کد خبر 1556427
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲

به گزارش مشرق، زهرا راد، فعال رسانه با موضوع زن در انقلاب در کانال ایتای خود نوشت:

زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان می‌دهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی می‌یافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمی‌شد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آن‌را از سکون به حرکت آورده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یک‌سو و جدال و خصوت و مبارزه بی‌پایان باز هم با مردان، از سوی دیگر می‌رهاند.زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز می‌یابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک می‌ببیند.

سال‌های مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ زن انقلاب اسلامی را امام راحل به عنوان نوع انسان انقلابی معرفی کرد، تا با هویت مومنانه‌اش در بستر انقلاب تحقق یابد.. انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازه‌ای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زنده‌ای از زن موحد، پیش‌روی جهانیان ‌نهاد و این‌چنین امکان وقوع این نسخه‌ فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه».

طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که این‌گونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.»

این تعرف نشان می‌دهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته می‌شود. یکی این‌که هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن می‌تواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال می‌بیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند.

نکته دیگر این‌که این الگو، زن انقلابی را در وزان تمدنی تعریف می‌کند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی می‌کند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی را به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام می‌دهد. زن انقلابی فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 7
    چند درصد زنان جامعه ما اینگونه هستند
  • ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    1 6
    با سلام جالب و تحسین برانگیز است. با این بینش به جامعه بازگردیم و تعلیم و تربیت جامعه زنانه کشور را مجددا از سر بگیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس