جریان‌شناسی فکری و ‌سیاسی صدر اسلام - کراپ‌شده

حجت‌الاسلام جواد سلیمانی با هدف شناختِ جریان‌های اجتماعی و نسبت آن با مکتب اهل‌بیت(ع) به نگارش کتاب جریان شناسی صدر اسلام پرداخته است.

به گزارش مشرق، برخی مطالعهٔ تاریخی را امری تفننی و سرگرمی می‌پندارند؛ اما قرآن مجید، تاریخ و مطالعهٔ حکیمانهٔ تاریخ را ابزاری برای هدایت بشر می‌داند.

به ذهن سپردن و آموختن گزاره‌های تاریخ، امری آسان و شیرین است؛ اما عبرت‌آموزی از تاریخ، کاری است که محتاج تدبّر و نگاهِ حکیمانه است. یکی از روش‌های آسان کردن عبرت‌آموزی از تاریخ این است که حوادث تاریخی در قالب جریان‌شناسی فکری یا سیاسی بررسی شود؛ زیرا حوادث تاریخی هیچ‌گاه به‌عینه تکرار نمی‌شوند، ولی نسل‌های بعد، تفکرات حاکم بر انسان‌های گذشته و روش‌های سیاسی و الگوهای رفتاری‌ آنها را تکرار می‌کند. زمانهٔ ما شباهت بسیاری با زمان امامت امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دارد و وقایع و جریان‌های دورهٔ ما شباهت‌های چشمگیری با وقایع و جریان‌های دوران امامت آن سه امام همام دارند، به همین علت دقت در جریان‌های آن دوران شیوهٔ مناسبی برای بصیرت‌افزایی در دوران حاضر به ‌شمار می‌آید؛ به‌گونه‌ای که با نسبت‌سنجی جریان‌های صدر اسلام با اهل‌بیت می‌توان نسبت جریان‌های مشابه امروز را با اهل‌بیت شناسایی کرد.

شباهت جریان‌های صدر اسلام با جریان‌های امروز

از این رو حجت‌الاسلام جواد سلیمانی با هدف شناختِ جریان‌های اجتماعی و نسبت آن با مکتب اهل‌بیت(ع) به نگارش کتاب جریان شناسی صدر اسلام پرداخته است، در این کتاب جریان‌های صدر اسلام را با معیار گرایش‌های فکری و سیاسی آنها به اهل‌بیت تقسیم‌بندی کرده تا از این رهگذر، شناسایی جریان‌های مشابه فکری و سیاسی زمانهٔ ما نسبت به مکتب اهل‌بیت آسان شود.

سرفصل‌های کتاب جریان‌شناسی فکری و سیاسی صدر اسلام عبارت‌اند از: جبههٔ رهروان اهل‌بیت(ع)؛ جبههٔ معارضان؛ جبههٔ اعتزال، جبههٔ جداشده از حق و باطل.

انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل کتاب جریان‌شناسی فکری و سیاسی صدر اسلام را با ۲۰۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان چاپ کرده است و در اختیار خوانندگان محترم گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس