کد خبر 1563427
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
جی‌ان.۱ یا وارد کشور شده یا به‌زودی وارد می‌شود/ احتمال آغاز پیک جدید کرونا وجود دارد

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سویه جی‌ان.۱ کرونا یا در کشور ما وجود دارد و یا اینکه به زودی وارد می‌شود گفت: این ویروس به‌شدت مسری است و احتمال دارد که سبب ایجاد پیک جدیدی در کشور شود.

به گزارش مشرق، آمیتیس رمضانی درباره سویه جدید کرونا که در تعدادی از کشورها شایع شده است، گفت: هم اکنون تقریبا وارد پنجمین سال پاندمی کووید شدیم و این ویروس همچنان به تکاملش ادامه می‌دهد و این مسئله موجب شده تا ایمنی‌های به دست آمده در برابر این ویروس از جمله ایمنی ناشی از ابتلا و یا تزریق واکسن کاهش پیدا کند. از حدود چند ماه پیش با سویه‌ای به اسم پیرولا مواجه بودیم که در دنیا غالب شده بود و نسبت به سویه‌های قبلی جهش‌های بیشتری داشت به نحوی که تنها در قسمت اسپایک ویروس ۳۰ جهش رخ داده بود و به همین دلیل حتی واکسن‌های جدیدی نیز که بروزرسانی شده بودند چندان روی این ویروس تاثیر نگذاشتند.

وی ضمن اشاره به اینکه از سویه پیرولا جهش جدیدی به نام جی‌ان.۱ ایجاد شده که زیر مجموعه‌هایی نیز دارد، ادامه داد: در این سویه ویروس با تغییراتی همراه بوده که از جمله آن تغییرات این است که قدرت چسبندگی ویروس به گیرنده‌های A۲ که برای ورود ویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزایش پیدا کرده و موجب شده پاتوژنیسیته ویروس بیشتر شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه این ویروس در بسیاری از کشورها شناسایی شده و در کشور آمریکا در حال تبدیل شدن به سویه غالب است افزود: به نظر می‌رسد این سویه در دنیا هم به سویه غالب تبدیل شود. از جمله علائم این ویروس می‌توان به تب، سرفه، بی‌حالی و کاهش حس بوبایی و چشایی که بیشتر در نوع اولیه ویروس وجود داشت و در امیکرون کمتر شاهدش بودیم اشاره کرد، به طور کلی می‌توان گفت علائم در این سویه تا حدی افزایش پیدا کرده است.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه موارد بستری هم در کشورهایی که این سویه در آن‌ها غالب شده افزایش یافته که البته بیشترشان از گروه‌های پرخطر هستند، بیان کرد: لازم است به این ویروس توجه داشته باشیم چرا که ممکن است از آنجایی که موارد توالی‌یابی در کشور ما کم است این سویه جدید با تاخیر شناسایی شود. این سویه جدید یا در کشور ما وجود دارد و یا اینکه به زودی وارد می‌شود چراکه مرزهای کشور باز است و این ویروس هم به شدت مسری است و این احتمال وجود دارد که سبب ایجاد پیک جدیدی در کشور شود.

وی ضمن بیان اینکه چندان جای نگرانی در مورد این ویروس وجود ندارد، توضیح داد: به نظر می‌رسد لازم باشد تا حدی به سمت استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی برویم، معمولا هنگامی که در سایر کشور سویه‌ای شناسایی می‌شود و با افزایش موارد ابتلا و پیک مواجه هستیم این اتفاق با فاصله زمانی حدود ۲ ماه در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: مسئله دیگری که در مورد این ویروس وجود دارد این است که تست آنتی‌ژنی در این سویه تا حدودی نسبت به نوع‌های اولیه کووید با تاخیر مثبت می‌شود و یعنی ممکن است در روزهای اول بیماری با وجود ابتلا نتیجه آزمایش منفی باشد.

این پزشک متخصص همچنین درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: موارد ابتلا به آنفلوآنزا نوع A در کشور کاهش پیدا کرده است، اما از بهمن ماه با پیک آنفلوآنزا نوع B مواجه هستیم که البته شدت آنفلوآنزا نوع A را ندارد و علائمش خفیف‌تر است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس