درپاسخ به ادعاهای نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا/ مصر: کنترل مرزهای خود را در دست داریم

وزارت خارجه مصر در پاسخ به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره محور فیلادلفیا تاکید کرد که این کشور همچنان کنترل کامل مرزهای خود را در دست دارد.

به گزارش مشرق، «احمد ابو زیاد» سخنگوی وزارت خارجه مصر در واکنش به ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه جنگ غزه بدون از بین بردن شکاف در محور فیلادلفیا پایان نخواهد یافت، گفت: این مسائل بخشی از توافقات امنیتی میان طرف های مربوطه است، بنابراین تمام ادعاها درباره این موضوع با دقت بررسی می شود و با مواضع مشخص به آن پاسخ داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر بار دیگر با تاکید بر نقش قاهره در گرفتن کمک های بشردوستانه و ارسال آنها به غزه، رژیم صهیونیستی را به تاخیر در ارسال این کمک ها متهم کرد.

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی و برخی رسانه‌های عربی، رژیم تل آویو به مصر ضرب الاجل داده که قصد اشغال منطقه مرزی در محور فیلادلفیا میان غزه و مصر را دارد.

براساس این گزارش، رژیم اشغالگر اسرائیل به مصر اعلام کرده است که مسئولیتی در قبال جان هیچ سرباز مصری در جریان اشغال مناطق مرزی با مصر را ندارد و در صورت موافقت یا مخالفت قاهره این عملیات در منطقه تداوم خواهد یافت.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز گزارش داده است که خودروهای زرهی و تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی عملیات خود را از گذرگاه "کرم ابوسالم" به سمت محور "فیلادلفیا" آغاز کرده و دو فرد مسلح را در این مسیر هدف قرار داده و آنها را کشته است.

در همین حال «القاهرة الاخباریة» مصر به نقل از منابع آگاه، آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی از گذرگاه "کرم ابوسالم" به سمت فیلادلفیا یا صلاح‌الدین در مرز باریکه غزه با مصر را تکذیب کرده است.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

تا قبل از توافق فیلادلفیا میان مصر و رژیم اشغالگر، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود، اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند.

طبق این توافقنامه تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا تقریبا ۷۵۰ سرباز مرزبانی است که به سلاح های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    11 1
    خاک تو سر مصر، کشوری با اون عظمت، جمعیت ، وسعت ، تاریخ و داعیه داران جهان عرب از فسقلی اسرائیل حساب میبره
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      و ارتشی بسیار قوی. مصر از نظر قدرت نظامی جزو 15 قدرت برتر دنیاست...
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    نتانیاهو خیالت جمع. السیسی محکم تر از تو اونجا رو داره . خدا با فلسطینیان است .
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    مصر باید وارد مقاومت شود حمله مصر کار اسرائیل را تموم نی کنه حالا معلوم شد چرا ال اسد این همه سال زیر هجوم بودند تا فلسطین تنها باشه
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    شجاعت وجسارت ودلیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس