کد خبر 1557802
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

به گزارش مشرق، کانال ایران نوانس، با تحلیلی از ائتلاف دریایی آمریکا علیه یمن در تلگرام خود نوشت:

در حالی که توقف حملات اسرائیل به غزه، به یک درخواست جهانی تبدیل شده، آمریکا در تلاش برای گرد هم آوردن عناصر بیشتر برای تداوم جنگ در غزه است.

سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی و غرب آسیا را می‌توان در این راستا تحلیل کرد. هفته گذشته نیز مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و برخی کشورهای منطقه سفر کرده بود.

رئیس پنتاگون در کنفرانس خبری تل‌آویو از تشکیل ائتلافی متشکل از انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ خبر داد.

اعضای این ائتلاف، یا به لحاظ گشت‌زنی یا تامین اطلاعات با هم مشارکت خواهند کرد. با این حال، آمریکا تلاش دارد هزینه بیشتر این ائتلاف را به متحدان عربی خود در غرب آسیا تحمیل کند.

هدف لوید آستین از سفر به منامه نیز جلب موافقت بحرین درباره استقرار مرکزیت ائتلاف علیه یمن در بحرین و همچنین تامین بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوطه از طریق این کشور بوده است.

آمریکا تلاش می‌کند علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی و تسلیحاتی این ائتلاف به کشورهای منطقه، هزینه سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی آن را هم به متحدان خود در غرب آسیا تحمیل کند تا این ائتلاف نامشروع را منطقه‌ای جلوه دهد.

به جز بحرین نام دیگر کشورهای عربی منطقه در این ائتلاف دیده نمی‌شود. پیشتر آمریکا از کشورهایی مانند عربستان، اردن، امارات، قطر، مصر و حتی چین هم برای عضویت در ائتلاف دریایی علیه یمن نام برده بود. این کشورها از پیوستن به ائتلاف حامی اسرائیل امتناع کرده‌اند.

تبدیل اهداف واشنگتن به اهداف مشترک غربی و یا بین‌المللی یکی از راهبردهای سنتی آمریکا برای کاهش هزینه‌های سیاسی، نظامی و مالی است.

آمریکا تلاش می‌کند درباره یمن از این راهبرد استفاده کند. به تاکید صنعا تنها خواسته یمن، توقف جنگ در غزه است. نیروهای مسلح یمن بارها در بیانیه‌های خود اعلام کرده است به موازات توقف جنگ در غزه، این نیروها نیز عملیات خود علیه اهداف اسرائیلی را متوقف خواهد کرد.

در مقابل از ابتدای جنگ غزه، آمریکا با ایجاد چتر حمایتی برای اسرائیل، به طولانی شدن جنگ و افزایش تلفات غیرنظامیان کمک کرده است.

شکل‌گیری این اتئلاف دریایی را می‌توان به عنوان نقطه انتقال بحران از فلسطین اشغالی به دریای سرخ تحلیل کرد.

تغییر توجه از جنگ غزه و جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین اشغالی، به تامین اهداف توسعه طلبانه و اشغالگرایانه تل‌آویو در غزه و کرانه باختری کمک می‌کند.

پنتاگون در روزهای اخیر یک گروه ضربت به رهبری ناو هواپیمابر آیزنهاور را از خلیج فارس به تنگه باب المندب در دریای سرخ در سواحل یمن منتقل کرده است تا از برنامه احتمالی برای مقابله با حملات نیروهای مسلح یمن پشتیبانی کند.

تردیدی وجود ندارد که با هر نوع تبادل آتش بین آمریکا و نیروهای یمنی، وضعیت منطقه می‌تواند از کنترل خارج شود. آمریکا برای احیای بازدارندگی فروپاشیده اسرائیل، در حال تحمیل هزینه‌های بیشتر به منطقه و متحدان غربی خود است.

این محاسبات اشتباه منجر به آشفتگی بیشتر صحنه جنوب غرب آسیا خواهد شد که الزاما به نفع آمریکا و متحدانش نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 4
    هیچ کس و هیچ نیرویی و هيچ اتحاد شومی به حول و قوه الهی نخواهد توانست در برابر برادران و شیر مردان انصارالله قد علم کند چرا که آنها با خدای متعال عهد بسته‌اند آنها سربازان واقعی امام زمان علیه السلام هستند
  • Hamid ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بایدن خودشو فدای نتانیاهو فکر نکنم بکنه فقط در حد ترسوندنه .اینهمه تلاش کردن جنگ شعله ور نشه حالا خودش میخواد آتیش بپا کنه همش دور خالیه
  • ارش CZ ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    یمن خودش کار امریکا را تمام میکند تا الان 100 ناو امریکایی را غرق کرده و الان هیبچ کشتی جرات نمیکند رد بشه فقط کشتی های مقصد ایران میتونند عبور کنند و بقیه کشور ها باید غرق شوند مگر برای امریکا و اسرائیل و انگلیس و اروپا محموله نداشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس