کد خبر 1563306
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲

به گزارش مشرق، بهزاد کاظمی، فعال رسانه، در کانال ایتای خود نوشت:

رویکردهای سه گانه ایران در منطقه؟

برخی‌ها گمان می‌کنند ایران به تحولات منطقه نگاهی صرفا ایدئولوژیک دارد که کمک به ملل تحت ستم منطقه را وجهه همت خود قرار داده است، البته این گمانی درست است اما همه واقعیت نیست.

جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به تهدیدات امنیتی پیرامون خود بی‌تفاوت باشد، به طور مثال وقتی آمریکا دو کشور همسایه شرق و غرب ایران (افغانستان و عراق) را اشغال می‌کند و هدف بعدی خود را ایران اعلام می‌کند، باید ارتش آمریکا در این دو کشور زمین‌گیر می شد، لذا رویکرد دوم ورود ایران به تحولات پیرامونی خود مبتنی بر دفع آسیب‌ها و تهدیدات امنیتی است.

اما رویکرد سوم با ابتنای بر منافع ملی کشور قابل بررسی است. در حالی که ایران به دنبال بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود مبنی بر تبدیل کشور به مرکز ثقل تجارت جهانی از شرق به غرب و از جنوب به شمال و البته از شمال به جنوب است، آمریکا در ۱۰ کشور از ۱۵ کشور همسایه ایران پایگاه نظامی دایر می‌کند و یا جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه، اسرائیل و امریکا در صدد اشغال استان سیونیک ارمنستان بر می‌آید که نتیجه آن کور شدن مرز مشترک ایران با ارمنستان و ایجاد خفقان ژئوپلیتیکی بن‌بست راهبردی ایران و به مخاطره افتادن طرح‌های ترانزیتی ایران خواهد بود و لذا طبیعی است که ایران برای حفظ منافع ملی خود نسبت به تحولات پیرامونی خود بی‌تفاوت نباشد.

از میان این سه رویکرد آنچه که در تریبون‌های رسمی بر آن بیشتر تاکید می‌شود همان رویکرد اول است و لذا بخشی از افکار عمومی نگرانند که چرا در حالی که ملت ایران در تنگناهای مختلف قرار دارد باید امکانات کشور مصروف جاهای دیگر شود در حالی که اگر این رویکردهای سه گانه به درستی و جامع تبیین شوند، اغلب افکار عمومی داخلی مدفع سیاست‌های منطقه‌ای کشور می‌شوند.

نکته مهم آنکه ما به جای هیچکس در منطقه نمی‌جنگیم و هیچکس هم برای منافع ملی ما نمی‌جنگد، بلکه ما به کسانی که برای آزادی کشور خود با دشمن مشترک می‌جنگند کمک می‌کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    2 1
    آیا آمریکا فقط دنبال تهدید تمامیت ارضی ایران است؟
  • هاشم IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 5
    استان زنگزور جزو ولایات مسلمان نشین خانات قره باغ بوده و در دوران کمونیستها توسط لنین و استالین به ارامنه بخشیده شده است و بعداً نام جعلی سیونیک به آن اطلاق شده است. نگارنده مقاله بهتر است که افکار شوونیستی و ضد آذربایجانی را کنار گذاشته و کمی مطالعات تاریخی خود را افزایش دهد.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      2 0
      کلهم جمهوری جعلی باکو (استان ایران) رو استالین تاسیس کرد. با پرت و پلا گفتن نمیتونی تاریخ رو تحریف کنی.
    • حسین IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      شیرین مغز کل خاک جمهوری جعلی باکو و نخجوان جز خاک ایران بوده و انشاالله بزودی به ایران عزیز برمیگرده،ترکیه و گنده تر از ترکیه هم هیچ کاری ازش بر نمیاد ،فقط کمی صبر داشته باش.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 1
    هیچ چیز مهمتر از نابودی غده سرطانی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس