رأی‌الیوم: عملیات موشکی ایران ضربه‌ای دردناک برای آمریکا بود

پایگاه خبری رأی الیوم ضمن بررسی سه هدف اساسی ایران از حمله موشکی به مواضع تروریست‌های داعش و موساد تاکید کرد که این عملیات ضربه‌ای بی‌سابقه و دردناک برای آمریکا به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری رای‌الیوم در گزارشی به بررسی عملیات موشکی ایران ضد گروه‌های تروریستی موساد و داعش در اربیل و سوریه پرداخته و نوشت که حمله‌هایی که ایران ضد مواضع موساد و جاسوس‌های اسرائیل در اربیل و سوریه انجام داده، نشان می‌دهد که آمریکا و اسرائیل مطمئن شده‌اند که محور مقاومت با تمامی ساختارهای خود به صورت مستقیم نسبت به هرگونه عملیات ترور یا اقدام تروریستی واکنش نشان خواهد داد و زمان «بزن در رو» گذشته است و امروز در دوره فعال‌سازی معادلات بازدارندگی برای محور مقاومت از طریق مجازات گروه‌های تروریستی و عناصر موساد در گوشه و کنار جهان قرار داریم.

حامد ابو العز تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و نویسنده این مقاله تاکید کرد که ایران حمله‌های موشکی خود را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول مقر سازمان موساد در اربیل را هدف قرار داد و بخش دوم گروه‌های تروریستی در سوریه را منهدم کرد. این اتفاق نشان می‌دهد که ایران دست کم به دنبال تحقق سه هدف مهم از این عملیات است.

اول: حمله به گروه‌های تروریستی در سوریه به ویژه ادلب حمله انتقام جویانه از عملیات تروریستی در شهر کرمان بود که چند روز قبل انجام شد و به شهادت بیش از ۸۴ غیرنظامی ایرانی منجر شد. در این رابطه موشک‌های بالستیک ایران منطقه‌های تحت کنترل گروه مسلح تحریرالشام واقع در شمال غربی سوریه و شهر ادلب را هدف قرار داد. همچنین مرکز حزب اسلامی ترکستانی که یکی دیگر از گروه‌های تروریستی به شمار می‌رود نیز در این حمله هدف قرار گرفت. این حمله وقتی انجام شد که ایران از وجود ارتباط بین این گروه‌ها با عملیات تروریستی در کرمان اطلاع پیدا کرد. علاوه بر اینکه گروه‌های مذکور با یکدیگر در ارتباط هستند و اهداف مشترکی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند. لذا واکنش به آنها ضروری به نظر می‌رسید.

دوم: در بیانیه سوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص حملات اربیل به این نکته اشاره شده که ایران مقر موساد در اربیل که مرکز عملیات جاسوسی و برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی و خرابکاری در منطقه و داخل ایران است را هدف قرار داده است.

ایران ۸ مرکز نزدیک به کنسولگری آمریکا در اربیل را منهدم کرد که به نظر می‌رسد جدای از حمله‌های پهپادی مقاومت اسلامی عراق به کنسولگری آمریکا باشد که منجر به فعال شدن آژیرهای خطر کنسولگری شد و رفت‌وآمد خودروها در فرودگاه اربیل را نیز متوقف کرد. ایران بدون اشاره به نام رهبران مقاومت اعلام کرد که این عملیات را در واکنش به ترور این رهبران انجام داده است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران بدون در نظر گرفتن تابعیت رهبران ترور شده مقاومت این عملیات را انجام داده و معتقد است که تمامی آنها در یک مسیر واحد برای تحقق یک آرمان واحد به شهادت رسیده‌اند.

سوم: ایران در این عمل به دنبال انتقام‌جویی از اسرائیل و آمریکا بود. این موضوع برای آمریکایی‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای دردناک بود. به همین علت بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بلافاصله در اظهاراتی انجام این حمله را به شدت محکوم کرد.

مهم‌ترین نکته در انجام این عملیات نوع تسلیحات مورد استفاده در این حمله بود. مشخص است که ایران عمداً از موشک‌های بالستیک استفاده کرده و می‌خواهد این پیام را به اسرائیل برساند که قادر به هدف قرار دادن عمق سرزمین‌های اشغالی است. ایران اگرچه نیروهای تأثیرگذار در عراق و سوریه دارد، اما می‌خواست به صورت مستقیم این پیام را ارسال کند. لذا رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کردند که برای اولین بار بود که ایرانی‌ها از موشک‌هایی با این برد در عملیات برون مرزی خود استفاده کردند که مسافتی بیش از ۱۲۳۰ کیلومتر را طی کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در پایان تاکید می‌کند که نتانیاهو پیش از این گفته بود که تمامی عناصر قدرت خود را برای ترور رهبران مقاومت در گوشه‌وکنار دنیا به کار خواهد گرفت، اما امروز جواب خود را از طریق حمله به شبکه‌های موساد در اربیل و سوریه دریافت کرد. این موضوع نشان می‌دهد که جبهه‌های مختلف مقاومت اگرچه ایده‌های عملیاتی متفاوتی دارند، اما در میدان نظامی با یکدیگر متحد هستند و رفتارهایی که نتانیاهو از خود نشان می‌دهد تنها برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه غزه و پایان زندگی سیاسی خود و همچنین پایان موجودیت اسرائیل است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 0
    یکی از اهداف اصلی اختلال در رسیدن سوخت از کردستان عراق به اسراییل بود.که با به درک واصل شدن عمله و سرشاخه موساد در کردستان عراق این هدف واقع شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس