرچه ناقص، این است که بخشی از کشتی‌ها پیش از ورود به دریای سرخ، مدتی منتظر بمانند تا محموله‌ها و مبدأ و مقصد آنها از سوی نیروهای نظامی غربی بررسی شده و سپس «در قالب یک کاروان، اسکورت شوند». به نظر او این روش ناظر به «روش‌های ساده و منابع محدود» انصارالله، می‌تواند پاسخ‌گو باشد.

کلبرگ معتقد است که هماهنگی و همکاری کشورهای متحد آمریکا برای مقابله با عملیات انصارالله در دریای سرخ می‌تواند نقطه شروعی برای «توسعه ساختارهای لازم در رابطه با نقاط اشتعال محلی در مسیرهای دریایی، به هدف جلوگیری از اختلال قابل توجه در تجارت در سطح جهانی» است.

این یادداشت نشان‌گر تأثیرگذاری جدی عملیات انصارالله بر منافع اقتصادی غرب در سطح جهانی است که در صورت تداوم و استمرار، بازدارندگی قابل توجهی برای تحمیل اراده آمریکا بر محور مقاومت خواهد داشت

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 3
    انصارالله آمریکا رافتیله پیچ می کنه
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 3
    «توسعه ساختارهای لازم در رابطه با نقاط اشتعال محلی در مسیرهای دریایی...، حتی اگر این ساختارها،‌توسعه پیدا کنند،‌هزینه رو بالا بردند و این یعنی دور جدید تورم کشورهای استعماری از جمله انگلیس و آمریکا و اسرائیل. با توجه به جَو جدید کشورهای تولید کننده نفت که به سمت چین تمایل پیدا کردند،‌ راه حلی احمقانه‌س. البته دوران غرب ان شاالله تمام شده. ان شاالله
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 3
    پست فطرتهای بی وجدان، بجای اینکه جلوی جنایتهای صهیونیسها را بگیرند، بدنبال را حل اقتصادی از بین بردن حصر دریایی این جانیان هستند.
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    گشتند نبود، نگرد نیست.
  • US ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 3
    راهش از فلسطین می‌گذرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس