به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه مطلبی را با عنوان پرسش از کنگره درباره کمک به اسرائیل که برگرفته از یادداشت دنیل‌ویلیامز معاون اندیشکده «مرکز سیاست بین‌المللی» طی یادداشتی در فارن‌پالیسی است منتشر کرد و نوشت:

دنیل‌ویلیامز معاون اندیشکده «مرکز سیاست بین‌المللی» طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی » مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ از کنگره خواسته تا نسبت به تصویب بسته کمک مالی ۱۴ میلیارد دلاری که بایدن برای رژیم اسرائیل مطالبه کرده، تردید کند.

  1. در این یادداشت ذکر شده که اولین تردید باید در ضرورت این امر باشد. ویلیامز بیان می‌کند که اسرائیل حکومتی ثروتمند است و دلیلی ندارد که مالیات مردم آمریکا صرف کمک به این حکومت شود. زیرا سرانه ناخالص داخلی آن ۱۲ برابر اوکراین است. در حالی که کنگره درباره افزایش کمک به اوکراین نیز تردید دارد.
  2. تردید دوم که نویسنده بیان می‌کند این است که اصولاً شکست اطلاعاتی اسرائیل در عملیات طوفان‌الاقصی ارتباطی به ضعف تسلیحاتی و تجهیزاتی نداشته که اکنون نیازمند رفع آن باشد. بلکه منابع مالی، نیروی نظامی و تجهیزاتش را بر توسعه شهرک‌سازی و سرکوب فلسطینیان در کرانه باختری متمرکز نمود و از غزه غافل شد.
  3. دلیل سومی که نویسنده برای ممانعت از تداوم کمک تسلیحاتی به اسرائیل ذکر می‌کند، این است که ارتش اسرائیل به جای عملیات نظامی، عمداً زیرساخت‌ها و اماکن غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد و این امر برای وجهه عمومی آمریکا نیز زیان‌بار است.

ویلیامز معتقد است کنگره به جای افزایش کمک به اسرائیل، باید کاخ سفید را وادار سازد که از رژیم اسرائیل بخواهد به «قوانین بین‌المللی» پایبند باشد و مانع از «سوءاستفاده از تسلیحات آمریکایی» در این جنگ شود. نه اینکه به تأمین مالی اقداماتی بپردازد که به «امنیت انسانی، ثبات منطقه‌ای و نظم بین‌المللی» آسیب می‌زند.

تداوم انتشار یادداشت‌های انتقادی در رسانه‌های آمریکایی، نشات‌گرفته از فضایی است که چشم‌انداز روشنی برای پایان این نبرد در راستای منافع آمریکا و اسرائیل دیده نمی‌شود و پیامدهای حمایت از جنایات رژیم برای آمریکا، زیان‌بارتر است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 1
    خودکشی کند.
  • ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    خب منافع مشترک برای همکاری دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس