کد خبر 1559510
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷

سیم لحیم (Wire Soldering ) در لحیم کاری استفاده می شود که یکی از مهم ترین فرآیندها در فعالیت های صنعتی محسوب می شود. در فرآیند لحیم کاری، دو یا چند قطعه از یک ناحیه به هم متصل می شوند. مثل عملیات جوشکاری. برای انجام این کار ظریف، نیازمند ابزار خاصی هستیم که هویه یکی از آن ها است. سیم لحیم در کنار هویه، کیفیت کار را تضمین می کند.

آنچه درباره سیم لحیم نمی دانیم !

سیم لحیم چیست؟

سیم لحیم، از پر کاربرد ترین اجزای لحیم کاری بوده و در انواع و جنس های مختلفی در ایران تولید می شود. هر کدام از سیم ها دارای ضخامت خاصی بوده و بسته به نوع هویه شما و شرایط مورد نظر، باید از ضخامت مناسبی برخوردار باشد. بهتر است از سیم با ضخامت نازک برای قطعات کوچک و از سیم ضخیم برای قطعات بزرگ استفاده نمائید.

آلیاژهای سیم لحیم

سیم لحیم از آلیاژهای قلع و سرب ساخته شده که میزان درصد هر یک بر روی قرقره سیم درج می شود. مقدار 63.37 نشان دهنده 63 درصد قلع و 37 درصد سرب است. میزان 60.40 نشان دهنده 60 درصد قلع و 40 درصد سرب است. قلع موجود در سیم لحیم باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.

آلیاژ قلع نقطه جوش بالا و نقطه ذوب پایینی دارد و اتصال خوبی را برای شما رقم خواهد زد. وجود سرب و ترکیب آن با قلع، علاوه بر خواصی که دارد، سبب کاهش هزینه تمام شده در فرآیند تولید خواهد شد. سرب سرطان زا است و بهتر است برای افرادی که در معرض بیماری خونی هستند، از سیم لحیم بدون سرب استفاده کنند یا در حین لحیم کاری، از ماسک استفاده کنند. افرادی که به صورت مداوم به کار لحیم کاری مشغول هستند، می توانند از یک فضای آزاد و یا با تهویه مناسب به منظور کار استفاده کنند.

سیم لحیم روغنی از جمله انواع سیم لحیم است. در سیم لحیم روغنی، مقداری روغن وجود دارد. روغن لحیم خود به تنهایی یکی از موادی است که در فرآیند لحیم کاری مورد استفاده قرار گرفته و خصوصیاتی دارد که سبب جلوگیری از اکسیدشدگی و تمیز کاری سطح لحیم کاری می شود.

انواع سیم لحیم موجود در بازار

سیم های لحیم کاری در بازار، برندهای گوناگونی دارند. هر کدام دارای مشخصات و عملکرد خاصی بوده و در ادامه این گفتار به ترتیب برخی از مهم ترین انواع سیم لحیم اشاره می کنیم.

سیم لحیم نبی سولدر

نبی الکترونیک فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در تولید و واردات محصولات لحیم کاری و عایق شروع نمود و بعد از مدت زمان کوتاهی توانست سهم چشمگیری از بازار را در مقوله ی تامین مواد و ملزومات مذکور به دست آورد و به عنوان بهترین برند و با قیمت مناسب در این ضمینه معرفی و شناخته می شود. محصول سیم لحیم آن تحت عنوان برند سولدر شناخته شده و به علت کیفیت بالایی که دارد اکثر تولید کنندگان بزرگ از قبیل عظام و کروز و... در حال همکاری با نبی سولدر می باشند.

سیم لحیم آساهی

این برند معتبر مالزیایی ، دارای ترکیبات 63 درصد قلع و 37 درصد سرب است. فلاکس موجود در این سیم از کیفیت بالا برخوردار است و سبب اتصال سریع در نقطه جوش می شود. که البته زمان زیادی است که واردات آن انجام شده و در داخل کشور اشخاص گمنام و سودجویی درحال تولید آن با کیفیت پایین هستند و گاها از چین واردات انجام می شود.

سیم لحیم بهینکس

برندی ایرانی است که در همین ضمینه از سال 1396 فعالیت دارد . دمای ذوب این سیم ها پایین بوده و حجم بخار تولید شده آن کم است. این دو ویژگی سبب می شود تا بهینکس به عنوان یک سیم با کیفیت معمولی تولید داخل شناخته شود.

سیم لحیم آلوسل

سیم لحیم آلوسل، برای لحیم کاری قطعات آلومینیومی کاربرد دارد. تنها برای همین آلیاژ ساخته شده و نباید برای مواد دیگری به جز آلومینیوم استفاده شود.

آنچه درباره سیم لحیم نمی دانیم !

سیم لحیم خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

برخی از سیم لحیم ها به جای سرب از مواد جایگزینی مثل نقره یا مس ساخته شده اند یا درصد کمی از سرب دارد. در زمان خرید سیم لحیم دقت کنید که قلع به کار رفته از مواد بازیافتی نباشد چون موجب اتصالات کدر و شکننده شده و کیفیت کار پایین می آید.

سیم لحیم باید از نقطه ذوب پایینی برخوردار بوده و خیلی سریع در محل اتصال ذوب گردد. در صورتی که سیم لحیم دمای ذوب بالایی داشته باشد، زمان بیشتری برای ذوب آن نیاز خواهید داشت. این امر موجب میشود تا در حین ذوب شدن سیم لحیم، به قطعات حساس آسیب وارد گردد. خصوصیت دیگر سیم لحیم خوب این است که باید از درصد قلع بالایی برخوردار باشد. وجود قلع بالا در سیم لحیمهای سرب دار، باعث میشود تا میزان سرب در آن کاهش پیدا کرده و اشخاص در معرض آسیبهای کمتری از ماده سرب قرار بگیرند. به این موارد دقت کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس