ارتباط عملیات موشکی ایران با تحولات جنگ غزه

پایگاه خبری الجزیره ضمن برشمردن پیام‌های عملیات موشکی اخیر ایران ضد گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق اعلام کرد که این عملیات جدای از تحولات مربوط به جنگ غزه نبود.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری شبکه الجزیره در مقاله‌ای به بررسی عملیات موشکی دیروز ایران ضد گروه‌های تروریستی موساد و داعش در عراق و سوریه پرداخت و نوشت که ایران این بار عملیات خود را بر خلاف دفعات گذشته از مناطق مختلفی از خاک کشور انجام داد و موشک‌های بالستیک خود را به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرد.

الجزیره به نقل از یک منبع امنیتی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت که تهران ساعت ۱۲ شب را برای انجام این عملیات انتخاب کرده بود تا نشان دهد موشک‌های بالستیک خیبرشکن با وجود اختلاف مسافت زیاد، تقریباً به صورت همزمان بر سر اهداف خود فرو ریخته می‌شوند.

برخی دیگر از منابع، عملیات موشکی ایران را منفصل از روند تحولات جنگ غزه و پیامدهای آن بر امنیت منطقه‌ای نمی‌دانند. یک تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی در این باره تاکید می‌کند که حمله به مواضع داعش و گروه تروریستی تحریرالشام در واکنش به عملیات تروریستی کرمان صورت گرفت و حمله به مقر موساد در شمال عراق در واکنش به عملیات صهیونیستی- آمریکایی در حمله به فرماندهان نظامی سپاه پاسداران و دیگر گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و لبنان انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به انگیزه‌های ایران از انجام این حمله در خاک عراق با وجود توافق با عراق نوشت که عراق به تعهدات خود به صورت کامل عمل نکرد و غیر از تسلیحات سنگین، گروه‌های معارض کُرد ایران را به صورت کامل خلع سلاح نکرده است؛ لذا این حق ایران است که برای از بین بردن خطرات پیرامونی ضد امنیت ملی خود وارد عمل شود.

این تحلیلگر نظامی تاکید کرد که موشک‌های بالستیک ایران از فراز پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه عبور کرده و سامانه‌های دفاع هوایی این پایگاه‌ها نتوانستند این موشک‌ها را رصد کند، علاوه بر اینکه بیانیه‌های صادر شده از سوی ایرانی‌ها نیز نشان می‌دهد عناصر مهمی از موساد و گروه‌های تروریستی دیگر در جریان نشست محرمانه خود در اتاق عملیات اقدامات ضد ایرانی در این حملات مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که این حمله در چهارچوب دفاع مقتدرانه از تمامیت ارضی و امنیت کشور و مبارزه با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی ایران ضد گروه‌هایی بود که امنیت آن را به مخاطره انداخته‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که مسافت ۱۲۰۰ کیلومتری که این موشک‌ها طی کردند، بیشترین مسافت عملیات برون مرزی موشکی ایران بوده و پیامی آشکار برای تل‌آویو است. این عملیات همچنین به دنبال نشان دادن میزان تخریب گسترده موشک‌های ایرانی و دقت آنها بود، علاوه بر اینکه هماهنگی کامل بین نیروهای امنیتی و مؤسسه نظامی ایران را نشان می‌داد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    4 0
    آفرین به خوبان سپاه مسافت 1200 کیلو متر وهدف خوب بوده خوشم آمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس