کد خبر 1556992
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳

به گزارش مشرق، پرستو عسگرنژاد، فعال رسانه در اینستاگرام خود با توجه به تشییع شهدای گمنام نوشت:

این روزها ۲۸۰ شــهید گمنام در ایران تشییع شدند.

شما این جمله را در اخبار می‌شنوید. خیلی‌هایتان در مراسم بدرقه‌شان حاضر می‌شوید. بعضی‌هایتان هم از گوشه و کنار می‌شنوید سی‌وپنج‌سال بعد از جـنگ، در عصر سر به آسمان ساییدن علم ژنتیک، تشییع شهــید گمنام چه معنایی دارد؟

من می‌خواهم معنایش را برایتان بگویم. تشییع شهـید گمنام سی‌وپنج‌سال بعد جـنگ یعنی ننه‌علی که تنها کس و کار علی بود و علی، تنها کس و کارش. ننه‌علی ۲۷تیر ۶۷ که پایان جـنگ اعلام شد و هنوز پسرش نیامده بود، پای تنهارادیوی ده، غمباد کرد و مرد. علی امروز روی دست شما تشییع شد.

یعنی ام‌احمد که ته روستایی حوالی اهواز زندگی می‌کرد و تا ۷۵ که شوهر جانبازش شـهید شد و تا ۸۰ که زورش به هزینهٔ بیمارستان‌های تهران نرسید و دکترهای خانهٔ بهداشت نفهمیدند سرطان دارد جانش را می‌گیرد، هنوز منتظر بود پیکر احمد زیر رمل‌های فکّه پیدا شود. احمد امروز روی دوش شما بود.

یعنی بابای محمد که دوبار دوبار به بانک ژنتیک رفت و نمونه داد و هر هفته از معراج پرسید: «دستگاه چیزی تطبیق نداد؟» تا همین آخرها، قبل این‌که کرونا نفسش را ببَرد، مهندس آب پاکی را روی دستش ریخت و گفت: «حاجی به مولا استخونی رو که سی سال زیر خاک مونده دست بزنی پودر می‌شه. سخته تطبیق دی‌ان‌ای. سخته». محمد امروز در میدان‌ شهر چرخید.

یعنی سیاوش که با توپ مستقیم تـانک، استخوان‌های سوخته‌اش در هزار تکهٔ شلمچه پخش شدند و کسی نتوانست حتی یک کف دست استخوان از او جمع کند برای همسرش ببرد. سیاوش امروز برگشت.

یعنی مهران و آرش که زیر گرمای شصت‌درجهٔ طلائیه، با بیل مکانیکی به جان خروارخروار خاک افتادند و هرجا را که همرزمی گفت: «دقیق شب عملیات یادم نیست، ولی شاید این‌جا»، کندند و کاویدند تا پیکرهای روی مین رفتهٔ حامد و هادی را پیدا کنند. حامد و هادی امروز آمدند.

یعنی سپیده و سمیه که چشمشان پشت میکروسکوپ قرمز شد تا برای بار دهم از تکه‌استخوانی نمونه بردارند و تطبیق بدهند، شاید به یک اسم برسند، اسم مصطفی که سی سال است مادرش حسرت خاکسپاری‌اش را دارد. مصطفی امروز تشییع شد.

یعنی حاج‌نائب که بعد هر نماز، دست به آسمان بلند کرد و گفت: «خودت دادی. خودت پس گرفتی. به خودت بخشیدمش. فدای سرت که امیرم برنگشت.» امیر امروز برگشت.

یعنی تربت خیس از اشک یوسف در سنگری کنار اروند که خدا را به فاطمهٔ زهرا (س) قسم می‌داد پیکرش هیچ‌وقت برنگردد. یوسف هنوز برنگشته.

تشییع شهدای گمنام چه معنایی دارد؟

تشییع شهدای گمنام چه معنایی دارد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    3 2
    کلا 20هزار شهید گمنام داریم خانواده هاشون هم زنده هستن و مثل آب خوردن آزمایش دی ان ای میشه گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس