به گزارش مشرق، امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر در توئیتی با عنوان رای ایالت کلرادو و چالش انتخاباتی ترامپ درباره انتخابات آتی آمریکا نوشت:

در رخداد حقوقی که می تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا اثر بگذارد، دیوان عالی ایالت کلرادو طی حکمی اعلام کرد نام دونالد ترامپ در برگه های رای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت درج نخواهد شد.

استناد دیوان عالی کلرادو به بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده است که حضور هر فرد شورشی علیه ایالات متحده را در سمت های انتخابی، منع می کند.

از دید قضات این دیوان، ترامپ در شورش ششم ژانویه 2021 علیه کنگره مشارکت داشته است.

با این حال، رای دیوان عالی کلرادو بستگی به رای دیوان عالی فدرال ایالات متحده دارد که چه بسا، این حکم را باطل کند که در آن صورت، ترامپ می تواند در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ایالت کلرادو شرکت کند.

اما حتی اگر دیوان عالی فدرال ایالات متحده بر نظر دیوان عالی کلرادو صحه گذارد، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی و نهایی ریاست جمهوری به شکل قابل توجهی، کاهش نمی یابد.

زیرا ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان از چنان فاصله ای با رقبای هم حزبی برخوردار است که حتی بدون کلرادو هم می تواند به پیروزی برسد.

در مورد انتخابات نهایی نیز ترامپ برای پیروزی بر رقیب دموکرات، به نتایج انتخابات کلرادو متکی نیست زیرا در انتخابات ریاست جمهوری چند دوره اخیر، رای دهندگان در این ایالات، اغلب نامزد دموکرات ها را برگزیده اند.

به عبارت دیگر، بدون این ایالت، ترامپ چه بسا قادر باشد 270 رای الکترال را از آن خود کند.

اما مشکل زمانی ایجاد می شود که چند ایالت دیگر، بویژه ایالت های پاندولی از کلرادو تقلید کنند و آنان نیز با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی، اجازه شرکت در انتخابات را به وی ندهند و دیوان عالی فدرال نیز چنین احکامی را رد نکند.

در آن صورت، چه بسا ترامپ نتواند آرای کافی در انتخابات مقدماتی یا نهایی را از آن خود کند و از گردونه رقابت ها بیرون رانده شود.

اما از آن جا هنوز هیچ دادگاهی، ترامپ را به اتهام مشارکت در شورش ششم ژانویه محاکمه نکرده و رییس جمهوری سابق محکومیت قضایی نگرفته است، توسل به متمم چهاردهم قانون اساسی علیه ترامپ، از پایه های قوی حقوقی برخودار نیست.

از این رو، شاید بعد از این همه جنجال سیاسی، ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه معرفی شود و بتواند کاخ سفید را نیز از چنگ بایدن بیرون بکشد.

آیا ترامپ می تواند کاخ سفید را از چنگ بایدن بیرون بکشد؟!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 2
    ترامپ پیروز مشود
  • ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 3
    دنیا برای ترامپ دیگه مثل سال 2016 تا 2021 نیست. نه ایران ایران قبله نه روسیه و چین و خاورمیانه مثل قبل هستند. ترامپیست در جهان چند قطبی به سقوط آمریکا منجر خواهد. مخالفین ترامپ سعی در نجات آمریکا از گرداب حضور یک احمق متوهم هستند
  • ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 3
    اومدنش به ضرر ماست
  • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    چندان ب نظر سنجی و غیره اعتماد نکنید. رئیس جمهورهای آمریکا بسته ب موقعیت و اوضاع و احوال دنیا توسط تعداد معدودی و با نظر کنگره کاندید می‌شوند. جمهوری خواهان و دمکرات‌ها بر سر آن دو با هم مبارزه می‌کنند. در این برهه ب نظر من احتمالا ترامپ انتخاب خواهد شد که ظاهرا تکرار بوش اول و دوم که منتقل ب ترامپ ما قبل و ما بعد خواهد شد. برای دوام جهان تک قطبی آمریکا ب کسی مثل ترامپ متوسل خواهد شد.
    • ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      1 1
      چیزی از سیاست نمیدانید. انحلال جهان تک قطبی با رو کار اومدن یکی مثل ترامپ شدت میگیره.
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    زنده باد ترامپ
  • علی ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    انشالا که ‌اخ سفید را از چنگال اون پیر خرفت درمیاره البته اگه سیاست بازان کثیف بزارن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    چشم بندی های دمکرات ها تمومی نداره. تمامی این کارها رو میکنند تا ترامپ از انتخابات منصرف بشه وگرنه تمامی این اتهامات و غیره هیچ کدوم پایه حقوقی اداره و نهایتا از نظر قانونی لغو خواهد شد و البته ترامپ بیدی نیست که با این بادها بلرزه. هر چند با آمدن ترامپ هم آمریکا تغییری نخواهد کرد چون اساسا این قوانین مشکل مردم آمریکا را حل نخواهد کرد. بنظر شما سیاستمداران نمی توانند مشکل بدهی رو حل کنند! مشکل مواد مخدر مشکل مرزها مشکل اسلحه مشکل درمان مشکل پلیس مشکل جنسیت زدگی مشکل اختلاف طبقاتی و غیره رو!!! چرا می‌تونند ولی آمریکا با این آرایش سیاسی هیچگاه قادر به حل مشکلاتش نخواهد بود
  • ایرانی با غیرت ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    با سوابقی که از دادگاه های امریکا سراغ داریم این احکام به هیچ عنوان مانع از شرکت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نخواهد شد. این جانوری که ما دیدیم ( دونالد ترامپ) با کمک وکلای متقلبی که دراختیار دارد و هزینه کردن پولهای مفت همه چیز را در مسیر مورد نظرخودش قرار خواهد داد.در گذشته نه چندان دور, بیل کلینتون با رابطه نامشروع با کاراموزی به نام مونیکا لوینسکی ( یهودی ) دادگاهی شد و جرم او محرز گردید ولی هیچکس نتوانست او را از پست ریاست جمهوری برکنار کند. محکومیت و زندان در امریکا مال سیاهان نگون بخت افریقائی تبار امریکاست نه امثال ترامپ یا کلینتون!
  • عبدالله ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    شنیدم ترامپت در دادگاه به خیانت عظمیٰ متهم خواهد شد؛ گرچه باز رئیس جمهور شود. پوتین هم گفته برای حلّ و فصل قضیۀ اکراین فقط با ترامپت مذاکره میکند. طبیعی است چون آدم خودشان است. البته شاید ترور شد و کاخ سفید هم سیاه گشت. و اللهُ أعلم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس