کد خبر 155804
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴

شکی وجود ندارد که ایالات متحده می‌بایست دیپلماسی عمومی خود در خاورمیانه را مورد بازبینی و بررسی دوباره قرار دهد. اما این امر چگونه ممکن است؟

به گزارش مشرق ، بنیاد هریتیج در مطلبی با عنوان "مرگ دیپلماسی عمومی ایالات متحده و درس‌هایی برای احیای مجدد آن" به قلم هله نوشت : یکی از کاربران توییتر، سه‌شنبه گذشته عذرخواهی شرم‌آور سفارت ایالات متحده در قاهره از فیلم موهن معصومیت مسلمانان را "مرگ دیپلماسی عمومی ایالات متحده"، توصیف کرد.

این گزارش می افزاید :هرچند این حرف باورکردنی نیست ولی شکی وجود ندارد که ایالات متحده می‌بایست دیپلماسی عمومی خود در خاورمیانه را مورد بازبینی و بررسی دوباره قرار دهد. اما این امر چگونه ممکن است؟

اظهارات چارلز ویک، مدیر آژانس اطلاعاتی ایالات متحده در زمان رونالد ریگان با ابراز انزجار به‌جای مسلمانان در هفته گذشته به طور ویژه‌ای ارتباط می‌یابد: "در واکنش به اطلاعات گمراه کننده، ایالات متحده از برتری بی‌نظیری برخوردار است چرا که حقیقت ذاتا از دروغ به مراتب قانع‌کننده‌تر است؛ ولی چنانچه به اخبار دروغ اعتراضی نشود، تاثیرات مخربی می‌تواند به دنبال داشته باشد". اما امروزه در مواجهه ما با خاورمیانه، این جملات معنای تلخ و تاثرانگیزی پیدا کرده است.

برنامه‌ای درباره درس‌های جنگ سرد با عنوان: "جستجوی نگرشی همه‌جانبه به دیپلماسی عمومی" ساعت یازده صبح روز سه‌شنبه در بنیاد هریتیج برگزار شد.



نکات اصلی این پژوهش عبارت است از:

· هیچ معضل امنیتی - یا به طور کلی هرگونه معضلی - نمی‌تواند بدون استفاده منسجم و یکپارچه از ابزارهای چندجانبه قدرت حل و فصل شود.

· کار گروه اقدامات موثر[1]- گروهی میان‌سازمانی و غیرمحرمانه مستقر در وزارت خارجه ایالات متحده متشکل از سازمان اطلاعات مرکزی، دفتر تحقیقات فدرال، آژانس اطلاعاتی، دفتر اطلاعات و تحقیقات و شورای امنیت ملی آمریکا بیانگر نوعی از رهبری است که شکاف‌های فرهنگی و سازمانی میان وزارت خارجه و دفاع این کشور را پر کرده است.

· حفظ اعتبار ایالات آمریکا، تلاش همه اعضای دولت [ایالات متحده] است که لازمه آن وجود هماهنگی و همکاری میان‌سازمانی است.

برنامه دولت ریگان به طور موثری قدرت اتحاد جماهیر شوروی و جاه‌طلبی‌های آن در سطح جهان را با مشکل مواجه کرد: استراتژی من درجنگ سرد این است: ما می‌بریم و آنها می‌بازند. اصرار ریگان در برجسته‌ ساختن فریبکاری اتحاد جماهیر شوروی - حتی در برابر مخالفت‌ اعضای دولت خود که معتقد بودند شوروی فاقد جسارت و زیرکی لازم برای فریفتن ایالات متحده است - راه را برای تاسیس کارگروه اقدامات موثر هموار کرد.

این گروه میان‌سازمانی نه چندان بزرگ، اتحاد جماهیر شوروی را مجبور کرد تا ضمن انکار شماری از فاحش‌ترین دروغ‌های خود با مذاکرات رو در رو پیرامون اطلاعات نادرست موافقت و سیستم دورنگاری برای هشدار سریع ایجاد کند. به وسیله این سیستم، طرفین می‌توانستند شکایت‌های آنی خود در رابطه با چنین فعالیت‌هایی را به یکدیگر اطلاع دهند. این گروه با در اختیار داشتن سابقه تردید ناپذیری از درستی و اعتبار، اسناد را به منظور تشخیص موارد نادرست با دقت تمام بررسی می‌کرد.

از جمله موفقیت‌های اولیه این گروه می‌توان به خنثی کردن اطلاعات گمراه کننده شوروی مبنی بر مسئولیت ارتش ایالات متحده در گستراندن بیماری ایدز اشاره کرد. این داستان تا سال 1987 به دفعات در بیش از 80 کشور و به 30 زبان منتشر شد و ضربه شدیدی به وجهه ایالات متحده وارد ساخت. کارگروه اقدامات موثر به خاطر این دروغ، به اتحاد جماهیر شوروی اعتراض و کرملین را مجبور به تکذیب آن کرد.

این رویکرد موثر چیزی است که دولت ایالات متحده می‌تواند امروزه از آن استفاده کند و این در حالی است که دولت اوباما عملا سیاستی را اتخاذ کرده که نشان دهد فیلم معصومیت مسلمانان دلیلی برای حمله به منافع آمریکا در منطقه است و بدین ترتیب وی دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خاورمیانه را به وضعیت حال حاضر دچار کرده است.



[1] - Active Measures Working Group.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس