کد خبر 1562948
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی آنسوی ماجرا نوشت:

تربیت سیاسی در «تربیت‌معلم» را جدی بگیرید

شمار شهدای مظلوم سالگرد شهادت شهید سلیمانی در کرمان که به عدد ۸۴ نفر رسید، نامی با باری غم‌انگیز در فهرست شهدا خود را نشان می‌داد.

یکی از شهدا دختری جوان از تهران است و این یعنی؛ یک فرزند از فرزندان یک خانواده، پر کشیده.

در لحظاتی که غمِ از دست‌دادن این فرزند ایران قلب‌ها را در رفت‌وبرگشت تپیدن در دور تند قرار داده بود، نامی شورانگیزتر از اعلام اولیه اسامی شهدا به صفحات روز کشور مخابره شد؛ «شهیده دانشجومعلم فائزه رحیمی.»

و این یعنی «کارکرد اجتماعی معلم» این بار هم با خون، خود را به اثبات رساند.

حضور یک شهیده معلم در میان شهدای کرمان، زنگ فراموشی یک واجبِ فراموش شده را به صدا درآورد؛ این زنگ را جدی بگیرید!

«معلم سیاسی»، مفهومی نزدیک به روزهای نهضت شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی، نزدیک به شهدای معلم ترور سیستان و بلوچستان در دهة نود و بسیار دور از ساختار رسمی تربیت‌معلم کنونی کشور در دانشگاه فرهنگیان.

امام خمینی (ره) تربیت سیاسی را تربیت آزادانه و آگاهانه فرد عنوان می‌کنند که در آن فرد به روی‌آوردن به مسائل اجتماعی – سیاسی امت اسلامی، هدایت می‌شود.

تربیت سیاسی معلمان در بیش از یک دهه‌ای که از احیای تربیت‌معلم می‌گذرد در میان انبوه بخشنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش، اسناد بالادستی و متولیان تربیت‌معلم، گزاره‌ای پرتکرار و در مقابل کم‌عمل بوده است.

میدانِ تربیت امروز معلمان در خاستگاه اصلی تربیت و جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان به محلی برای تربیت معلمانی با اندوخته‌های روش‌ها و فنون تدریس و کمی اخلاق معلمی، خلاصه شده است.

تربیت سیاسی دورترین مفهوم در میان مفاهیم و سرفصل‌های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان است و محوریت تربیت در این دانشگاه با تربیت فردی و مفاهیم رشد پیاژه و ثرندایک است.

شهادت یک شهیده معلم در سالگرد شهادت انسانِ انقلاب اسلامی به‌روشنی داعیه‌دار این پیام است؛ «انفعال بی‌جهت از تربیت معلم را بگیرید.»

ما امروز بیش از گذشته به کارکردهای اجتماعی و سیاسی معلمان در انقلاب اسلامی و در تقویت این انقلاب به رهبری معلمان نیازمندیم.

توقف تربیت سیاسی در معلمان به معنای توقف تربیت سیاسی و اجتماعی در نسل آینده است.

تربیت معلمانی که جهت سیاسی و اجتماعی مشخصی برای بازتعریف نقش خود در جامعه ندارند، پایان انتظاری است که جامعه از مقیاس گسترده نقش معلم دارد.

«تربیت‌معلم» در دانشگاه فرهنگیان، بدون تربیت و تقویت کارکردهای اجتماعی – سیاسی معلم، صرفاً «تأمین معلم» و نه «تربیت‌معلم» است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    3 3
    بیشتر کادر آموزش وپرورش حتی معاونین پرورشی برای نظام دل نمی سوزانند وحتی بعضا ضدانقلابن، پارسال من گفتم حزب اللهی هستم ،مدیر ومعاونین وکادرمدرسه خراب شدن سرم،هرجاشکایت کردم بی فایده بود فقط سکنه شدم هم روحی وهم جسمی،منطقه ۴ آموزش وپرورش تهران فاجعه بار است
  • US ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 3
    باشه
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 3
      باشه و نکنه ایکبیری
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 5
      یعنی عزیزان ساندیسیون افراطی، تحمل یک " باشه"خشک و خالی رع هم ندارند. چشم، سمعاً و طاعتاً مطیع اوامر حضرات هستیم
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 4
    معلمی و پرستاری شغل نیستند بلکه عشق خدمت به مخلوقات خداوندند، اگه کسی دنبال درآمد مالی ست لطفا وارد این دو رشته نشود
    • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      1 3
      سلام این که معلمی و پرستاری عشق هستند حرفی کاملا درسته، اما ادامه حرفتون ربطی به عشق نداشت. معلم و پرستار با عشق کار میکنند اما این دلیل ضایع شدن حقشون از طرف دولت نیست. نتیجه ضایع شدن حقشون رو توی کوچه و خیابون دارید می بینید. كلمة حق يراد بها الباطل
    • رضا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      دوست عزیز معلم و پرستار پس فقط هوا بخورند!!!!!!!
    • رضا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      دوست عزیز معلم و پرستار پس فقط هوا بخورند!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 3
    متاسفانه اموزش وپرورش با استخدام کیلویی وبدون تحقیق گاهی کسانی رو استخدام می کنه که تعهد به نظام که سهله تعهد به خدا ودین هم ندارن وسر کلاس احگام ومسائل مذهبی رو به سخره می گیرن
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    به اسم مراقبت و گزینش معلمان مومن، الان عمده معلمها بی دین و ضد انقلاب هستن. حالا میخای بیای معلم سیاسی هم انتخاب کنی، میزنی همه رو ضد انقلاب میاری بالا. شما خداییش دست نزن به آموزش و پرورش. اه مرسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس