به گزارش مشرق، کانال ایتای بانوی تمدن‌ساز مطلبی به قلم زهرا راد منتشر کرد:

زن انقلاب اسلامی؛ زن مظلوم و سناریوهای پرتکرار

«زن شگفت‌انگیز» عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول 2017 ، داستان زن قهرمانی را روایت می‌کند که به کمک یک افسر اطلاعات انگلستان-بخوانید استعمار کهن- منجی جهان می‌شود، بدون این‌که مورد ستمی واقع شود؛ «مهاجم مقبره»، «بیوه سیاه»، «کاپیتان آلیتا» هم از نمونه‌ فیلم‌هایی هستند که زن قهرمان غربی را روایت می‌کنند. آیا زنان غربی همگی پرنسس و قهرمانند؟ اگر چنین است فمینیسم از دل کدام رنج متولد شده؟ نگاهی به آمارهای تجاوزجنسی و خشونت علیه زنان با پیشتازی آمریکا، شاهد ظلم مستمر به زنان در غرب است؛ فیلم سینمایی «بامشل» فرار روبه جلویی است که سینمای غرب در پی رسوایی مجری باسابقه امپراطوری فاکس نیوز«راجر ایلز» در موضوع تجاوز جنسی به مجریان زن این شبکه داشت.

اما این زن مسلمان ایرانی است که به عنوان «زن مظلوم» سوژه همه رسانه‌های تصویری غربی و حتی ایرانی است. فیلم‌هایی چون «بدون دخترم هرگز»، «سنگسار ثریا» و «عنکبوت مقدس» سناریوی زن مظلوم را در خارج از کشور بازسازی می‌کنند. زن مظلوم که قربانی فرهنگ و نظام حاکم بر ایران است در فیلم‌هایی ایرانی چون آثار تهمینه میلانی، مهرجویی و جیرانی مدام تکرار می‌شود. در تلویزیون این سناریو با «میوه ممنوعه» حسن فتحی و محوریت دختری که مورد ظلم و ستم مردان قرار داشت و پدرش هم او را وسیله نجات خود کرده بود، پی‌گرفته شد. اما سریال‌های چندفصلی شبکه خانگی فصل جدیدی از حیات رسانه‌ای زن مظلوم ایرانی گشود که هم‌چنان نیز ادامه دارد و مسیر این سناریوها از «شهرزاد» آغاز شد، با «خاتون» تینا پاکروان، و «می‌خواهم زنده بمانم» شهرام شاه‌حسینی ادامه حیات داد و با «جیران» بازهم از حسن فتحی به اوج خود رسید. گذشته از موضوع مکرر ملال‌آور این سریال‌ها که حالا دیگر نخ‌نما شده، سناریوهای «زن مظلوم» هم‌چنان نقل محافل رسانه‌های ضدایرانی است و درفتنه اخیر با روپوش زیبای «زن زندگی آزادی» و در قصه «مهسا امینی» رخ نمود و توانست سوژه خود را از قاب رسانه به کف میدان بکشاند و یک آشوب واقعی را رهبری کند.

داستان مهسا امینی هم البته داستان تازه‌ای نبود؛ «ندا آقاسلطان» در فتنه 88، «دخترآبی» در موضوع استادیوم، نیکاشاکرمی و .... همگی یک داستان دارند و انگار سناریوهاشان را یک تیم مشترک نوشته و البته با یک تیم اجرایی قدرتمند، به تصویر کشیده شده اند.

گذشته از سیاست‌هایی جمهوری اسلامی در گسترش حجاب و انتقاداتی که به برخی اجرائیات در این حوزه وارد است، نمی‌توان از این وحدت رویه رسانه‌ای در موضوع زن مسلمان، آن‌هم تنها درایران چشم‌پوشی کرد و به‌سادگی از آن گذشت. زن انقلاب اسلامی دقیقاً نقطه ثقل تغییر فرهنگ دینی در سراسر جهان واقع شده و تمدن غربی که حالا به دوران افول خود نزدیک می‌شود را به شدت به وحشت انداخته است. آمیختگی امر زنانه با عاطفه و احساس، پتانسل برانگیختن هیجانات دفعی و ایجاد اجتماعات اعتراضی را با خود دارد و خون غیرت ملت را به‌جوش می‌آورد.

از سویی زنان به عنوان مربیان مجتمع انسانی، دمنده روح حیات در کالبد بشریتند، تغییر فکر و ذائقه زنانه از فطریات و تشریعیات به سمت لهویات و مادیات ، تغییر هویت زنانه و به‌تبع تغییر جهان فرهنگی بشریت را به‌دنبال خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی نیازمند تغییر اساسی در سیاست‌های خود در حوزه زنان است و این میسر نیست مگر با اصلاح همه ساختارهایی که بستر مناسبی برای ایجاد گسل هستند؛ چه این‌که سناریوهای پیش‌گفته پایان کار جنگ تمدن‌ها نخواهدبود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس