پرسپولیس و سپاهان

بازگشت امتیازهای کسر شده سپاهان و پرسپولیس با وجود تخلف در قانون سقف بودجه نشان داد که صحبت از قانون و اجرای فیرپلی مالی تنها یک شعار توخالی است.

به گزارش مشرق، فوتبال ایران ملغمه‌ای از اتفاقاتی است که شاید هیچ جای دنیا نمونه آن را نتوانید پیدا کنید، یک پرده از آن دیشب به نمایش گذاشته شد، اتفاقی که خیلی‌ها را شوکه و بهت زده کرد. بر اساس رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، امتیازهای کسر شده از سپاهان و پرسپولیس به دلیل عدم رعایت قانون سقف بودجه، به این تیم‌ها برگشت تا موجی از اعتراض فضای فوتبال را دربربگیرد.

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با این ادعا که «از آنجایی که در مورد کسر امتیاز از باب عدم رعایت دستورالعمل مذکور نصی در مقررات انضباطی وجود ندارد و اساسا طبق اصول حاکم بر فوتبال نتایج باید در زمین بازی رقم بخورد و امتیازات مکتسبه از مسابقات رسمی ثابت و پایدار است.» کسر امتیاز از دو تیم سپاهان و پرسپولیس را لغو کرد تا بازگشت امتیازهای دو تیم، زردپوشان اصفهانی با ۳۱ امتیاز، جای استقلال را در صدر بگیرند و قرمزها هم با ۲۶ امتیاز به رده سوم جدول صعود کنند و قانون سقف بودجه تنها در کمتر از ۶ ماه از ابلاغ روی آن خط قرمز کشیده شود.

سقفی که کف شد

روزهای پایانی امسال و در هفته‌هایی که تیم‌های لیگ برتری در تدارک برنامه‌ریزی برای فصل بعد بودند، فدراسیون فوتبال از قانون سقف بودجه رونمایی کرد. قانونی که یادآور قانون سقف قرارداد در اوایل دهه ۹۰ بود. اردیبهشت سال ۹۰ بود که عزیز محمدی، رئیس وقت سازمان لیگ، از اجرای قانون سقف قرارداد ردر ایران خبر داد و بر اساس آن سقف قرارداد بازیکنان و مربیان ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شد.

عزیزمحمدی درباره دلیل وضع سقف قرارداد برای تیم‌های لیگ برتری هم اینطور توضیح داده بود: «با توجه به مصوبه مجلس و تاکید برنامه پنجم توسعه مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی در سال ۹۰ مجاز به هزینه کردن در بخش حرفه‌ای و قهرمانی نخواهند بود از همین رو اعتبارات باشگاه‌های دولتی نیز کاهش خواهد یافت و باید هزینه‌های خود را کاهش دهند و تعیین سقف ۳۵۰ میلیون تومان در همین راستا بوده است.»

شما به نمایش مضحک فوتبال ایران دعوتید!/ فوتبالی با سقف کاذب!

علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم وعده داد که با تیم‌هایی که این قانون را دور بزنند، برخورد خواهد شد: «اگر باشگاهی در عقد قراردادها از این مبلغ بالاتر برود با توجه به نوع تخلف، با مدیرعامل و خود باشگاه برخورد جدی صورت خواهد گرفت.»

قانون سقف قرارداد اما منتقدان زیادی داشت که تاکید می‌کردند این قانون ضمانت اجرایی ندارد و باشگاه‌هایی که برای هزینه کردن مشکلی نداشته باشند، آن را رعایت نخواهند کرد. همان اتفاق هم افتاد و پس از اجرایی شدن این قانون، دادن پول‌های زیرمیزی، میلگرد، ماشین‌های لوکس و آپارتمان در قراردادهایی که بسته می‌شد، رواج پیدا کرد تا در کنار رقم ۳۵۰ میلیونی که روی برگه قرارداد نوشته می‌شود، قرارداد را به رقمی که بازیکن و مربی راضی باشند، برساند!

آن روزها تنها باشگاه‌هایی این سقف را رعایت کردند که تمکن مالی برای بستن قرارداد بالاتر از ۳۵۰ میلیون با بازیکن و مربی نداشتند. اجرایی شدن قانون سقف قرارداد که یک قرارداد خلق‌الساعه، بدون پشتوانه و ضمانت اجرایی بود، به جای کاهش رقم قراردادها، سبب شد تا قراردادها نجومی‌تر شود و سقف قرارداد تبدیل به کف قراردادها شود.

قانون سقف قرارداد تنها یک سال اجرایی شد و پس از آن همه چیز رها شد. البته برخلاف وعده کفاشیان، خبری هم از برخورد با مدیران باشگاه‌هایی که سقف قرارداد را دور زده بودند هم نشد.

بازگشت به تجربه امتحان پس داده گذشته

۱۱ سال بعد از آن قانون سقف قرارداد، بهار امسال، با فشار دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی درباره برخورد و نظارت بر هزینه‌های نجومی در فوتبال از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال، فدراسیون فوتبال دوباره با بازگشت به سال ۹۰، خبر از گذاشتن سقف هزینه‌ها از فصل آینده داد.

این بار خبری از سقف گذاشتن برای قراردادها نبود و مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به تجربه راه‌های مختلف دور زدن این قانون گذشته، این بار پا را فراتر گذاشتند و برای بودجه باشگاه سقف مشخص کردند. اینطور بود که قانون جدیدی در فوتبال ایران به نام سقف بودجه متولد شد. سقف بودجه برای تیم‌های لیگ برتری ۲۵۰ میلیارد و برای نمایندگان ایران در آسیا، ۳۲۵ میلیارد تعیین شد.

اگر سال ۱۱ سال پیش قانون مجلس درباره عدم هزینه بخش‌های دولتی در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی دلیل تدوین قرارداد سقف قرارداد شد، این بار نجومی شدن قرارداد فوتبالیست‌ها بدون توجه به وضعیت اقتصادی ورزش و زیان‌ده بودن باشگاه‌ها در تلنبار شدن بدهی‌ها سبب شد تا فدراسیون فوتبال با تصمیم نهادهای نظارتی، قانون سقف بودجه را ابلاغ کند.

شما به نمایش مضحک فوتبال ایران دعوتید!/ فوتبالی با سقف کاذب!

منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال خردادماه امسال در یک نشست خبری درباره دلیل وضع قانون سقف بودجه، اینطور توضیح داد: «نهادهای بالادستی از فدراسیون فوتبال با توجه به فضای اقتصادی کشور و نظارت بر میزان مبلغ قرارداد تیم‌های باشگاهی که سهام عدالت دارند و شرکت‌های دولتی و صنعتی بودند از ما توضیح خواستند. در بسیاری از این شرکت‌ها، صندوق‌های بازنشستگی حق و حقوق بازنشسته‌ها یا سهام عدالت که حق و حقوق دهک‌های پایین جامعه است، دارای سهام هستند. همان‌ها مکاتباتی با نهادهای بالادستی کردند و خواستار این شدند که در بحث قراردادهای تیم‌های باشگاهی نظارت جامعی باشد. از ما گزارش خواستند. حتی مبلغ قراردادها را از ما خواستند.»

قانون سقف بودجه در چنین شرایطی برای لیگ بیست و سوم اجرایی شد.سازمان لیگ اعلام کرد که با توجه به سیستم طراحی شده، اگر قرارداد یک بازیکن سبب شود سقف بودجه در نظر گرفته شده برای باشگاه رد شود، سیستم به صورت اتوماتیک، قرارداد را ثبت نخواهد کرد.

قنبرزاده به عنوان رئیس کارگروه نظارت بر قراردادها، درباره اینکه این قانون چه ضمانت اجرایی خواهد داشت، هم از شعار عجیبی که برای اجرای این قانون گذاشته‌‎اند، رونمایی کرد: «شعاری را برای اجرای این قانون گذاشتیم تحت عنوان «برای اجرای قانون ناظر بر قرارداد و سقف بودجه، فدراسیون را امتحان نکنید»؛ چون تمام مسائلش برای اجرای این پروژه سنجیده شده، بدون اینکه جنبه رسانه‌ای داشته باشد بیش از ۵ ماه کار شد. اطلاعات جامعی اخذ شد. اینطور نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد.»

سوال مهم این بود که اگر باشگاهی با ترفندهای مختلف، قانون سقف بودجه را رد کند، چه مجازات‌هایی برای در نظر گرفته شده است. قنبرزاده در آن نشست خبری عنوان کرد که برای تیم‌های متخلف جریمه‌هایی مانند محرومیت بازیکن، سه بر صفر شدن مسابقه و کسر امتیاز در نظر گرفته شده است: « چنانچه بازیکنی خارج از ضوابط قراردادی را به ثبت برساند، مشمول تنبیهات انضباطی خواهد شد. مثلا فردی قراردادی را با باشگاهی بسته بعدا متوجه شدند این فرد قراردادش به هر دلیلی غیرقانونی بوده، این هم مشمول است. اگر ثابت شود بازیکنی دو نوع قرارداد دارد، کمیته انضباطی به عنوان بازیکن غیرمجاز تشخیص می‌دهد. چنانچه باشگاه مقابل، ظرف ۲۴ ساعت اعتراض کند مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیته انضباطی فقط همان یک بازی را ۳ بر صفر می‌کند. مکانیزم دیگر که کمیته انضباطی در نظر گرفته، چنانچه مقامات باشگاه که امضای مجاز داشتند مشمول تنبیهات انضباطی خواهند شد. بستگی به نوع، حجم و وزن تخلف کمیته انضباطی می‌تواند رای بدهد و امتیازاتی را از آن باشگاه کم کند.»

دور زدن قانون در روز روشن

قانون سقف بودجه سبب شد تا فصل نقل‌وانتقالات لیگ بیست و سوم در تابستان امسال، تحت تاثیر این قانون باشد اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تیم‌هایی که توان مالی بالایی داشتند اعتنایی به این سقف نکردند.

این تیم‌ها با ترفندهای مختلفی مانند انتقال بخشی از قرارداد به قرارداد فصل آینده، پرداخت مالیات، استفاده از توان هوادار متمول برای پرداخت پول خارج از قرارداد به بازیکنان و ... قانون سقف بودجه را دور زدند تا دوباره حکایت قانون سقف قرارداد تکرار شود.

نکته عجیب و قابل تامل، عدم ورود مستقیم فدراسیون فوتبال برای برخورد با تیم‌های متخلف بود و شکایت باشگاه‎‌ها سبب شد تا آنها به موضوع تخلفات ورود کنند.

شهریور گذشته پس از شکایت ۳ باشگاه پرسپولیس، استقلال و پیکان از سپاهان به دلیل زیرپاگذاشتن قانون سقف بودجه، پرونده‌ای برای این تیم در کمیته انضباطی باز شد و این باشگاه به دلیل «قرارداد ارزی با دو بازیکن ایرانی، برعهده گرفتن مالیات ۶بازیکن برخلاف قانون، اضافه شدن رقم قرارداد ۶ بازیکن برای فصل آینده بیشتر ۲۵ درصد قانونی، برعهده گرفتن هزینه کارگزاری ۶ بازیکن» به کسر ۴ امتیاز، پرداخت ۴۰ میلیارد تومان جریمه و اصلاح قراداد ۶ بازیکن محکوم شد.

مهرماه امسال هم باشگاه پرسپولیس به دلیل «عدم رعایت دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان و کادرفنی و سایر افراد حاضر در مسابقات در قرارداد گئورگی گولسیانی» به کسر یک امتیاز و ده میلیارد تومان جریمه محکوم شد.

کاریکاتوری به نام قانون

پس از کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس، در حالی که این روزها همه در انتظار صدور رای شکایت از باشگاه استقلال به دلیل عدم رعایت سقف بودجه بودند، سایت فدراسیون فوتبال ساعت ۱۷ دیروز در دو خبر مجزا رای کمیته استیناف را درباره اعتراض سپاهان و پرسپولیس منتشر کرد، رای‌هایی که فوتبال ایران را شگفت‌زده کرد. بر اساس رای کمیته استیناف، امتیازهای باشگاه سپاهان و پرسپولیس به این دو تیم برگشت تا عجایب فوتبال ایران کامل شود.

بازگشت امتیازهای کسر شده سپاهان و پرسپولیس، نشان داد که فدراسیون فوتبال حتی به قانون و مجازاتی که تعیین کرده است نیز پایبند نیست و خط و نشان‌هایشان برای تیم‌های متخلف پوشالی بوده است. به طوری که نتوانستند ۴ ماه روی رایی که صادر کرده بودند، بایستند و این رای دیشب باطل شد.

شما به نمایش مضحک فوتبال ایران دعوتید!/ فوتبالی با سقف کاذب!

با رای کمیته استیناف حرف از قانون و قانونگرایی در فوتبال ایران، یک شعار توخالی بیشتر نیست، شعاری که نه در ماجرای سقف قرارداد در سال ۹۰ عملی شد و نه در ماجرای سقف بودجه در سال ۱۴۰۲.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ضمانت برخورد با تیم‌های متخلف به درستی به شعار «فدراسیون را امتحان نکنید!» برای برخورد با تیم‌های متخلف اشاره کرده بود، به خصوص که فدراسیون‌نشینان سال‌هاست در قانون‌گریزی امتحانشان را پس داده‌اند و دیگر احتیاجی به امتحان آنها نیست. با توجه به این رای، همان طور که باشگاه استقلال در بیانیه‌اش پس از آن اعلام کرد، تیم‌هایی که سقف بودجه را رعایت کرده‌اند، قربانی اصلی این قانون هستند.

در حالی فوتبال ایران در قانون سقف بودجه سرافکنده شد که پیش از این در قانون سقف قرارداد هم رفوزه شده بود. کمیته استیناف در شرایطی با استناد به اینکه برای برخورد با تخلفات مالی، جریمه کسر امتیاز وجود ندارد و نتایج باید در زمین بازی رقم بخورد که در فوتبال دنیا، مجازات کسر امتیاز و سقوط به دسته‌های پایین‌تر برای برخورد با تخلفات مالی و زیر پاگذاشتن فیرپلی مالی یک مسئله پذیرفته و بدیهی است.در یکی از آخرین حکم‌ها در این رابطه، آبان‌ماه امسال، سازمان لیگ برتر انگلیس به دلیل نقض قوانین فیرپلی مالی، ۱۰ امتیاز از باشگاه اورتون کسر کرد.

چنین تناقض‌هایی در فدراسیون فوتبال که بر تصمیم‌گیری‌های این مجموعه حاکم است، نشان می‌دهد که وعده‌هایی مانند اجرای فیرپلی مالی، تنها یک کپی مضحک برای متن سخنرانی‌های رئیس فدراسیون است، متنی که تنها روی کاغذ می‌آید و در عمل خبری از اجرای آن نیست. واقعیتی که به خوبی در ماجرای قانون سقف بودجه آشکار شد و همه دعوت به یک نمایش مضحک با ژست جلوگیری از ریخت و پاش بودیم.

خانم‌ها! آقایان! به نمایش مضحک فوتبال ایران خوش آمدید!

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    8 1
    خب بفرما این تخلف آشکار در روز روشن چرا اقدامی براش نمیشه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      4 6
      دقیقا معلوم شد این دو تیم سوگلی دولتی اند
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      4 1
      کجا داری زندگی می کنی!؟
    • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      3 4
      فوتبال ایران و ایران مفت نمی ارزد
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 1
      در این فوتبال به راحتی میشه با عناوینی مثل هوادار متمول پولشویی کرد.
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 0
      پیشنهاد میکنم برای جبران تالمات روحی! وارد شده به این دو باشگاه، از چهارده تیم دیگر هر کدام یک امتیاز کم کنند و به هر یک از این دو تیم ۷ امتیاز اضافه کنند!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 0
      نخیر این اتفاق که ازیک تیم امتیاز کم کنن بدن یه تیم دیگه فقط یکبار رخ داد ودیگه تکرار نمیشه
  • CN ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    6 2
    اتفاقا سیاست خوبی برای جلوگیری از سبقت گرفتن سپاهان از رقبای سوگلی پایتخت بود، از اول اصلا خیلی دیر قانون سقف بودجه گذاشتند تا تیمها را سر کیسه کنند، اما زمان اعلام جرایم آبدوخیاری مخصوصاً برای تیم سپاهان بسیار تاسف‌بار بود یعنی مثلاً کمیته انضباطی فدراسیون حتی برای آبروی تیمهای ایرانی در آسیا ارزشی قائل نیست، امیدوارم در آینده هیچ تیم ایرانی را در بازیهای آسیایی راه ندهند چون نه فرهنگ هواداری داریم، نه فدراسیون فوتبال و نه کمیته انضباطی عادل, دقیقا مثل قوه افتضاحیه !!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    10 1
    ازبیت المال ما تاراج میشود! این کجاش مضحکه؟!
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 2
      میدونی قرار بود چی کار کنن؟ الکی از لنگ یک امتیاز کم کردن که بگن ما خیلی جدی هستیم و برامون تیم حکومتی و تیم غیر حکومتی فرقی نداره هر کی تخلف کنه ازش امتیاز کم میکنیم امیدشون این بود که از قراردادهای استقلال تخلف پیدا کنن و کامل سر استقلالو ببرن حدود ده پونرده امتیاز ازش کم کنن بعد که قراردادهای استقلالو دو سه ماه با دقت بررسی کردن و دیدن هیچی از توش پیدا نمیشه کلا قانونو برداشتن چون این قوانینو فقط برای ضربه زدن به استقلال میذارن.مثل قانون 27 ساله ها و قانون منع جذب مربی خارجی و بازیکن خارجی و بازیکن قرضی.الان همین فصل قانون منع جذب بازیکن قرضی رو گذاشتن فقط و فقط مختص استقلال که نتونه قائدی و محبی رو نگه داره.از اونور دیدن لنگ میخواد زاهدی رو قرضی بگیره یه تبصره تو این قانون گذاشتن که از اومراین میشه بازیکن قرضی گرفت خخخخخخخخخخخخخخ. الکی نیست فوتبال ایران هر روز داره دغونتر و منفورتر و نامعتبرتر و بی ارزشتر میشه
    • تک سوتر DE ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 0
      حالم از عناوین حکومتی و غیر حکومتی بهم می خوره. سینما رو با همین الفاظ رکیک به گند کشیدید. غیر حکومتی ها هم دستشون تا آرنج تو بیت المال. خدا ازتون نگذره. کودک سیستانی یک زمین خاکی معمولی برای بازی نداره ولی شما مفت خورها پول هنگفت صرف چمن ورزشگاه می کنید که فقط ۲۴ نفر روش می دوند. آخرشم پر از فساد مالی و اخلاقی هستید.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    9 0
    فدراسیون فوتبال ایران هر وقت پولی در حسابش نبود و بودجه ای برای حقوق های نجومی مدیرانش نداشت. با قوانین نانوشته ساخته خود تیم های باشگاهی را به دلایل واهی و نامعلوم جریمه میلیاردی می کند تا بودجه خود را تأمین کند. عده ای اختلاسگر ،دزد و قاچاقچی شدند مدیران ورزشی ایران . فیفا باید فدراسیون فوتبال ایران را جریمه ای سنگین و تا سالها ممنوع الفعالیت کند.
  • سامیار IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    10 0
    در سازمان لیگ را گل بگیرید
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    13 2
    به عنوان یک ایرانی ، راضی نیستم یک ریال به فوتبال ، تعلق بگیره ...
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      10 2
      اکثریت مردم رضایت ندارند و باعث ضمان هست
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    4 1
    چه کسی بازنده بود؟ استقلالی که سقف رو رعایت کرد و حالا گیر کرده و نمیتونه بازیهای خوبی ارائیه بده چون خوبا همه رفتن تو سپاهان و بعدم پرسپولیس. عدم رعایت سقف برای تیمهای خاطی ارزششو داشت چون یه مبلغی جریمه شدن و عوضش قهرمانی به دست میارن. به همین سادگی تو کل این کشور همه چی همینجوری کشکیه
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 4
      مگه تیم کشی برا فوتبل تو مدرسه است که همه میگی همه خوبا رفتن برای اون تو همهی دنیا تیمی که بیشتر پول خرج کنه بازیکنای بهتری می خره . سپاهان هم پول دولت رو که خرج نمی کنه پول خودشه شما مشکلی داری ؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      5 0
      پول خودشه؟عجب!! نمیدونستم فولاد کشور الومینیوم و سایر فلزات کشور شخصی و متعلق به چند تا ادمه مولادره که خودشون زحمت کشیدن رفتن پیدا کردن حالا دارن میفروشن و خرج میکنن اینجوری باشه منم فردا برم یه چاه نفت کشف کنم بگم این ماله خودم و نا مال ملت ایران. تمام معاون و محصولات اون متعلق به مردم ایران هست و شرکتهای خصوصی تنها امتیاز برداشت و تولید را دارن نه اینکه هر طور دلسون خوایت پول و مال ملت را خرج تفریحات خودشون یه عده بی سواد مفت خور بکنن. سپاهان هر وقت تونست مثل تیم های اروپایی بر اساس پولهای شخصی و درامد زایی از راه تبلیغات و غیره پول در بیاره میتوند چنین ادعای بکنی نه که پول معادن ملت ایران را بریزن تو فوتبال بعدم بگن دولتی نیست و خصوصیه. خصوصی یعنی تراکتور که یه تاجر امده خریده و داره از جیبش خرج میکنه نه مس کرمان و ذوب اهن و فولاد و سپاهان که دارن سرمایه های ملت را غارت میکنن
    • نادر IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      1 2
      بابا خیلی رو دارند این کیسه ها.همه این سیاه بازی‌ها برای این بود که باید شش امتیاز از کیسه کم می‌کردند حالا چطوری وچگونه واز کجا دستور رسیده بود خواستند براحتی با این شامورتی بازی کیسه را یاری کنند
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 0
      نادر بی سواد از تیمی که سقف رو رعایت کرده امتیاز کسر نمیشه. قضیه اینجور که تخیل کردی نیست بلکه بسا لنگ پوسیده و پاره و شله زرد بی کیفیت رفتن رایزنی کردن و احتمالا سیبل برخی را چرب کردن که امتیازات برگرده تا بتونن استقلال رو پشت سر بزارن
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 2
      استقلال چه جوری سقف رو رعایت کرد ودر رقابت با پرسپولیس تونست بلانکو رو بیاره استقلال؟
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      1 0
      عزیز لنگی بلانکو رو خود اقا قهریا نخواست.همونجوری که اسدی و رضاییان و عبدی و گوهری و ال کثیفو نخواست
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 1
      شما نمیخواید جواب این کامنت بی ادبانه رو منتشر کنید یا دوست دارید چنین الفاظی مزین کننده سایتتون باشه
  • کارمند ساده IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    5 0
    نزدیک به 50 سال است که فوتبال مدال بدرد بخوری نیاورده و دارای امتیازاتی مثل ورود رنجرور خدا میلیارد تومانی هم هستند ؛ بهتر نیست این بخش را به بخش خصوصی بسپارید و جایزه هایشان را به مدال آوران مخصوصا از نوع زنان قهرمان ایران بدهید که خوب مدال های بین المللی و .... را درو می کنند و امتیازات را به این گروه اختصاص دهید... یا اینکه یک مافیایی دیگر هم در این زمینه وجود دارد که نمیگذارند؟.... تو خود بخوان حدیث مفصل از این ....
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 2
      خبر نداری چیزی نگو تو این سالها تیم ملی چند بار قهرمان بازی های آسیایی شده چند بار رفته جام جهانی در صورتی که قبل انقلاب یک بار رفته بود . استقلال و پاس تهران هم قهرمان باشگاههای آسیا شدن و ....
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    کلا بودجه دولت را از این تیم ها بگیرند بصورت یارانه بدند عام مردم هر کمپوست داشت این مبلغ هر چقدر بود تقدیم به باشگاه دلخواه پ فوتبال کنه بعد معلوم میشه این فوتبال چقدر در بین مردم بیننده داره
  • DE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    5 0
    یه مشت بی لیاقت فاسد در فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند، زمانی که این مردک تاج وارد فدراسیون فوتبال ایران شد همه دلسوزان میدانستند فاتحه فوتبال ایران را باید خواند،این آدم با آن سابقه سياه وراه وروش لات بازی وبی فرهنگی و بیسوادی مبرم واقعا در فوتبال ما چه می‌خواهد چه کسانی پشت این مسئله هستند؟؟؟ پس نظر مردم چه می‌شود؟؟
  • مهرداد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    در فوتبال را تخته کنید و این پولهای هنگفت از بیت المال را بدید به مستحقای این مملکت که کم نیستند
  • مهدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 0
    آیا فقط سپاهان سقف ها را رعایت نکرده یا همه اونهایی که دائم دستشون تو جیب بیت الماله و شیر نفت گندشون کرده؟ بنا به سقف باشه این دو تا باشگاه و مدیران متخلفشون هم باید مجازات شوند. همیشه کسر امتیاز های سنگین نصیب سپاهان بوده در حالی که سنگین ترین تخلفات را کرده اند. بیاد میارم لیگ 86-87 را که کوری سرباز احمدی در جریان بازی سپاهان پرسپولیس باعث کسر امتیاز از سپاهان شد و با همون کسر امتیاز سپاهان با حداقل اختلاف جام را به پرسپولیس داد. در حالی که الی ماشا الله نقص عضو و ... تو ورزشگاه ها داریم کسی عکس العمل نشون نمیده.
  • مهدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    4 0
    دوست پایتخت نشین من! ایران فقط تهران نیست. شهرستانی ها هم حق حیات و رشد دارند. اگر شما از قانون خوشت نمیاد دلیل بر غلط و مضحک بودنش نیست
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    ننگ بر فوتبال ایران و مخصوصا فدراسیون و کمیته انقباضی و کمیته انبساطی .خاک بر سرتان ،خاک
  • منصف IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 2
    با برگشت امتیازهای سپاهان و پرسپولیس، استقلال ۴ امتیاز و پرسپولیس ۳ امتیاز از سپاهان عقب می افتند و متضرر میشوند چون صدر نشین هستند و شانس قهرمانی دارند به نظر من این دو تیم و حتی سایر تیمها باید به عنوان اعتراض به این قانونهای کشکی از ادامه بازیها در لیگ کنار بکشند
    • مهدی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      4 1
      صلاح میدونی قانون تصویب شه یکی در میون قهرمانی مال استقلال و پرسپولیس باشه؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    سقف بودجه کلا چرت و پرت است .هر تیمی تونست هر اسپانسر و پولی در بیاره تا جذب بازیکن کنه باید بتونه .یه نگاه به عربستان و امارات و قطر بکنید که تو این چند ساله از طریق جذب بهترین بازیکن های جهان چقدر تیم های باشگاهی را در سطح آسیا بالا آوردن
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    همجای ما این هست.
  • یکی مثل شما IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 1
    از اینا که بگذریم... استقلالی‌.بوی سوختنش تا اینجا امد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 5
    کیسه کش پرسپولیس واسه پرسپولیس واسه سقف قرارداد نبود برای مالیات بود اولش پرسپولیس رو قاطی کردن که مافیای اصفهانی قصر در بره و کاسه کوزه ها جای دیگه بشکنه پرسپولیس اولا نباید ازش کسر میشد حالا که شده بود اصلا نیاز به بازگشت نبود تاج و ...مافیای اصفهانی همینجوری عمرا قهرمان شه واسه همین دست به هر کاری میزنه درضمن استقلال هم از این قاعده مستثنی نیست فقط چون سپاهان دیگه باید لایی میکشید کسر امتیاز استقلال رو بیخیال شدن پس دهنتو ببند و تیز نشو
    • رسول IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      1 0
      حاجی آرام
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    دلیل برگشت اینه که استقلال و تراکتور هم تخلف کردن
  • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 1
    به نظرم اگر سپاهان و پرسپولیس تخلف کردن که محرز شد چرا استقلال رو اعلام نکردن.اقایی که میای مینویسی تیمهای سوگلی الان معلوم شد که تیم سوگلی حکومت کیه .آقایون استقلالی با تخلف بالایی که انجام دادن و نفوذهای که داشتن همه چیزو به نفع خودشون تغییر دادن .والان باشگاه استقلال میگه روز ۵ دیماه رو باید روز سیاه فوتبال ایران دانست دقیقا دست پیش گرفتن که پس نیستن.بابا اگه تخلف شما رو اعلام کرده بودن حداقل ۸ امتیاز ازتون کم میشد.بخاطر سوگلی بودنتون اومدن گفتن رای سپاهان پرسپولیس رو برگردونید و تمامش کنید
  • adrian DE ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    وای خدااااا باورم نمیشههه. نود دقه فوتبال تو ایران میشه نهصد دقه فیلم سینمایی از روش ساخت. :))))))))):))))))
  • میثم اسدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 2
    سلام چقدر زیبا استقلال و یه تیم مظلوم نشون دادی تو انشایی که نوشتی، چرا ننوشتی استقلال تو آسیا نبود ولی از قانون ۳۲۵ میلیارد استفاده کرد؟؟ یا چرا فقط سپاهان و پرسپولیس و متخلف جلوه دادی و از بیانیه استقلال حرف زدی؟؟؟ درستش این بود که بنویسی بعد گندهای آشکار و تابلو تیم استقلال فدراسیون مجبور به کسر حداقل ۱۰ امتیاز از استقلال بود ولی به خاطر این که نمی‌خواست تاج و جاودانی تیم مورد علاقشون زمین بخوره امتیازهای دو تیم سپاهان و پرسپولیس و برگردوندن،
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      1 0
      چقدر خوبه که ادم اول یکم فکر کنه روی حرفش بعد تصمیم بگیره به بیانش. مثل روز روشنه که استقلال بیشتر از سقف نرفت برای اینکه اگر میخ است بالاتر از سقف خرید کنه الان حال و روزش این نبود. بلکه تو تیمش پنج تا بازیکن خوب داشت خیالش راحت بود و از تیم دوم شیش امتیاز فاصله میگرفت نه که پنج هفته مساوی کنه. اگر بازیکن داشت از حالا دنبال عکض کردن نصف تیم برای نیم فصل دوم نبود. بهتون حق میدم انقدر هوچی گر باشید. اگر ما استقلالی ها هم هست سال یک دولت و وزیرش پشتمون بود و با هزار رانت و داوری پنج تا قهرمانی پشت سرهم بهمون میدادن قطعا بدعادت میشدیم و دیگه تحمل نداشتیم تیمونن دو یا سوم جدول باشه. خدایش حق دارید انقدر اسمون و ریسمون کنید چون بد عادت شدید ولی چاره نیست با گذر زمان درست میشه هر چند همینم سالها زمان میبره و ما سالها باید هوچی گری و نق زدنهای لنگ جماعتو بشنویم.
  • رسول IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 1
    باید سرخ آبی های پاتخته را به هر ننه قمری که اومد بفروشن بره و همه تیمهای صنعتی از جمله اولیش سپاهان و ذوب آهن و فولاد و انواع مس های استان کرمان رو ( البته تراکتور را نه چون که دستش تو جیب خودش هست ) منحل کنن برن پی کارشون تا فوتبال بشه فوتبال و یه تیمهایی مثل ملوان و خود سرخ آبی های غیر دولتی و ... فوتبال رو مثل آدم ادامه بدن و این گنداب فوتبال جمع بشه. آمیییین
    • H IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 1
      کی گفته تراختور دستش تو جیب خودشه،غیر از پول‌های کلانی که از تراکتور سازی دولتی میگیره،در ردیف بوجه استانی هم سهم داره،اول مطالعه کن بعد نظر بده
  • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    بلاخره تاج باید یه راهی برای جبران قرارداد ویلموتس پیدا می‌کرد وچه راهی بهتر از باشگاه فرعون زده فولاد سپاهان
  • احسان IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    5 0
    مردم دارند از گرسنگی می‌میرند، بعد چه پولهایی خرج فوتبال میشه ، تعطیل کنید این مسخره بازی رو
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 2
    تمام دنیا لیگ فوتبال دارند چرا همه به پول فوتبالیست ها اعتراض دارند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    تو ایتالیا یونتوس را فرستادند دسته 2 ولی ایران امتیاز را پس میدهد
  • نصر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سود های فولاد اصفهان کلا تو جیب سه چهار نفر میره ولی الوددگی های این کارخانه نصیب همه مردم اصفهانه .90 هزار میلیارد اختلاس که بر ملا شد راه بجایی نبرد .لابد حالا با دادن پول های کلان به فدراسیون فوتبال میخواهند این تیم را قهرمان کنند .به هر حال وقتی روئسای فدراسیون توسط سازمانهای صهیونیستی فیفا و غیره انتخاب میشوند باید شاهد اختلاس وفساد در فوتبال کشور باشیم.
  • BE ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 1
    مرگ‌بر آمریکا. همچین قانونی سالهاست در بازی فوتبال آمریکایی اعمال و البته محکم اجرا میشه.
  • هادی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 0
    کل مملکت همینه. مگه با طبری و نیاز آذری چه کردن؟ با متقلبان کنکور چه کردن؟ با مدیران دزد و متخلف چه میکنن؟ همه چیزمون به همه چیزمون میاد دیگه.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 2
    میدونی چرا امتیازات رو برگردوندن تا مجبور نشن از استقلال امتیاز کم کنن قرار بود رای استقلال اعلام بشه اینا پیشدستی کردن تا اون حکم اعلام نشه چون به ازای هر تخلف یه امتیاز کم میشه واستقلال هفت تخلف داشت ومیشد هفت امتیاز
  • مهدی US ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    این فوتبال در چندین ساله گذشته چه گلی به سر این مملکت زده. این پول ها که خرج این جماعت پر مدعا می شود چه نتیجه ای برای ارتقا سطح فوتبال داشته. وقتی بازهای تیم های ایرانی را می بینی حالت بهم می خوره.
  • H IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    2 0
    این قانون بخاطر استقلال برداشته شد،تا حواسها از( جعل وتقلبهای این تیم دولتی با پشتیبانی مالی از بیت المال ) پرت بشه،هیچ تیمی سقف رعایت نکرد،با این قانون فقط بازیکنان خوب را به عربها می‌دادند.
  • H IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 0
    اگه فوتبال دست فوتبالی‌ها باشه،هیچ مشکلی پیش نمیاد،نه پول‌های کلان دولتی دیگه هست نه قانون‌های من در آوردی،هرتیمی هم دیگه باشگاه داری نمیکنه،از تیم‌های لیگ برتر چندتاشون،اصالت فوتبالی دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس