کد خبر 1558946
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
بایدن و ترمپ

اگر اتفاق خاصی نیفتد، انتخابات ۲۰۲۴ تکرار رقابت جو بایدن با دونالد ترامپ است.

به گزارش مشرق، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ علی‌رغم دوبار استیضاح و نقش‌آفرینی‌اش در شورش علیه کنگره در ۶ ژانویه و پرونده‌های قضایی‌اش، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است و همچنان در حزب جمهوری‌خواه محبوبیت زیادی دارد.

در جبهه دموکرات‌ها، بعید است چیزی جز «مرگ» بتواند میل جو بایدن را برای کاندیداتوری مجدد بگیرد. او هفته گذشته گفته بود اگر مطمئن بود که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود، او هم بار دیگر در این رقابت حضور نمی‌یافت.

ساعتی بعد اما بایدن در عرض چند ساعت، حرفش را پس گرفت و در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که حتی اگر ترامپ این کار را انجام دهد، از رقابت خارج نخواهد شد. بایدن یک روز بعد در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اینکه آیا او گمان می‌کند، دموکرات دیگری بتواند ترامپ را در انتخابات شکست دهد، گفت که او تنها دموکراتی نیست که می‌تواند بر دونالد ترامپ پیروز شود: «امکان دارد ۵۰ دموکرات دیگر هم بتوانند او را در جریان رقابت‌های انتخاباتی شکست دهند.»

اگر اتفاقی خارج از اختیار دو رقیب انتخابات ۲۰۲۰ رخ ندهد، سال آینده شاهد دوئل بایدن ۸۲ ساله با ترامپ ۷۸ ساله خواهیم بود؛ پیرمردهایی که از این حیث نام‌شان در تاریخ رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا ثبت خواهد شد.

مدرسه پیرمردها

دموکرات‌ها با بایدن

در اردوگاه دموکرات، هیچ کاندیدایی توان رقابت با جو بایدن را نخواهد داشت. مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری ۸۶ ساله خواهد شد.

سن بایدن برخی از منتقدان او را برانگیخته است که آیا او می‌تواند به‌طور موثر خدمت کند یا خیر. تعداد قابل توجهی از رای‌دهندگان دموکرات نشان داده‌اند که ترجیح می‌دهند او نامزد نشود، اگرچه انتظار می‌رود او به راحتی نامزدی دموکرات‌ها را به دست آورد.

مدرسه پیرمردها

ماریان ویلیامسون

نویسنده مشهور آمریکایی، نخستین رقیب دموکرات بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. او خواستار «چشم‌اندازی از عدالت و عشق است که چنان قدرتمند باشد که بر نیروهای نفرت، بی‌عدالتی و ترس غلبه کند.» او با ضعیف خواندن رئیس‌جمهوری، گفته «دموکرات‌ها نباید از انتخابات مقدماتی (درون‌حزبی) هراس داشته‌ باشند.» در طول مبارزات انتخاباتی ناموفق خود در سال ۲۰۲۰، او ایجاد وزارت صلح را پیشنهاد کرد و استدلال کرد که دولت فدرال باید غرامت‌های مالی زیادی را به سیاه‌پوستان آمریکایی به‌عنوان کفاره قرن‌ها بردگی و تبعیض بپردازد.

مدرسه پیرمردها

دین فیلیپس

نماینده کنگره از مینه سوتا است. او معتقد است دموکرات‌ها برای اجتناب از سناریوی کابوس‌آمیز که پیروزی ترامپ در پاییز آینده در انتخابات است، به صداهای جوان‌تری نیاز دارند. فیلیپس یکی از ثروتمندترین اعضای کنگره است که برندهای عمده ودکا و اسکاپ را در اختیار دارد.

نگرانی در اردوگاه دموکرات

یکی از واکنش‌های رایج به نظرسنجی‌های اخیر NBC News و New York Times/Siena College این بود که آنها حامل خبر بد برای جو بایدن بودند، زیرا آنها به او نشان می‌دادند که با فاصله کمی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷ عقب است.

در همین حال، سایر نظرسنجی‌های ملی اخیر هفته گذشته، مانند The Economist/YouGov خبر بهتری برای رئیس‌جمهور داشتند، زیرا آنها او را از ترامپ جلوتر می‌دانند. همه این نظرسنجی‌های مختلف - و بسیاری دیگر - تقریبا داستان مشابهی را بیان می‌کنند: بایدن و ترامپ تقریبا یک سال قبل از انتخابات عمومی ۲۰۲۴ در یک رقابت نزدیک قرار دارند.

از نظر چرایی نزدیک بودن رقابت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن عملکرد ضعیف در میان بخش‌های کلیدی پایه دموکرات‌ها دارد. اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها معتقدند که ترامپ در مدیریت اقتصاد، امنیت ملی و واکنش آمریکا به درگیری فلسطین‌- اسرائیل عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. طبق نظرسنجی‌ها، ۶۷ درصد از عرب‌-آمریکایی‌ها با واکنش بایدن به درگیری در غزه مخالف هستند و ۶۶ درصد به‌طور کلی نگرش منفی نسبت به بایدن دارند.

اگر انتخابات سال ۲۰۲۴ اکنون برگزار می‌شد، ۴۰ درصد از عرب‌-‌آمریکایی‌ها به ترامپ و در مقابل فقط ۱۷ درصد به بایدن رأی می‌دادند. این در حالی است که در انتخابات ۲۰۲۰، ۵۹ درصد از عرب-آمریکایی‌ها به بایدن رأی داده بودند.

اگرچه نظرسنجی‌ها نمی‌توانند یک سال دیگر را پیش‌بینی ‌کنند و بگویند که چه کسی برنده خواهد شد یا حتی بگویند که نامزدهای ریاست‌جمهوری درنهایت چه کسانی خواهند بود اما واقعیت این است که رقابت جو بایدن ۸۲ ساله با دونالد ترامپ هتاک کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. براساس نظرسنجی اخیر انجام شده توسط نیویورک‌تایمز، ترامپ در پنج ایالت از شش ایالتی که رأی نوسانی دارند (پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا و نوادا) از بایدن پیشی گرفته است.

بایدن تنها در ایالت ویسکانسین رأی بیشتری دارد. با توجه به اینکه گرایش رای‌دهندگان ایالت‌ها به یک حزب در هر ایالت مشخص است، جذب آرای ۶ ایالت نوسانی، می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

مدرسه پیرمردها

جمهوری‌خواهان؛ یا ترامپ یا شکست

به همان میزان که در اردوگاه دموکرات‌ها، همه‌چیز بر وفق مراد است و نامزد نهایی پیشاپیش مشخص است، جمهوری‌خواهان با حداقل یک دوگانه بسیار پررنگ مواجه هستند.

آنها هنوز نمی‌دانند که چه باید بکنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، کارزار انتخاباتی خود را در حالی آغاز کرد که اکثریت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه پشت سر او بودند و تعدادی از رقبا به دنبال به چالش کشیدن قدرت او قبل از رقابت‌های نامزدی در سال ۲۰۲۴ هستند.

جمهوری‌خواهان با یک میدان شلوغ از نامزدها مواجه بودند اما به‌مرور برخی از آنها از ادامه رقابت انصراف دادند. درحالی‌که چهار نامزد جمهوری‌خواه (ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق سازمان ملل، ویوک راماسوامی کارآفرین بیوتکنولوژی و کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی) در مناظره چهارشنبه شب در آلاباما شرکت کردند، دونالد ترامپ در فلوریدا یک گردهمایی مالی برگزار کرد. او با فاصله بسیار زیادی پیشتاز رقابت‌ها است.

ترامپ از ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا ۵۳ درصد رای بیشتری در میان رای‌دهندگان بالقوه حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی دارد. (۶۶ درصد به ۱۳ درصد). نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی با حمایت ۱۰ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن ویوک راماسوامی با ۶ درصد حمایت قرار دارد. حدود ۱۱ ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مانده است. در بین پنج کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان، ترامپ می‌خواهد رقیب بایدن باشد.

او قصد گرفتن انتقام انتخابات ۲۰۲۰ را دارد. ترامپ البته یک مانع بسیار بزرگ دارد. او با ۹۱ اتهام جنایی در چهار پرونده جداگانه علیه خود، ازجمله تلاش‌هایش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی‌شده پس از ترک قدرت، در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ شرکت کرده است. تلاش برای توقف رسیدگی به پرونده مداخله در انتخابات فدرال ۲۰۲۰ که حالا در دستور کار مراجع قضایی و حقوقی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است، از مهم‌ترین اتهاماتی است که می‌تواند ترامپ را از میدان خارج کند.

حالا وکلای او به دنبال به تعویق انداختن جریان حقوقی بررسی این پرونده هستند. اگر سرنوشت پرونده‌های ترامپ تا انتخابات ۲۰۲۴ مشخص نشود و او در رقابت با بایدن، پیروز انتخابات شود، مصونیت پیدا می‌کند و حداقل چهار سالی در قدرت می‌ماند. اما اگر مسیر حقوقی رسیدگی به این اتهامات پیش از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری طی و ترامپ محکوم شود، حزب جمهوری‌خواه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

اکنون حزب با یک بلاتکلیفی مواجه است؛ اینکه در صورت سرمایه‌گذاری روی ترامپ، اگر او در روزهای نزدیک به انتخابات ۲۰۲۴ از عرصه رقابت کنار گذاشته شود، چه باید بکنند و اگر با غیر او مسیر را ادامه بدهند، احتمال پیروزی آنها بسیار کمتر خواهد شد.

چه کسانی با ترامپ رقابت می‌کنند؟

این مساله از آنجایی حائز اهمیت است که اگر دونالد ترامپ در میانه مسیر از عرصه انتخابات کنار گذاشته شود، پس از او کدام نامزد از حزب جمهوری‌خواه در مقابل بایدن حاضر خواهد شد؟

مدرسه پیرمردها

ران دیسانتیس

فرماندار فلوریدا با کسب جایگاه دوم در رقابت میان جمهوری‌خواهان و کسب ۱۳ درصد آرا به‌عنوان رقیب کم‌توان ترامپ شناخته می‌شود. این وکیل ۴۴ ساله که هنوز هم یک تازه‌وارد در سیاست ایالات متحده شناخته می‌شود، مدافع پرسروصدای ترامپ بود اما در مسیر مبارزات انتخاباتی، حملات شدیدی به ترامپ داشته است. او که به‌عنوان یک فعال فرهنگی ملی‌گرا تمرکز خود را بر مدارس و منع استفاده از بودجه فدرال توسط کالج‌های دولتی گذاشته بود، حالا در این رقابت‌ها بیشتر انرژی خود را روی شکست دادن ترامپ در آیووا متمرکز کرده است.

مدرسه پیرمردها

نیکی هیلی

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و فرماندار کارولینای جنوبی، ترکیبی از تجربیات اجرایی، اقدامات سیاست خارجی، پیوند با دولت ترامپ و نامزدی تاریخی است.

او که با آغاز رقابت‌ها دومین جایگاه پس از ترامپ را از آن خود کرده است، حالا به‌عنوان موفق‌ترین زنی است که از نظر سیاسی وارد عرصه مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. این مقام سابق کابینه ترامپ در سال ۲۰۰۴ ادعا کرد «رئیس سابق خود را برای کاخ سفید به چالش نمی‌کشد»، اما حالا به بهانه مشکلات اقتصادی کشور و نیاز به «تغییر نسلی»، در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ شرکت کرده است. او در راستای شعار «تغییر نسلی» خود در کمپین انتخاباتی‌اش، از فراخوانی برای تست‌های اجباری شایستگی ذهنی سیاستمداران بالای ۷۵ سال سخن گفت. هیلی در مناظرات انتخاباتی که حالا میان جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود، تمام تلاش خود را بر این گذاشته تا در موضوعات مهم مانند سقط جنین و سیاست خارجی، موضع وسط را گرفته و تجربه و شایستگی خود را به نمایش بگذارد.

مدرسه پیرمردها

ویوک راماسوامی

کارآفرین ۳۷ ساله هندی‌آمریکایی که هیچ تجربه سیاسی قبلی ندارد، حالا به میدان رقابت انتخاباتی آمده است. او دغدغه اصلی خود را «بحران هویت ملی» در آمریکا مطرح می‌کند که این ناشی از «کاهش ایمان»، «میهن‌پرستی» و «شایسته سالاری» است.

برعکس دو نامزد برتر دیگر که خود را رقیب محبوب‌ترین نامزد جمهوری‌خواه(ترامپ) می‌دانند، او خود را مدافع رئیس‌جمهور سابق معرفی کرده و تا آنجایی پیش رفته که ادعا کرده در صورت تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور سابق را از «هر جنایتی» عفو خواهد کرد. البته این ادعا با شعار اصلی کمپین انتخاباتی او که «بیدای» به معنای افشای فساد دولتی است، در تضاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    8 1
    کی به کی میگه
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    6 2
    ایالات متحده احمق ها
  • US ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    3 5
    ماریان ویلیامسون دولت فدرال باید غرامت‌های مالی زیادی را به سیاه‌پوستان آمریکایی به‌عنوان کفاره قرن‌ها بردگی و تبعیض بپردازد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    امان از دنیا طلبی بابا برید با نو‌ه هاتون بازی کنید🤔😱

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس