کد خبر 1562598
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

به گزارش مشرق، مصطفی موحد، فعال رسانه، در ایتا نوشت:

پشت پرده ماجرای کمپ‌های شبانه

این روزها بازار پیام‌ها و تبلیغات #کمپینگ و تجربه‌های سفر مبتنی بر کمپ شبانه داغ شده است. پروژه‌ی #کمپ_شبانه با تصویری غیرواقعی از سفر و حضور در طبیعت و باطنی مملو از روابط غیر اخلاقی در پوشش کمپینگ‌ها شکل گرفته است. در این میان حتی نیاز به یک بار تجربه نیست، تنها می‌توان با پیگیری و مشاهده چند کلیپ و تصویر از هرکدام از این کمپ‌ها به پشت‌پرده‌ و اتفاقات عجیب و غریب آن پی برد.

علاقه‌مندان به این سبک کمپینگ‌ها فقط محدود به طیف سنی جوان نیستند و رد پای خانواده و زوج‌های جوان نیز در این دورهمی‌های تجربه آزاد دیده می شود. بخش خطرناک‌تر این ماجرا اما زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ورود این سبک زندگی به حریم خانواده‌ی ایرانی حاصل پروژه‌های کلان با بودجه‌های خارجی است. شعار محوری این پروژه سرویس‌های اروپایی این است که طبیعت را به محلی برای فراموش کردن ملیت و دیانت افراد بدل کنیم.

تورلیدرها در این کمپ‌های خاص بیش از آنکه از محیط زیست و گردشگری اطلاع داشته باشند یا به گردشگری بپردازند، موظف شده‌اند ساقی هر چیز که نباید باشند. کلیدواژه‌ی برنامه‌ریزی شده‌ی #تجربه_آزاد لقلقه‌ی زبان و رفتارشان هست و مسیر سفر و کمپ، مستقیم و غیرمستقیم به این سمت برده می‌شود.

فیلم‌ها و ویدئوهای وایرال‌شده از این کمپ‌های به ظاهر #ایرانگردی حاصل ده‌ها پروژه‌ای است که در چند سال اخیر در ایران اجرا شده است. کمپ‌هایی با تم زندگی جهانی آزادانه که فارغ از هرگونه دین و آداب معاشرت ایرانی اسلامی توسط کشورهای غربی طراحی شده است.

براساس مستندات بررسی‌شده در پروژه‌ای به نام #هوای_بدن ترویج رقص با کلیدواژه‌ی رهایی از ملیت و دیانت در یزد چند سال پیش صورت گرفته است. در پروژه‌ی دیگری به نام #متریکس که در ظاهر برای معرفی ایران بوده با ده‌ها هزار یورو هزینه، دعوت‌شدگان در بستر کمپینگ مشخصا باید حجاب و پوشش خود را زیر سؤال می‌بردند.

خروجی تمامی این پروژه‌ها کم‌رنگ شدن و از بین رفتن خطوط و مرزهای زندگی خانوادگی و اخلاقی است که از قضا با ضوابط تعریف‌شده‌ی غربی بوده و اتفاقا در شبکه‌های اجتماعی باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

حالا جای طرح این پرسش است که آیا نهادهای متولی، حواس‌شان هست به این حرکت نرم و خزنده‌ای که در حال تغییر سبک زندگی ایرانی است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 3
    شماکه همه چیز رو پروژه تعریف میکنید وصنعت گردشگری رو ورشکست کردید ببینید کشورهای همسایه اندازه پول نفت از صنعت گردشگری درآمد دارند
  • FR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    22 0
    این چیزها را به این شکل برنامه ریزی شده و برای اقشار عادی جامعه والله ما در غرب هم ندیده و نه شنیده ایم ......
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    21 0
    اینها بایدکمیته اول انقلاب را تجربه کنند !
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    2 0
    قبلا میرفتن خارج از کشور الان جسارت پیدا کردند همینجا ارزانتر تمامش میکنند
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    3 0
    مسئولین فرهنگی لطفا از خواب بیدار شین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس