کد خبر 1563178
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تختی کدام قهرمان کشتی را عمو خطاب می‌کرد؟

دارنده مدال برنز کشتی آزاد در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، خاطره جالبی از جهان پهلوان تختی دارد که می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

به گزارش مشرق، پنجاه وششمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی امروز (یکشنبه) با حضور شماری از پیشکسوتان، مسوولان و قهرمانان جهان و المپیک بر سر مزار این قهرمان در ابن‌بابویه شهرری برگزار شد. در این مراسم چهره‌های نامداری مانند علی‌اکبر حیدری از معدود هم‌دوره‌های تختی، محمدرضا طالقانی رئییس اسبق فدراسیون کشتی و جمعی از مسوولان ورزش ایران حضور داشتند.

علی اکبر حیدری که در المپیک ۱۹۶۴ به همراه تختی به توکیو اعزام شده بود در خصوص ویژگی‌های جهان پهلوان گفت: او مردمی بود و تمام فعالیت‌های خود را بر مبنای عشق به مردم انجام می‌داد. مردم نیز همواره قدردان این قهرمان و پهلوان ملی هستند. مردم عزیز ایران بعد از ۵۶ سال هنوز یاد تختی را در ذهن دارند و هر سال برای گرامیداشت وی به ابن بابویه می‌آیند. بسیاری از کسانی که در دوره تختی بودند می‌دانند که این پهلوان نامی ایران زمین حتی به عشق مردم به روی تشک رفت.

دارنده مدال برنز المپیک توکیو این را هم افزود: تختی در سال ۱۹۶۴ آماده نبود اما زمانی که اصرار مردم را دید به عشق هواداران خود به المپیک رفت. او برای تمام کشتی‌گیران الگو بود حتی زمانی که مسابقه نداشت در کنار ما حاضر بود و روحیه می‌داد. او به ملی‌پوشان کشتی توصیه کرد که به عشق مردم به روی تشک بروند و این راز محبوبیت تختی پس از نیم قرن است.

حیدری که در اردوهای زیادی به همراه تختی بود در ادامه خاطره‌ای از این جهان پهلوان نقل می‌کند. او با بیان اینکه تختی اهمیت خاصی برای نماز و فرائض دینی داشت گفت: برخی در اردو اهل نماز و روزه نبودند. لذا تختی به گونه‌ای فرائض را به جا آورد که مزاحم دیگران هم نشود. او اتاقی را برای این کار در اردوها داشت و به دور از چشم دیگران نمازش را آنجا می‌خواند. تختی به من تاکید داشت که در زمان نماز مزاحم دیگران نشوم. او حتی توصیه کرد، عمو حیدر اگر می‌خواهید دیگران را برای نماز بیدار کنید فقط شصت پای آنان را تکان بده.

پیشکسوت کشتی ایران در خصوص اقدامات فدراسیون برای افزایش شمار جامعه آماری کشتی نیز گفت: باید از علیرضادبیر تشکر کنم. چهار پایگاه قهرمانی در شهر تهران ایجاد کرده و به دنبال آن است این پایگاه‌ها را ۲ رقمی کند. این یک کار مهم و حتی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهر تهران پیشگیری کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    جام تختی دیگر آن ابهت سال‌های اولیه را ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس