کد خبر 15675
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸

رسانه هاي انگليسي، از جمله روزنامه هاي تلگراف و شبکه بي بي سي، بتازگي و با توجه به گذشت 100 سال از تأسيس دستگاه جاسوسي حکومت انگليس، اقدام به افشاي بخش هايي از پشت پرده اين دستگاه و رئيس دستگاه جاسوسي خارجي اين کشور کرده اند.

پس از پايان جنگ جهاني دوم بطور کلي 17 بخش از دستگاه اطلاعات خارجي بريتانيا (MI) در وزارت جنگ وجود داشت که امروز تنها سه سازمان هستند که دستگاه اطلاعاتي بريتانيا را تشکيل مي دهند.
به گزارش مشرق به نقل از کيهان، در ادامه جزئياتي را درباره آنها مي خوانيم. اين جزئيات توسط روزنامه انگليسي تلگراف منتشر شده است و نبايد انتظار داشت به ماهيت واقعي و پشت پرده اعمال زشت و غيرانساني اين دستگاه هاي جاسوسي اشاره اي کند.

MI5
دستگاه اطلاعات نظامي پنجم ("ام.آي.فايو") همان آژانس اطلاعات امنيت ملي است که مسؤول مقابله با تهديدهاي سازماندهي شده و مخفي عليه انگليس است. فعاليت محوري اين دستگاه مبارزه با تروريسم هم در سطح بين المللي (بعنوان مثال القاعده) و هم کشوري (به عنوان مثال ايران يا عراق) است. دستگاه "ام.آي.فايو" توسط رئيس کل ژنرال جاناتان اوانس رهبري مي شود و پايگاه آن در «تامس هاوس» شهر لندن استقرار دارد.
"ام.آي.فايو" کار خود را به عنوان دفتر خدمات اطلاعاتي درسال 1909 شروع کرد و توسط سر ورنون کل Vernon Kell تأسيس شد تا با عمليات جاسوسي امپراطوري آلمان در جنگ جهاني اول مقابله کند. درسال 1914 اين دفتر خدماتي در خلال جنگ جذب وزارت جنگ شد و درسال 1916 تبديل به بخش پنج دستگاه اطلاعات نظامي "ام.آي.فايو" گرديد. بيش ترين تمرکز اين دستگاه در مدت بين دو جنگ جهاني بر روي تهديدهاي جاسوسي بود که از جانب راستي ها (فاشيسم) و چپي ها (کمونيسم) مي رسيد. در طي جنگ جهاني دوم "ام.آي.فايو" با موفقيت توانست عناصر دشمن را شناسايي کند، اطلاعات غلط به خورد دشمن دهد و از همه مهمتر به فرود هم پيمانان خويش در نرماندي درسال 4194 کمک کند. جنگ سرد دوران پرمشغله اي براي اين دستگاه بود چنانچه آنها بايد عوامل اطلاعاتي دوجانبه) جاسوساني که به سازمان جاسوسي دشمن نفوذ مي کنند) را شناسايي مي کردند بويژه «پنج باشکوه»، گروهي از فارغ التحصيلان کمبريج که پست هاي حساسي را در دولت به دست گرفتند. هارولد کيم فيلبي نام آشناترين آنهاست. پس از افتادن پرده آهنين (پرده اي که اروپا را پس از جنگ جهاني دوم به دو قسمت تقسيم کرد) نگراني اصلي "ام.آي.فايو" ايرلند شمالي و تروريسم بين المللي بوده است.

MI6
ام.آي.سيکس که بطور رسمي به عنوان دستگاه اطلاعاتي مخفي شناخته شده است. در سطح جهاني فعاليت مي کند و در جهت سياست ها و اهداف دولت بريتانيا مسؤول جمع آوري اطلاعات مخفي خارجي مي باشد. اين دستگاه معمولاً با مواردي چون ناآرامي هاي منطقه اي، تروريسم، منع گسترش سلاح هاي کشتارجمعي و موادمخدر غيرقانوني سروکار داردام.آي.سيکس. واقع در منطقه اي در لندن بنام «وکسهال کراس» مي باشد و توسط جان ساورز رهبري مي شود. جان ساورز سفير سابق سازمان ملل و مشاور توني بلر بود. رئيس ام.آي.سيکس با عنوان زCس شناخته مي شود که برگرفته از اولين رئيس خود «منسفيلد کامينگز» است.

mi6.jpg
ساختمان دستگاه جاسوسي انگليس

به دليل حساسيت ذاتي امور مربوط به دستگاه ام.آي.سيکس از همان ابتدا در هاله اي از ابهام وجود داشته و تنها به لطف برخي خيال پردازي ها، خصوصاً با وجود کاراکتر سينمايي معروف جيمز باند، اطلاعات اندکي راجع به اين دستگاه اطلاعاتي در دست است. البته درسال 2009 وزير امور خارجه براي مشخص کردن صد سالگي اين دستگاه اجازه انتشار کتابي را در زمينه جزئيات ام.آي.سيکس تا سال 1949 داد. شروع کار اين دستگاه به عنوان بخش خارجي در دفتر خدمات محرمانه دولت بود که توسط اولين رئيس خويش منسفيلد کانينگز هدايت مي شد و وظيفه آن ايجاد شبکه ارتباطي پشت خطوط آلمان در بلژيک بود. اگرچه اين شبکه ها توسط نازي که اکثريت اروپا را در جنگ جهاني دوم اشغال کرده بودند تخريب شد اما اين دستگاه در جمع آوري اطلاعات از جنبش هاي مقاومت در سرتاسر قاره بسيار کارآمد بود ام.آي.سيکس همچنين برکار کدشکن ها در محله (Bletchley Park) انگليس نظارت مي کرد و در همين جا بود که ماشين رمزگذاري و رمزگشايي انيگما شکسته شد. در طي جنگ سرد اين دستگاه خود را براي گرفتن اطلاعات محرمانه ازشوروي و هم پيمانانش آماده کرد.

مرکز فرماندهي اطلاعات دولتي (GHCQ)
مسؤوليت اين مرز تهيه اطلاعات و محافظت از اطلاعات مربوط به سياست انگليس مي باشد. کار اصلي آن فال گوش ايستادن و گوش کردن به تمام ارتباطات موجود در سرتاسر دنيا است اما اطلاعات بسيار اندکي از چگونگي انجام اين عمليات وجود دارد و احتمالا منفي ترين دستگاه اطلاعات درميان آژانس ها است. رئيس «GHCQ ايان لبان» است. او به وزير خارجه امور کشورهاي مشترک المنافع و خارجي گزارش مي دهد. مراکز اصلي اين سازمان در چلتنهام و گلوکسترشاير مستقر است که البته پايگاههاي کوچکتري نيز در کرنول و يورکشاير وجود دارد.
مرکز اين سازمان در طي دو جنگ جهاني در Bletchley Park بود و در آنجا با انواع مختلف ماشين هاي کدنويسي سروکار داشت که انيگما از آنها بود. شايد شکستن همين ماشين کدنويسي بود که از فروپاشي مقاومت بريتانيا به دليل گرسنگي جلوگيري کرد. در آن زمان قايق هاي آلماني موسوم به U بخش اعظم کارون دريايي آتلانتيک را نابود کرده بودند و عرضه غذا درسال 1942 تا حدود شش هفته متوقف شده بود. يکي ديگر از موفقيت هاي دوران جنگ اين سازمان طراحي، نصب و راه اندازي اولين کامپيوتر الکترونيک جهان موسوم به COLOSSUS بود. بيشترين توجه GCHQ پس از جنگ بر روي مجموع سامانه هاي انتقال و دريافت اطلاعات شوروي بود، از تلگراف و کد مرس گرفته تا ماهواره هاي ارتباطي.
امروزه با ظهور اينترنت GCHQ سعي دارد ايميل ها، تالارهاي گفتگوي اينترنتي و تماس هاي تلفن هاي همراه را کنترل کند.

نگاهي به زندگي و سوابق رئيس سازمان جاسوسي انگليس
جزئيات راجع به زندگي جان ساورز، رئيس ام.آي.سيکس (سازمان جاسوسي انگليس) علي رغم نگراني هاي امنيتي لندن از پايگاه شبکه اجتماعي منتشر شده است.
يک نامه الکترونيکي مي گويد همسر او اطلاعاتي را درباره فرزندان و محل آپارتمانش بر روي اين سايت قرار داده است. اين جزئيات پس از امضاي قرارداد با دفتر وزارت خارجه منتشر شد. وزير امور خارجه انگليس با رد ادعاهايي که مبني بر سهل انگاري دستگاه اطلاعاتي کشور است گفت: «همه مي دانند که ساورز لباس شناي شرکت اسپيدو را مي پوشد. اين موضوع هيچ ربطي به اسرار کشوري ندارد.»

john sowers.jpg
جان ساورز، رئيس ام.آي.سيکس

جان ساورز، سفير انگليس در سازمان ملل بود و در ماه نوامبر 2009 وارد پست جديد خود شد. نامه الکترونيکي مذکور مي گويد اطلاعاتي که در فيس بوک منتشر شد شامل مسائلي راجع به دوستي ساورز و همسرش با ديپلمات هاي ارشد و هنرمندان رسانه اي از جمله مويرلزلي از راديو بي بي سي است. خانم ساورز محل زندگي آنها در آپارتماني در لندن و همچنين سه فرزند آنها و والدين جان را فاش کرد. وي با هيچ گونه محدوديت امنيتي درباره اکانت خود مواجه نيست و ميليون ها يوزر فيس بوک با دسترسي آزاد به شبکه لندن مي توانند از اطلاعات آن استفاده کنند.
پاتريک مرسر دژبان امنيتي و رئيس کميته ضدتروريستي درباره خطرات امنيتي اين مسئله ابراز نگراني کرد. او به بي بي سي گفته است: اين موضوع پيامدهاي نگران کننده بسياري را درباره زندگي شخصي، خصوصاً محل آپارتمان ها، انتقال اطلاعات و همچنين جزئيات انتقال مسکن ارشدترين افسر امنيتي خارج بوجود آورده است.
«پول هاي هنگفتي از ماليات دهندگان تنها به اين موضوع اختصاص داده شده بود که در طي دهه هاي گذشته او و خانواده اش از بروز اطلاعات امنيتي در امان باشند. خوب، بنظر مي رسد ديگر اهميتي نداشته باشد، اينطور نيست؟»
او اضافه کرد: «افشاي چنين اطلاعاتي در معرض ديد عموم بسيار ناراحت کننده است. اميدوار بودم اين گونه اشتباهات از افرادي چون خانم ساورز سر نزند.»
ادوارد داويز سخنگوي امور خارجه ليبرال دموکرات گفت اين فاش سازي مي توانست امنيت خانواده ساورز را تحت الشعاع خود قرار دهد.
ساورز 55 ساله ديپلماتي است که سابق سفير سازمان ملل بود، او بعنوان رئيس سياسي وزارت خارجه نيز عهده دار مسؤوليت بوده است و همچنين نماينده فرستاده شده به بغداد و مشاور امور خارجه نخست وزير سابق توني بلر بود.
جان ساورز درسال 1955 در وارويک به دنيا آمد و به مدرسه پسرانه شهر بث رفت و سپس در دانشگاه هاي ناتينگهام و سينت اندروز به تحصيل فيزيک و فلسفه پرداخت.
او که به تحصيلات آکادميک علاقه وافري داشت وارد دانشگاه هاي «ويت واترز رند» در آفريقاي جنوبي و هاروارد آمريکا نيز شد.
درباره ملحق شدن او به ام.آي.سيکس کلمه «دوباره» ذکر شده است اما هيچ گونه صحبتي درباره حرفه جاسوسي گذشته او نشده است. گزارش ها حاکي از آن است که وي حدوداً درسال 1970 حرفه اطلاعاتي خود را شروع کرده است و در يمن و سوريه سابقه کار دارد.
بين سالهاي 1999 و 2001 درحالي که به عنوان مشاور سياست خارجي توني بلر مشغول به کار بود جان ساورز در مناقشه کوزوو و فرآيند صلح ايرلند شمالي دخالت داشت.
ساورز از ماه مي تا جولاي سال 2003 فرستاده مخصوص انگليس به عراق بود. او نماينده دائم سازمان ملل از سال 2007 بود و ارتباط تنگاتنگي با دبيرکل، بان کي مون دارد. جان ساورز داراي سه فرزند است و به ورزش هايي همچون پياده روي، تنيس و دوچرخه سواري علاقه دارد.
عکس هاي شخصي که همسر وي «شلي» در فيس بوک منتشر کرده است جان را نشان مي دهد که با مايو در حال شناست. اين عکس ها بلافاصله پس از معرفي وي به عنوان رئيس ام.آي.سيکس درماه ژوئن 2009 از اينترنت پاک شد. درماه جولاي امسال دستمزد او نيز فاش شد، رقمي بين 165000 پوند تا 169999 پوند!

آقاي «C» و ايران
شبکه خبري بي بي سي فارسي همچنين، درگزارشي به اولين کنفرانس خبري مذاکره کننده ارشد درپرونده هسته اي ايران که رئيس سازمان جاسوسي انگليس شد پرداخته است.
در اين گزارش با اشاره به فعاليت سازمان اطلاعات انگليس آمده است: درخصوص دستگاه اطلاعاتي بريتانيا بسيار گفته و نوشته اند. برخي آن را ضامن امنيت داخلي بريتانيا و برخي اهرمي براي اعمال نفوذ و منفعت جويي بريتانيا در ديگر کشورها مي دانند.
اين گزارش «جان ساورز» را اولين رئيس سازمان ام.آي.سيکس دانسته که درمقابل دوربين ها ظاهر شده و کنفرانس خبري برگزاري کرده است و يادآور مي شود: او پيش از کسب اين سمت نماينده بريتانيا در سازمان ملل و مذاکره کننده ارشد اين کشور بر سرپرونده هسته اي ايران بود که حالا در سمت بالاترين مقام اطلاعاتي بريتانيا برنامه هسته اي ايران را پيگيري مي کند.

John sowers1.jpg

«جان ساورز» عامل اصلي سياست هاي ضد اسلامي و ايراني دولت بلر، سوابق درخشاني! در زمينه دخالت در امور داخلي ديگر کشورها از جمله عراق و ايران داراست.
ساورز تحت تأثير شديد لابي هاي صهيونيستي و داراي ارتباطي بسيار قوي با محافل صهيونيستي درانگليس است.
وي که عامل اصلي و معمار اعمال فشار غرب بر ايران درمذاکرات مربوط به استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي و تعليق آن مي باشد، نخستين کسي است که پيشنهاد کشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت را مطرح کرد.
ساورز همچنين درکارنامه فعاليت هاي خود سوابق درخشان! ديگري در ناديده گرفتن حق مسلم ايران در زمينه انرژي هسته اي به نحوي که وي اولين کسي است که پيشنهاد به کارگيري فصل هفتم منشور سازمان ملل را در قبال پرونده هسته اي ايران مطرح وغرب را به اعمال تحريم ها عليه ايران تشويق کرده است.
اين شخص به دليل نفوذ فوق العاده بر شخص توني بلر، عامل اصلي در برکناري جک استراو وزير امور خارجه سابق انگليس نيز بوده است.
ساورز همچنين داراي سوابق ديپلماتيک در تعداد زيادي از کشورهاي اسلامي است که از آن جمله در کشورهاي يمن و سوريه به عنوان ديپلمات و در قاهره (سال 2001) نيز به عنوان سفير انگليس انجام وظيفه کرده است.
وي درسال هاي 1999 به بعد هم دستيار ويژه وزارت خارجه در دولت توني بلر نخست وزير انگليس بوده است. ساورز که همچنين نماينده ويژه بلر در قضيه عراق وپس از اشغال آن بوده عامل تشويق در به کارگيري 30هزار بعثي درعراق و همچنين عامل تشويق دربه کارگيري منافقين و نيروهاي بمب گذار درخوزستان است.
عامل تشويق به گسترش بي. بي. سي عرب زبان درعراق و پخش آن بر روي امواج اف. ام در داخل عراق و همچنين عامل تشويق توسعه و به کارگيري ديش هاي ماهواره اي درمناطق مختلف عراق براي دستيابي هرچه بيشتر مردم به برنامه هاي غربي از جمله ديگر فعاليت هاي ساورز است.
از جمله ديگر سوابق ساورز مي توان به تشويق در برخورد نظاميان آمريکا و غرب عليه شيعيان درعراق و همچنين عامل اصلاح تلاش ها براي کنار گذاشتن ابراهيم جعفري از نخست وزيري عراق اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس