تیپ گولانی را بهتربشناسیم؛از قتل‌عام غیرنظامیان تا شکست در شجاعیه

تیپ گولانی که شهرت خود را از پیروزی در برابر غیر نظامیان فلسطینی به دست آورده، چندین بار در منطقه الشجاعیه غزه تجربه شکست را چشیده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی مفصل به بررسی تیپ ویژه ارتش رژیم صهیونیستی یعنی تیپ گولانی پرداخت که به تازگی عقب‌نشینی خود از نوار غزه در پی عدم تحقق اهداف نظامی رژیم صهیونیستی از این جنگ را اعلام کرد.

در بخش اول این گزارش تاریخ تأسیس و اطلاعاتی کلی از این تیپ و یگان‌های تشکیل دهنده آن و همچنین تاریخچه مبارزاتی آن ارائه شد، اما در این قسمت تلاش می‌کنیم مجموعه عملیاتی که عناصر تیپ در راستای مأموریت برای ارتش رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند را معرفی کنیم:

عملیات‌های نظامی تیپ گولانی

این تیپ بلافاصله بعد از تاسیس در جنگ سال ۱۹۴۸ تلاش کرد در برابر ارتش‌های سوریه و لبنان و اردن و عراق ایستادگی کند.

از مهمترین عملیات نظامی که تیپ گولانی در جریان نکبت ۱۹۴۸ در آنها مشارکت داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملیات حیرام

حمله نظامی است که رژیم صهیونیستی با ۴ تیپ شفیع، کرملی، گولانی و عودید در روز ۲۸ اکتبر ۱۹۴۸ و بعد از آتش‌بس برای اشغال یک منطقه دیگر مقاومت انجام داد، منطقه‌ای که از ارتفاعات الجلیل تا مرزهای لبنان امتداد دارد.

نظامیان صهیونیست این عملیات را طی سه روز به پایان رساندند و مناطق بالادستی الجلیل را به صورت کامل اشغال کرده و ساکنان آن را آواره کردند. رژیم صهیونیستی طی هفته‌های بعد از این عملیات اقدام به اخراج ساکنان و آواره کردن آنها به بهانه پاکسازی مرزها کرد و تنها تعداد بسیار کمی از ساکنان این مناطق را به حال خود رها کرد.

تیپ گولانی را بهتربشناسیم؛از قتل‌عام غیرنظامیان تا شکست در شجاعیه

عناصر تیپ گولانی در حال حمل اجساد نظامیان خود در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴

این عملیات به شهادت تعداد زیادی از عناصر مقاومت و اسارت صدها تن دیگر منجر شد. این موضوع را روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یسرائیل گالیلی رئیس وقت ستاد هاگانا اعلام کرد. این مقام ارشد صهیونیست به صراحت به انجام کشتار جمعی در منطقه سعسع اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی جنایت‌های زیادی در روستاهای این منطقه انجام داد و تعداد زیادی از ساکنان آنها را آواره کرد. این موضوع در گزارش سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته است. این گزارش همچنین از سرقت گسترده اموال و دارایی‌های شخصی مردم پرده برداشته و نوشت اموال مسروقه به اندازه‌ای بودی که برای جابجایی آنها از چندین کامیون استفاده شد.

کشتار عیلبون

این جنایت در روز ۳۰ اکتبر ۱۹۴۸ انجام شد و نظامیان تیپ گولانی وارد روستایی شدند که اهالی آن در کلیسایی پناه گرفته و به نشانه تسلیم شدن پرچم سفید به اهتزاز درآورده بودند. آنها همه مردم را از کلیسا خارج کردند و ۱۴ نفر از مردان این روستا را در اعدامی دسته جمعی به شهادت رساندند و تمامی اهالی این روستا را اخراج کرده و آنها را به لبنان فرستادند. حتی در هنگام خروج عناصر این روستا نیز نیروهای ارتش به سمت آنها تیراندازی کردند که در نتیجه این حمله یک نفر به شهادت رسید و تعدادی دیگر نیز زخمی یا بازداشت شدند. تیپ گولانی چند روز بعد بار دیگر وارد این روستا شد و حدود ۱۹ نفر از جوانان عشیره المواسی را بازداشت کرده و آنها را به مرکز فرماندهی خود منتقل کرد و ۱۴ نفر از آنها را اعدام کرد.

عملیات‌های آساف و حوریف

این دو عملیات توسط ارتش رژیم صهیونیستی در دسامبر سال ۱۹۴۸ در شمال غربی صحرای نقب و منطقه غزه ضد ارتش مصر صورت گرفت. هدف از این عملیات اشغال مناطق تحت سلطه ارتش مصر بود. مجموعه‌ای از تیپ‌ها و گردان‌های صهیونیستی از جمله گردان گدعون از تیپ گولانی در این عملیات مشارکت داشتند. عملیات اول منجر به اشغال منطقه نقب و عقب‌نشینی ارتش مصر شد. گردان گدعون موقعیت ۸۶ در شرق خان یونس را اشغال کرد. این عملیات در ۸ ژانویه با اعلام آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل متحد در النقب به پایان رسید.

مشارکت تیپ گولانی در عملیات‌های رژیم صهیونیستی ضد ارتش‌های عربی ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۵۱ این تیپ در مجموعه‌ای از عملیات‌ها ضد ارتش سوریه در منطقه طبریا شرکت کرد که در آنها مجموعاً ۴۰ نیروی نظامی خود را از دست داد و ۷۲ نفر دیگر نیز زخمی شدند. این تیپ در سال ۱۹۵۵ نیز در ماموریت اشغال منطقه رفح و روستاهای اطراف آن شرکت کرد.

جنگ ۱۹۶۷

ماموریت مبارزه در مرزهای سوریه و اردن در جنگ سال ۱۹۶۷ نیز به این تیپ سپرده شده بود. تیپ گولانی در این دوره درگیری‌های شدیدی ضد ارتش‌های عربی ایجاد کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملیات تل العزیزات

تل العزیزات یک موقعیت نظامی سوری در ارتفاعات جولان است که رژیم صهیونیستی چندین بار از زمان نکبت تا قبل از سال ۱۹۶۷ تلاش کرده بود آن را به اشغال خود در بیاورد، اما همواره شکست می‌خورد و نیروهای سوریه ارتفاعات این منطقه را با قدرت در اختیار داشتند.

این منطقه در روز نهم جولای ۱۹۶۷ شاهد درگیری‌های شدیدی بود که تیپ گولانی در این درگیری‌ها خطوط دفاعی ارتش سوریه را از پشت بلندی‌ها همراه با پوشش توپخانه‌ای شدید نیروهایش دور زد و در نتیجه این ارتفاعات به دست تیپ گولانی افتاد و ۵۰ نفر از نیروهای ارتش سوریه کشته شده و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. به این ترتیب ارتفاعات جولان کاملاً در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

در روزهای ابتدایی جنگ ۱۹۷۳ تیپ گولانی همچنین تلاش کرد جبل الشیخ و ارتفاعات اطراف آن را از دست نیروهای سوری خارج کند، اما با تلفات انسانی زیادی که دریافت کرد در انجام این ماموریت ناکام ماند.

جنگ در لبنان

گولانی در حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ به عنوان نوک پیکان نیروهای مهاجم صهیونیستی در اشغال جنوب لبنان وارد عمل شد و موفق شد خود را به آستانه ورود به بیروت برساند. این تیپ در تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۲۰۰۶ نیز حضور داشت، اما در نتیجه این جنگ متحمل خسارت‌های فراوانی شد و تعداد زیادی از عناصر این تیپ کشته شده و تعداد دیگری نیز فرار کردند. اینها اولین دامنه‌های رسوایی بود که بر تاریخ این تیپ درج شد و بعد از آن هیچ پیروزی توسط این تیپ به دست نیامده است.

بعد از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان تیپ مذکور، ماموریت مشارکت در حراست از مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی را بر عهده گرفته و نیروهای این تیپ در طولکرم یا جنین مستقر هستند.

جنگ غزه در سال ۲۰۰۸

تیپ گولانی در مرحله دوم جنگ فرقان در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حضور داشت، یکی از ماموریت‌های این تیپ اشغال زمینی نوار غزه در کنار تیپ‌های جفعاتی و چتربازان و تیپ زرهی و دیگر یگان‌های ارتش صهیونیستی بود.

نبرد الشجاعیه ۲۰۱۴

تیپ گولانی در سال ۲۰۱۴ نیز در عملیات رژیم صهیونیستی ضد نوار غزه مشارکت داشت. مشارکت نیروهای گولانی در این جنگ نیز بعد از حملات موشکی گسترده رژیم صهیونیستی صورت گرفت که با عملیات زمینی همراه شد. تیپ گولانی یکی از یگان‌های شرکت کننده در این عملیات بودند که حمله زمینی را در شب ۱۷ جولای ۲۰۱۴ آغاز کردند. نقش این تیپ در این درگیری‌ها با جنگ در منطقه شجاعیه بارز شد که تل‌آویو آن را مرکز اصلی حماس می‌داند.

یگان‌هایی از ارتش رژیم صهیونیستی در شب ۱۹ جولای نظامیان خود را برای گرفتن تونل‌های مقاومت به منطقه الشجاعیه فرستادند و در کنار این عملیات، عملیات ایذائی دشمن توسط یگان‌های دیگر ارتش در طول نوار مرزی دنبال شد تا عناصر تیپ گولانی بتوانند راحت تر وارد منطقه شوند، اما به محض اینکه نیروهای گولانی وارد الشجاعیه شدند، در معرض آتش شدید نیروهای مقاومت قرار گرفتند و دست کم هفت تن از نظامیان آنها از جمله غسان علیان فرمانده تیپ به هلاکت رسیدند.

تیپ گولانی را بهتربشناسیم؛از قتل‌عام غیرنظامیان تا شکست در شجاعیه

بعد از پایان این جنگ در روز بیستم جولای، مجموع موشک‌ها و خمپاره‌هایی که به منطقه الشجاعیه شلیک شده بود بالغ بر ۷ هزار خمپاره بود که ۱۱ یگان ارتش صهیونیستی آنها را شلیک کرده بودند. علاوه بر این‌ها ۱۰۰ موشک ۹۰۰ کیلوگرمی نیز توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به این مناطق شلیک شده بود.

این حملات باعث شهادت ۶۵ نفر و زخمی شدن ۲۸۸ تن دیگر شد، اما در عملیات نظامی ارتش اسرائیل ۱۳ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند و شائول آرون نظامی تیپ گولانی نیز در الشجاعیه به اسارت نیروهای مقاومت درآمد که بعدها دردسرهای زیادی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. وی همچنان در اسارت نیروهای مقاومت قرار دارد.

ابوعبیده سخنگوی نظامی جنبش حماس بعد از این عملیات در ویدیویی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند درباره تعداد تلفات و مجروحان خود آمار غیر واقعی ارائه دهد، آنها الان باید به افکار عمومی خود در خصوص سرنوشت این نظامی پاسخگو باشد. این موضوع باعث شد کابینه رژیم صهیونیستی مجبور شود مفقود شدن شاوول را به صورت رسمی اعلام کند. این نظامی تیپ گولانی همچنان در اختیار نیروهای القسام قرار دارد.

در سومین بخش از این مقاله به بررسی ادامه جنایت‌های این تیپ و مجموعه رسوایی‌های عناصر آن در تاریخ موجودیت خود خواهیم پرداخت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اِســــمال چـریــک IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    8 1
    بایــد بــه ایــن بـــاور رســید کــه ارتـــش مستهـجــن عصرائیل هیچ چیزی نیست! فقط سلاح های اربابش آمریکاست که کمی بهشون قدرت داده. _ در رویــارویـی و جنگ تــن بــه تـــن بـا سربازان مقاومت جزء ضعیفترین هستند که اینان مردش نیستند و فقط با کودکان و زنان بی دفاع و با انواع سلاح های پیشرفته مقابله میکنن. _ از نوشتن کلمه درست ... مخصوصاً خوداری کرده ام که در موتورهای جستجو اسم نحثسان تکرار نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس