ظهور پدیده جدید در کشتی آزاد ایران؛ «آذرپیرا» معادلات را به هم زد

پیروزی ملی‌پوش جوان کشتی ایران مقابل قهرمان جهان و المپیک، معادلات چرخه انتخابی تیم ملی را تغییر داد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب و نخستین رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۲۴، طی روزهای ۲۰ و ۲۱ دی ماه در کرواسی برگزار شد.

در پایان این مسابقات تیم ایران توسط محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم، امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسین ابوذری در وزن ۷۴ کیلوگرم، امیرررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره و عباس ابراهیم‌زاده در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

پیروزی جوان ایرانی برابر دارنده ۹ مدال جهان و المپیک بمب خبری کشتی ایران و جهان در شب گذشته بود. امیرعلی آذرپیرا که با کسب عنوان قهرمانی امیدهای جهان خود را به ورزش ایران معرفی کرده بود، اکنون نامی بزرگ در بین گوش شکسته‌ها است و موفق شد در ابتدا راه قهرمانی یکی از بزرگان کشتی جهان را زمین‌گیر کند.

کایل اسنایدر که با نام مستعار اسنایدرمن در فضای مجازی هم فعالیت زیادی دارد در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم برابر امیرعلی حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت تسلیم یکی از جوانان این مرز و بوم شد. آذرپیرا در حالی موفق به شکست یکی از اسطوره‌های کشتی آمریکا شد که کمتر کسی امید به موفقیت وی در بین بزرگان این رشته داشت اما او با اراده و همت خود توانست به قله افتخار وزن ۹۷ کیلوگرم گام بگذارد تا با اعتماد به نفس بیشتری برابر بزرگان جهان قرار گیرد.

ظهور پدیده جدید در کشتی آزاد ایران؛ «آذرپیرا» معادلات را به هم زد

آذرپیرا برای عبور از قهرمان جهان و المپیک ابتدا در شهر ساری و در پیکارهای قهرمانی کشور موفق شد تمام رقیبان داخلی خود را شکست دهد. البته در بین رقیبان وی کامران قاسم‌پور به دلیل مصدومیت و یا تایید فدراسیون حضور نداشت. قاسم‌پور که امید اول ایران در زاگرب بود در نیمه نهایی به اسنایدر باخت اما آذرپیرا با شکست این غول آمریکایی ضمن انتقام کامران، راه خود را برای رسیدن به المپیک هموار کرد.

بنا به چرخه انتخابی تیم ملی، نفر اصلی وزن ۹۷ کیلوگرم ضمن قهرمانی ایران باید نتایج چشمگیری در زاگرب کسب کند تا در نهایت به قهرمانی آسیا و مسابقات کسب سهمیه المپیک اعزام شود. آذرپیرا این ۲ مهم را به بهترین شکل انجام داد و در هر ۲ تورنمنت با اقتدار قهرمان شد. حالا کادر فنی براساس عدالت ورزشی و عملکرد این آزادکار باید آذرپیرا را به قهرمانی آسیا و مسابقات گزینشی المپیک اعزام کند. آذرپیرا در ایران موفق به شکست محمدحسین محمدیان در فینال قهرمانی کشور شد.

ظهور پدیده جدید در کشتی آزاد ایران؛ «آذرپیرا» معادلات را به هم زد

اعزام قهرمان امیدهای جهان به مسابقات قهرمانی آسیا می‌تواند فرصت خوبی برای وی باشد تا با اخمت تاجدین‌اف یکی دیگر از مدعیان این وزن روبه‌رو شود. تاج الدین‌اف در بلگراد ۲۰۲۳ به عنوان قهرمانی رسید و نشان طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد.

آذرپیرا در صورت قهرمانی آسیا و کسب سهمیه می‌تواند بی چون و چرا راهی پاریس شود. هر چند که ممکن است در جریان چرخه انتخابی تیم ملی اتفاقات پیش‌بینی نشده رخ دهد یا اینکه نظر کادر فنی نسبت به کامران برای حضور در المپیک پاریس مثبت باشد اما براساس چرخه و تاکنون آذرپیرا چند قدم از رقیبان داخلی جلوتر است. آذرپیرا حتی موفق به شکست اسنایدری شد که کامران قاسم‌پور برابر وی نتوانست یک امتیاز را کسب کند.

ظهور پدیده جدید در کشتی آزاد ایران؛ «آذرپیرا» معادلات را به هم زد

قدرت‌نمایی آذرپیرا در قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک می‌تواند زمان مناسبی برای بازگشت قاسم‌پور به تنظیمات کارخانه در وزن ۹۲ کیلوگرم باشد. قاسم‌پور اکنون وزن زیادی ندارد و کاهش وزن در این شرایط نمی‌تواند برای وی درد سر زیادی داشته باشد. البته او نشان داد در شرایط آمادگی از بهترین‌های ایران و جهان است و ممکن است در گام‌های پایانی رسیدن به پاریس ورق را به سود خود برگرداند.

ظهور پدیده جدید در کشتی آزاد ایران؛ «آذرپیرا» معادلات را به هم زد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی با غیرت IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    7 2
    پیروزی اذر پیرا در مقابل این امریکائی پرقدرت, غرور افرین بود ولی نکته مهم اینجاست که اذر پیرا یا کامران قاسمپور بایستی مدال طلا را از چنگ احمد تاج الدین اف روس تبار بحرینی یا عبدالرشید سعداله اف روس دراورند. کایل اشنایدر هیچ شانسی برای کسب مدال طلای المپیک 2024 پاریس با وجود تاج الدین اف یا سعداله اف ندارد.
  • ایرانیم و همیشه برای ایران IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    11 2
    بسیار عالی. دمت گرم. خوب حال کشتی گیر آمریکایی. روگرفتی. ان شاءالله. کشتی گیرای روس رو هم می بری. درود بر شیر بچه مازندران. افتخار همه ایران و ایرانی هستی.
    • نادر IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      3 2
      خوب ضمن تمجید از کشتی گیران مازندران.ولی آذر پیرا اهل تهران ومنطقه شرق تهرانه
    • sh IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      3 0
      در پاسخ به نادر: آقای امیر علی آذرپیرا متولد و ساکن تهران هستند ولی اصالتا" اهل مازندران هستند .
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    8 0
    از این قهرمانان تجلیل شود و از نظر مالی و شغلی و مسکن شود بهتر است تا چند تا فوتبالیست در پیتی که بروند در مسابقات شکست بخورند و حواله خودرو میلیاردی بگیرند
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      1 0
      قانون باشه برا استخدام مدال آوران در دولت با حقوق معمول
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    فرش بافته شد، دیوار شکست، هفت یا هشت کشتی گیری آمریکایی در این تورنمنت از ایرانی ها شکست خوردند. حالا باید سنگر را محکم نگه داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس