مسکن

به گفته رئیس اسبق اتحادیه مشاوران املاک بیش از ۴۰۰ پزشک در بازار مسکن تهران فعال هستند.

به گزارش مشرق، حوزه ملک، آپارتمان، خانه و مسکن به دلیل ریسک پایین، سوددهی بالا، ثبات قیمت و همچنین امکان سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلف، محبوبیت زیادی در بین سرمایه‌داران دارد.

به سبب عقب ‌ماندن تولید از مصرف در دهه ۹۰ ورود به بازار مسکن و تحرک در این بازار اعم از مشارکت در ساخت، خرید و فروش و... از رایج‌ترین و پرسودترین انواع سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

در دنیا برای روی ندادن چنین وضعیتی سازوکاری به نام مالیات بر عایدی سرمایه طراحی شده است؛ مالیاتی که اساسا برای عدم حرکت به سمت سوداگری و سفته‌بازی طراحی شده و مانع از این می‌شود فردی به سمت بازارهای غیرمولد برود.

تاکنون زیاد دیده شده بود که بازیگران، فوتبالیست‌ها و سایر اقشار با درآمد بالا به‌ صورت چشمگیر به شغل‌های خاصی مثل فست‌فود، رستوران و... وارد شوند اما کمتر انتظار می‌رفت پزشکان به‌عنوان کنشگر و فعال بازار مسکن معرفی شوند اما امروز با یک پرس‌وجوی ساده از چند مشاور املاک این موضوع به‌عنوان یک شگفتانه‌ در بازار املاک کشور خود را نشان خواهد داد.

مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی از این موضوع حکایت دارد که در حال حاضر درصد بالایی از افرادی که در زمره فعالان صنف مشاوران املاک هستند یا در کار ساخت‌وساز و خرید و فروش املاک و مسکن پول‌های کلانی را جابه‌جا می‌کنند، دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر هستند.

با توجه ‌به اینکه تمایلات و علایق شخصی، نخستین انگیزه افراد برای ورود به حوزه معاملات املاک است، در واقع می‌توان گفت ۲ دسته از افراد خواستار ورود به این حوزه هستند؛ دسته اول کسانی که درآمد بالا دارند و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و دسته دوم، علاقه‌مندان به رشته‌های معماری و هنری و... که به این شغل علاقه قلبی دارند. البته از درآمد دلالی مسکن هم در شرایط فعلی نباید غافل شد.

واسطه‌گری مسکن شغل دوم سرمایه‌داران شده است

عده‌ای از سرمایه‌داران در زمینه‌های کاری مختلف - که تعدادشان هم کم نیست - همزمان با شغل خود به واسطه‌گری مسکن هم مشغول هستند یا همزمان با شغل اصلی خود در حال ساخت‌وساز مسکن و بنگاه‌داری هم هستند که یک نمونه از این جامعه آماری، پزشکانی هستند که همزمان با طبابت، بنگاه‌دار مسکن یا بسازبفروش هم هستند.

سؤال این است: مگر ساخت مسکن، حوزه تخصصی مهندسان معماری و عمران نیست؟ چرا باید افراد دیگری مانند پزشکان به خریدوفروش آن ورود کرده و به دنبال کسب سود از این بازار باشند؟ در پاسخ باید گفت چون سود بازار مسکن و دلالی این کالای اساسی غیرقابل ‌چشم‌پوشی است! مشاهدات حاکی از آن است به طور مثال در منطقه میرداماد تهران گروهی از پزشکان با همکاری یکدیگر دفتر مشاور املاک دارند. البته این موضوع در سایر نقاط تهران هم شاهد مثال دارد.

برخی‌ها نمی‌توانند از سود مسکن‌سازی و مسکن‌فروشی چشم‌پوشی کنند

البته باید اعتراف کرد بیشتر پزشکان در مناطق بالای شهر فعالیت می‌کنند و نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد که حوزه فعالیت آنها در خرید و فروش آپارتمان است یا زمین یا بیشتر ساخت‌وساز می‌کنند ولی آنچه مشخص است پزشکان ترجیح می‌دهند خود به این موضوع ورود کرده و اقدام به ساخت مطب، دفتر اداری و واحد مسکونی کنند و سپس مازاد نیاز خود را به فروش برسانند تا از سود این بازار بهترین استفاده را کرده باشند.

رئیس اسبق اتحادیه مشاوران املاک درباره این موضوع اظهار کرده بود: بیش از ۴۰۰ پزشک در صنف مشاوران املاک تهران فعالیت دارند و این افراد همزمان با اشتغال در بخش طبابت، در بخش واسطه‌گری ملک نیز فعالیت می‌کنند.

اینکه گفته می‌شود پزشکان فعال در این حوزه مافیای زمین هستند، درست نیست ولی متأسفانه یکی از مهم‌ترین علل افزایش قیمت مسکن، همین بنگاه‌داری‌ها است که با افزایش قیمت و پخش‌ این خبر که گرانی در پیش است، اهداف خود را پیاده می‌کنند و در این میان تنها مردم ضعیف خسارت می‌بینند.

آسیب‌های ورود غیرمتخصصان به بازار مسکن

وی افزوده بود: تنها پزشکان نیستند که به این عرصه ورود کرده‌اند، بسیاری از سرمایه‌داران و افرادی که مشاغل دیگر دارند نیز به این بازار وارد شده‌اند که این موضوع نیاز به ساماندهی ویژه در این حوزه را بیشتر نمایان می‌کند.

مرحوم مصطفی قلی‌خسروی درباره ترکیب مشاوران املاک گفته بود: در تهران ۴۰ درصد اعضای این صنف مهندس عمران هستند که بخش مهمی از آنها همزمان با کار واسطه‌گری خریدوفروش املاک در کار ساخت‌وساز نیز فعالند.

وی افزوده بود: از لحاظ قانون نظام صنفی ورود پزشکان به صنف مشاوران املاک منعی ندارد اما این افراد باید یک فرد را با عنوان مباشر معرفی کنند.

وی افزوده بود: اینکه مباشر معرفی می‌کنند به این دلیل است که چون ۲ شغل دارند به لحاظ قانونی باید این کار را انجام دهند. این معرفی مباشر به این معناست که پزشکان کار پزشکی خود را رها نکرده‌اند، پس حضور آنها در صنف مشاوران املاک به لحاظ قانون و نظام صنفی منعی ندارد.

جلوگیری از ورود گسترده برخی اصناف با هدف کسب سود به بازار املاک، مطالبه‌ای عمومی است

در بررسی «وطن امروز» از بنگاه‌های املاک تهران، این فعالان اقتصادی اظهار کردند: «از دیدگاه ما این سؤال مطرح است که آیا پزشکان اجازه می‌دهند مهندسان طبابت کنند؟ پزشکانی که این‌گونه به حرفه خود حساس هستند باید به دیگر حرفه‌ها هم احترام گذاشته و به حوزه غیرتخصصی خود ورود نکنند».

چرا به اینجا رسیدیم؟

برای پاسخ به این سوال که چرا پزشکان به سمت دلالی مسکن می‌روند باید کمی وسیع‌تر به این مساله نگاه کرد و به این سوال پاسخ داد که اساسا چرا افرادی که سرمایه قابل توجهی دارند ترجیح می‌دهند به سمت بازارهای غیرمولد بروند؟

بنگاه املاک پزشکان

با وجود اینکه مورد بررسی‌شده در این گزارش مسکن بود در دیگر بازارها مانند خودرو، طلا و سکه نیز همچین شرایطی حاکم است. اصنافی که درآمد درخوری دارند قریب ۱۲ سال است تصمیم گرفته‌اند در کنار شغل اصلی پردرآمدی که دارند در بازارهای غیرمولد نیز سرمایه‌گذاری کنند تا حدی که امروز پزشکان که ضامن سلامتی و فرشتگان نجات مردم شناخته می‌شوند یکی از بازیگران بازار مسکن در مناطق شمالی تهران شده‌اند، البته باید به این نکته توجه داشت که این موضوع هنوز در کشور تبدیل به اپیدمی نشده است و نمی‌توان آن را به تمام جامعه پزشکی کشور تعمیم داد.

کدام کشورها مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟

مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که در تمام کشورهای پیشرفته، کشورهای صنعتی عضو OECD و حتی کشورهایی مانند هند، چین و بسیاری از کشورهایی که نسبت مالیاتی مناسبی دارند در حال اجراست.

اهدافی که این کشورها در اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه دنبال می‌کنند عمدتا کاهش شکاف سرمایه و شکاف طبقاتی است.

در این کشورها عموما مالیات بر عایدی شامل موارد متعددی می‌شود.

برای مثال اگر فردی سهامی خریداری و در بخش تولید سرمایه‌گذاری کند و سودی از این سرمایه‌گذاری حاصل شود، باید مالیات بر عایدی این سرمایه را بپردازد.

در این کشورها متوسط نرخ رشد بازدهی سرمایه همواره از متوسط نرخ رشد اقتصادی بالاتر است و این بدان معناست که صاحبان سرمایه روزبه‌روز سرمایه‌دارتر می‌شوند و در نتیجه شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، مالیات بر درآمد تکافوی هدف سیستم مالیاتی را که عدالت اجتماعی است نمی‌دهد، چرا که رشد بازدهی عامل سرمایه از عامل نیروی کار بیشتر از عوامل دیگر در اقتصاد است و لذا برای تعدیل این رویه، مالیات بر عایدی سرمایه دریافت می‌شود.

در این کشورها نرخ تورم بسیار پایین است. این در حالی است که آنچه در کشور ما به شکاف طبقاتی دامن می‌زند، جدا از رشد سریع‌تر عامل سرمایه، موضوع تورم است که به‌شدت باعث ثروتمندتر شدن ثروتمندان و ضعیف‌تر شدن ضعفا شده است بنابراین ضرورت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.

موضوع مهم بعدی این است که در کشور ما سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد از جمله فعالیت‌های سوداگرانه، ‌ خرید ملک، خودرو، ارز و به طور کلی کالاهایی که جنبه پس‌انداز داشته باشند سوق می‌یابد.

جالب است که نه‌تنها سود این نوع فعالیت‌ها در ایران بیشتر است، بلکه از پرداخت مالیات نیز معافند. در واقع در ایران بی‌ریسک‌ترین، باثبات‌ترین، مطمئن‌ترین و غیرمولدترین فعالیت‌ها از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    همین ها هستن که با افزایش کاذب تقاضا باعث بالا رفتن قیمت خانه می شوند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    چرا در مملکت ما این مسئله آزاد و یله رها شده؟مگه مجلس و دولت نداریم؟
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    12 2
    منتظر خلاء در حوزه پزشكى باشيد / سياست هاى بدون كارشناسى افراد شاغل در درمان را به خارج از كشور / به ساير مشاغلى كه اضطراب درمان وپاسخگويى به افراد و سازمان ها را ندارد سوق داده و مى دهد بطورى كه افراد حوزه درمانى ديگر تمايلى به بازگشت به كار قبلى خود ندارند🌹
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    3 11
    اگه پول دارند ساخت و ساز میکنند میفروشند چه اشکالی دارد ؟ شلوغش نکنید بسیاری از مسئولین شبه دولتی و دولتی هم تو اینکار هستند فقط در صورتی نادرست است که بخرن و قیمت سازی کذایی کنند که اینو فقط پزشکان انجام نمیدهند یکیش همین مشاور املاک است و متهم اصلی
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    4 3
    خود دولتها مقصر اصلی هستند در مسکن اگه ساخت و ساز زیاد شود و امکانات و کار در سایر شهرها زیاد شود کسی مهاجرت نمیکند که تقاضا زیاد شود و قیمت بالا در خودرو هم عرضه عمدا کم است تا فاصله بازار و کارخانه کم نشود و هر سال بتونن بهانه کنن و قیمت بالا ببرند در واردات خودرو هم چنان تعرفه بستن و اینقدر کم وارد کردند که فاصله کمرک و بازار زیاد و دلالان خودی قشنگ منفعت ببرند و خود دولت هم شش جور از یه خودرو بخورد وقتی اینهمه ارز میدین خودرو و قطعات لوازم خانگی و... از چین بیارند اینجا مونتاژ و در کنارش پول چاپ میکنید میدین دست مردم تا ازین بازار انحصاری بخرند و دلتون خوش باشه فروختین و دوزار صادرات ارزش افزوده ندارد همین است تورم ایجاد میکند الان یه خودروی چینی دوبرابر سه برابر کشورهای اطراف چه معنی میدهد مجبورین پز تولید بدین یه ملت تورم شو تحمل کنند ؟ درشو تخته کنید هر چیز شبه دولتی و دولتی در ضمن بسیاری از کله گنده های فولاد و پتروشیمی و مس فرار مالیاتی سنگین دارند چرا هیچکس مقاله ای تحلیلی نمیزنه خودتونین و فقط خودتون دوره پلیس بد مردم و ما دولتها ناحی هستیم و داریم با مافیا میجنگیم تمام شده است همه آگاه هستند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 0
    مردم توقع داشتند که دولت و مجلس ، سوداگری را پرهزینه و سوداگران را نقره داغ کند ، بخصوص با مالیات سنگین ... ولی در عمل اینطور نیست و همین باعث ناامیدی مردم شده ..دولت و مجلس، مردم را در بورس ، مسکن ، معیشت قربانی پولداران می کنند در مقابل صاحبان زر و زور تسلیمند ، من به عنوان یکی از همین مردم هرگز مجلسی‌ها و دولتی‌ها را نمی بخشم و هر روز ...
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      4 1
      با گرفتن زیرمیزی و فرار مالیاتی و ویزیت های بیشتر از تعرفه ، خون مردم رو توی شیشه کردن بعدش با پولش میرن توی کار ساخت و ساز !!!
  • وحید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    10 1
    پزشکان وکلا ومدیران از اصلی ترین بازیگران مسکن در هر شهر هستند
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    6 5
    ببینید دلالی چه سودی داره که پزشکا هم شغلشون را ول کردند امدند دلال شدند شاید هم بهتره بگوییم درامد پزشکا چقدر کم شده که به این روز افتادن
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    3 1
    فقط گسترش ابزارهای نظارتی و مالیات سنگین می تواند دست این ها را قطع کند
  • روجا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    7 1
    اکثر پزشکان در سرتاسر ایران مشغول ساخت و ساز و خرید و فروش زمین و املاک هستند. تعجبی ندارد وقتی دکتر دارد شما را معاینه نی کند موبایلش زنگ می خورد دکتر از رسیدن آهن سیمان و .‌ از آنطرف خط می پرسد و...
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    6 3
    وقتی پزشکها پدر مردم رو در میارن با این قیمت ویزیت ها خوب معلوم که پواسون از پارو بالا میره و نمی دانند این همه پول رو کجا سرمایه گذاری کنند مردم بیچاره هم از تحصیل کرده میخورن هم از خودی و غیر خودی
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    10 3
    پزشکانی قسم خورده که قرار بود دغدغه‌ ی درمان مردم را داشته باشند ، تبدیل به قاتل معیشت و بخصوص مسکن مردم شده اند ...
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    4 2
    کاش ما هم بجای کار کردن وارد دلالی و سفته بازی شده بودیم
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    از بانکهای نزول خور جمهوری اسلامی هم صحبت کنید که به خاطر بی لیاقتی یا صاحب منفعت بودن در مسکن، پدر مستاجرها رو درآوردند
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    برای درخواست چکاب آزمایش از همسرم به یک مطب پزشک زنان مراجعه کردم که پزشک با عصبانیت اظهارداشت باید همسرت را به مطب بیاری تا شماره پیگیری را بهت بدهم وقتی دلیلش راپرسیدم اعلام کرد چون مالیات ازما کم می شود نیاز به بودن همسر هست تا ویزیت کامل بگیرم !
  • محسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 2
    پزشکان در ساختمان سازی دخالت میکنند مهندسان عمران هم مسافرکشی در اسنپ و تپسی. البته سرمایه گذاری شریف است ولی دخالت نه
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    یه مقاله ای در مورد سیاست های بخش مسکن در اروپا منتشر شد در شرق اروپا حدود ۸۵ درصد مالک هستند در کشورهای مرفه حدود ۵۰ درصد مثلا در هلند برای خرید خانه اول ۸۰ درصد مبلغ وام کم بهره میدهند و دیگه نمیدن در ایران ۱۰ درصد و برا هر تعداد خانه فروش ملک به ۱۸ تا ۳۵ سال از معافیت مالیاتی مالک برخوردار است اونجا هم پلتفرم ها اکثرا در خرید و فروش خانه هستند ولی قیمت ملک واقعی میزنند مشکل اساسی ما در ایران بانک و تسهیلاتش است بهرش است وام بزرگ عوامل حکومت اکثرا میگیرند و پس یا نمیدن یا ... در حالیکه در هلند کلا بخشی از درامد برا وام مسکن کنار گذاشتند
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 2
    حالا صبح تا شب بشینید پزشکان رو بکوبید پیوند کبد که زمانی توی ۵ تا شهر بزرگ کشور زده می شد الان فقط تو شیراز انجام میشه چون دیگه پزشکی نمونده که انجام بده بسیاری از متخصصین با حقوق و مزایای چند برابر دارن جذب کشور های حاشیه خلیج فارس میشن تا چند سال آینده برای روتین ترین نیاز های پزشکی تون باید برید خارج چندین برابر هزینه رفت و آمد و هتل بدید اونوقت قدر کادر درمان ارزان و دلسوز این روزای کشور رو بیشتر می فهمید حالا هی به پروژه فراری دادن پزشکان دامن بزنید
    • پول پرستند IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      3 0
      وقتی کسی بنده پول باشه و وطن پرستی و مردم دوستی نداشته باشه همینه .... پول پرستند ... چه میشه کرد ؟!!
  • ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    والله اگه دولت مثل قدیم پزشک از هند و پاکستان و بنگلادش و... بیاره از نظر خرج و مخارج خیلی ارزونتر برای بیت‌المال تموم میشه چون اکثر پزشکای ایرانی که هر روز پول بیشتری میخوان و فرارمالیاتی میکنن و پای ثابت بازار سیاه ارز و طلا هستند و بساز وبنداز میکنن و همیشه هم از مردم طلبکارند و با داروخانه‌ها زدوبند میکنن در اولین فرصتی که از عهده امتحانای مطب زدن و کار کردن در خارجه بر بیان واسه دلار بیشتر میرن آمریکا و کانادا و اروپا و پشت سرشون رو هم نگاه نمیکنن!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    کسانی که میگن درآمد پزشکان در ایران کمه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    این نشان دهنده شخصیت نداشته این مثلا پزشکان است که عمری در فقروتنگدستی بسربرده اند وحالا نمیدونن چیکارکنند؟!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    همه دلالن
  • ضعف قوانین IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    5 0
    ضعف قوانین به ویژه قوانین مالیاتی است !! ::::: قوانین کارامد و سیستم مالیاتی هوشمند ، مردم را از فعالیتهای سوداگرانه دور میکند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس