در «گوانتاناموی جدید» درغزه چه می‌گذرد؟

یک سازمان حقوق بشری امروز سه‌شنبه با ارائه شواهدی جدید، از اعدام میدانی اسرا و شکنجه تا حدمرگ آنها خبر داد.

به گزارش مشرق، «در مکانهایی شبیه قفس‌های مرغ و خروس در فضای باز بدون آب و غذا، در غل و زنجیر و با چشم بندی که در طول روز بر چشمشان است نگهداری می‌شوند». این، گزارش دیدبان حقوق بشر اروپا - مدیترانه درباره غیرنظامیانی است از سوی نظامیان اسرائیلی از نوار غزه ربوده شده‌اند و هفته‌هاست که به پادگانی در جنوب فلسطین اشغالی انتقال یافته‌اند.

این سازمان حقوق بشری امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دسامبر)، خواستار تحقیقات بین‌المللی بی‌طرفانه در خصوص غیرنظامیان فلسطینی به اسارت گرفته شده در نوار غزه شد و اعلام کرد که شواهد جمع‌آوری شده با گزارش روز گذشته روزنامه عبری هاآرتص در خصوص اعدام میدانی «زندانیان فلسطینی» که در پادگان «سدیه تیمان» واقع در حد فاصل میان بئرالسبع و نوار غزه، تحت بازجویی قرار دارند، کاملا مطابقت دارد.

به نوشته هاآرتص، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است افراد دستگیر شده مظنون به دست داشتن در عملیات طوفان الاقصی هستند و پس از بازجویی، در صورت اثبات عدم دخالت در این عملیات آزاد و به نوار غزه بازگردانده می‌شوند.

دیده‌بان، این پادگان اسرائیلی را یک «گوانتانامو» جدید توصیف کرد که در آن اسرای فلسطینی از کوچک تا بزرگ با چشمهای بسته و در غل و زنجیر در محوطه‌ای حصارکشی شده تحت بازجویی قرار دارند. در طول ساعات شب، نیز نور چراغ‌ها بر سر آنها روشن است.

رژیم صهیونیستی از آغاز نفوذ زمینی به نوار غزه تاکنون ۱۲۰۰ غیرنظامی فلسطینی را از مناطق مسکونی و سرپناه‌های ایجاد شده برای آوارگان ربوده است. هفتم دسامبر تلویزیون رژیم صهیونیستی، تصاویری از ده‌ها فلسطینی در نوار غزه منتشر و اعلام کرد که این افراد که برهنه در سرمای اوایل زمستان بر روی زمین نشسته بودند،در جریان عملیات در شمال نوار غزه به اسارت گرفته و به بازداشتگاه‌های اسرائیلی منتقل شده‌اند.

در «گوانتاناموی جدید» درغزه چه می‌گذرد؟+ فیلم

پس از انتشار این تصاویر که به اذعان کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور رفتار داعش با اسرای خود در سوریه و عراق بود، ارتش اشغالگر ادعا کرد که این افراد نیروهای حماس بودند اما به اذعان بسیاری از تحلیلگران و ناظران، تنها تلاشی برای دستاوردسازی از سوی تل‌آویو پس از هفته‌ها جنگ بود. بویژه که برخی از این اسرا پس از آزادی گفتند اشغالگران آنها را مجبور می‌کردند سلاح در دست بگیرند و از آنها عکس می‌گرفتند تا این‌چنین القا کنند که اسرا، غیرنظامی نیستند.

در «گوانتاناموی جدید» درغزه چه می‌گذرد؟+ فیلم

در شهادت‌های جمع‌آوری‌شده دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه، از اسرایی که از این بازداشتگاه پس از تحمل انواع شکنجه‌ آزاد شده‌اند، آمده است که این افراد نه تنها از حق قانونی ملاقات با وکلای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ محروم بودند که به شدت تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند.

«سالخورده‌ها به شدت مورد ضرب و شتم شدید و رفتار تحقیرآمیز قرار داشتند، دست و پای ما حتی در حین انتقال به بازداشتگاه بسته بود، اگر کسی از ما چیزی می‌خواست، با خشونت و توهین مواجه می‌شد. به چشم خود دیدم که سربازان اسرائیلی مستقیما پنج نفر از بازداشت‌شدگان را به گلوله بستند و کشتند». این را یکی از اسرای بازگشته به غزه که از بیم تلافی نظامیان اسرائیلی خواست هویتش فاش نشود، به این سازمان حقوق بشری گفت.

روزنامه هاآرتص نیز روز گذشته، مرگ شماری از این اسرا به دلیل شرایط سخت بازداشت را تایید کرده بود. هرچند آمار دقیقی در این خصوص ارائه نکرد و نوشت: یکی از بازداشت‌شدگان که یک راننده در نوار غزه بود، نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشت که از او دریغ شد و در نهایت جانش را از دست داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    3 0
    در تاریخ ثبت کنید تا فراموش نشه - آیندگان این ظلم ها رو فراموش نکنن
  • ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 0
    باید همه به پا خیزیم و اسراییل را نابود کنیم. ما جهاد با صهیونیست‏ها را واجب می‏دانیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس