هادی سروش

یک روحانی اصلاح‌طلب اخیرا مدعی شد که علت امتناع حضرت فاطمه زهرا(س) از نفرین در حق غاصبان فدک و خلافت؛ شامل شدن احتمالی بیگناهان در این نفرین بوده است!

سرویس سیاست مشرق _ فردی به نام هادی سروش که رسانه‌های اصلاح‌طلب از وی با عنوان استاد نیز یاد می‌کنند به تازگی طی اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، در یکی از مساجد تهران و در رابطه با شهادت حضرت زهرا(س) گفته است:

"مسئله غصب خلافت و عدم بیعت امیرالمومنین و ربودن حق مالی حضرت زهرا جدی شد تا جائیکه از امام صادق نقل شده است که زهرا (سلام الله علیها) در حالیکه پیراهن رسول الله را به سر داشت وارد شد و فرمود: میخواهید دست به خون علی(ع) ببرید! اگر گناه و معصیت نبود ناله ای بر درگاه الهی با شرایطی میزدم که همه چیز شما را نابود می‌کرد؛ والله لولا ان تکون سیئه لنشرت شعری و لصرختالی ربی" (کافی؛ج۸ص۲۳۸)

از این روایت مهمتر بیان امام باقر(ع) از حضرت زهرا است که چرائیِ معصیت بودن ناله و نفرینش را طرح نموده و فرمود: "والله .. لولا انی اکره ان یصیب البلاء من لا ذنب له؛ لعلمت انی ساقسم علی الله، ثم اجده سریع الاجابه" (کافی ، ج۸ ص۲۳۸)

مقصود این است که اگر حضرت زهرا ناله در عموم و نفرین را روا ندانسته بخاطرِ حفظ جان مردم است. و اگر زمینه خونریزی ایجاد نمی‌شد چنان خدا را قسم میداد و چون سریع الاجابه بود طومار زندگی همه را جمع می‌کرد. اما فاطمه خود را مسئول حفظ زندگی و خون مردم میداند که مبادا نفرینش شامل حتی یک بی گناه بشود.

این آموزه بزرگی از فاطمه زهرا است که کسی حق ندارد بخاطر یک گناه که در جامعه انجام میشود زمینه خونریزی و عدم امنیت اجتماعی و اقتصادی را رقم زند"![1]

تکرار مظلومیت فاطمه(س) در محافل چپ/ چرا حضرت زهرا نفرین نکرد؟

*این از ناآگاهی فرد مذکور است که نمی‌داند معصوم(س) حتی فکر گناه هم نمی‌کند و اگر فاطمه زهرا(س) به گناه نفرین اشاره می‌کند؛ منظور حضرتش سیئه نیست بلکه نامرسوم بودن معجزه امامت و معصومیت برای اعاده حق است.

چه اگر چنین چیزی مرسوم بود اساسا مسئله غصب ولایت رخ نمی‌داد! و یا همینطور ماجرای عاشورا و شهادت سایر ائمه(س).

زیرا باید دانست و فهمید که سنن الهی و ظهور امام عصر مبتنی بر نفرین یا دعای معصومان مستجاب‌الدعوه نیست. بلکه مبتنی بر رشد عقلانیت جامعه بشری یا اسلامی است.

هنگامی که این رشد رخ بدهد؛ آنگاه بشریت پذیرای جامعه آخرالزمانی و حکومت عدل جهانی خواهد شد.

بدیهیست که ائمه معصومین(س) که سرسلسلگان این حکومت هستند نیز هرگز نخواسته‌اند که امر الهی برای رشد انسان و آماده‌سازی جامعه بشری را با نفرین یا معجزه به پیش ببرند و امتنای زهرای مرضیه(س) از نفرین برای غاصبان خلافت و فدک نیز از همین روست. نه به دلیل خزعبلاتی مثل "مردن مردم به دلیل نفرین یا گناه بودن آن!"

از طرف دیگر باید به سایر رخدادهای تاریخ اسلام نیز اشاره کرد و دانست در جایی که پای رخدادهای عمومی یا اجتماعی در میان نبوده؛ ائمه(س) از بیان نفرین موردی در حق یک فرد شقی و در جایی که مصلحت دانسته‌اند؛ ابایی نداشته‌اند.

چه اینکه می‌دانیم حسین(ع) در روز عاشورا دست به نفرین هم زده است و یا موارد دیگر...

برای روشن شدن بیشتر مسئله می‌توان به این نقل از حضرت رضا(ع) نیز اشاره کرد که خطاب به مأمون فرمود: "من اگر خلافت را می‌خواستم، به تو مهلت نمی‌دادم. ولی خداوند به من امر فرموده که تو را به حال خود رها کنم."

ضعف استدلال هادی سروش از اینجا نیز آشکار می‌شود که فرد مستجاب‌الدعوه آیا نمی‌تواند نفرین خود را منوط و مشروط به یک نفر کند و چرا در فرض سروش همه افراد اعم از پیر و جوان و بیگناه و گناهکار باید شامل نفرین بشوند؟

ساده‌اندیشی فرد مذکور درباره معصومیت فاطمه زهرا(س) البته فقط منوط به گفتاری که شرح آن رفت، نیست. بلکه این فرد در اشاره به احتمال نفرین از سوی صدیقه طاهره(س) مدعی می‌شود که کسی حق ندارد بخاطر یک گناه که در جامعه انجام میشود زمینه خونریزی رقم بزند.

این گفتار را باید از آخر خواند تا خطر آنرا متوجه شد!

بله. ایجاد زمینه خونریزی یکی از بدترین گناهان است. اما همه باید بدانیم که "بخاطر صلح باید جنگید".

یعنی علی(ع) اگر قهرمان محراب و پدر یتیمان و پناه ضعفاست اما برای اعاده حق متجلی شده در دین خدا؛ قتّال‌العرب و تک‌سوار جبهه‌های نبرد نیز هست.

و آیا از علی(ع) معصوم‌تر و پرهیزکارتر برای دوری از گناهان می‌شناسیم؟

پس امثال سروش؛ اینهمه خونی که با شمشیر مقدس علی(ع) ریخته شد را چگونه توجیه می‌کنند و چگونه می‌فهمند؟!

امروز نیز شاهد حضور عقلایی و حقّانی ایران اسلامی در جبهه‌های نبرد بسیاری بوده‌ایم. نبردهایی که اگرچه خون‌های زیادی در آنها بر زمین ریخت اما در پیامد آن خون‌های پاک، حق به اثبات رسید، امنیت تثبیت شد و ضعفا از مدار ضعف فاصله گرفتند.

آیا اکنون باید از این حرکت عقل‌مدار ایران اسلامی انتقاد کرد و یا آنرا در تعارض با مکتب فاطمی دانست؟

مجددا تأکید می‌شود چیزی که موجب غصب حق ائمه(س) شد، حسین را در کربلا به شهادت رساند و غیبت دردآور صاحب‌الزمان(ع) را رقم زد؛ نه شیوع نان حرام یا شهوت مقام در جامعه که "تحلیل غلط" بود و جامعه را به جای دفاع از حق به سمت حمایت از گمراهی سوق داد.

و ریشه این بیماری نیز در یکی از ابعاد مهم خود به کسانی برمی‌گردد که بدون هیچ صلاحیتی؛ منابر جامعه را در اختیار گرفتند و تحلیل غلط را به مثابه نان حرام به خورد مردم دادند.

تعقل، مطالعه و جهاد تبیین راه جلوگیری از تکرار مظلومیت زهرای مرضیه و همسرش و فرزندان مکرّم اوست...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    24 12
    ظاهراً این آخوند اصلاح طلب که مانند همه معممین اصلاح طلب مشکل اصلیش دانش کم و ادعای بسیار است، گمان کرده است که خداوند متعال قدرت تشخیص بین مردم مغرض نسبت به حضرت علی و دیگران را نداشته است و مثلاً ممکن است تر و خشک را با هم بسوزاند!!!!
    • سبد آلوچه و کود ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      ظاهراً این بنده خدا که مانند همه خود برتر پندارها مشکل اصلیش دانش کم و ادعای بسیار است، گمان کرده است که خداوند متعال قدرت تشخیص بین مردم مغرض نسبت به حضرت علی و دیگران را نداشته است و مثلاً ممکن است تر و خشک را با هم بسوزاند!!!!
  • حسین علی از همدان ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 18
    این آقای طلبه، سخنش درست است شما منظورش را نفهمیدی در سوره شعراء قصه فراق هفت پیامبر الهی و گلایه انان از قوم متمردشان ذکر شده، ببین کدامیک از انها قوم خود را لعن و نفرین کرد؟
    • ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      12 0
      طبق گفته قرآن حضرت نوح به خدا گفت:وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً «27,26 نوح» «و نوح گفت: پروردگارا از اين كافران هيچ كس بر زمين باقى نگذار. زيرا اگر آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مى‌كنند و جز گناهكار و كفرپيشه نمى‌زايند».
  • ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    12 0
    هادي؟! که با تفسیر به رأی دعوت به ضلالت می کند.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    14 0
    اصلاح طلبا از این دست عتیقه ها زیاد توی دست و بالشون هست.
    • محمد ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      1 1
      کمی هم از هنرنماییهای اصول طلبان برایمان بگویید
  • ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    11 1
    وای چقدر احمقن اینا! یه عده ساده لوح هم دنبالشون راه افتادن. چی رو به چی ربط میده اونم با تفسیر غلط!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    2 1
    "نه شیوع نان حرام یا شهوت مقام در جامعه " نویسنده محترم به این چند کلمه کلا سخن امام حسین علیه السلام که فرمود شکمهاشان از حرام پر شده را نابود کردند. خدا خود و خانواده اش را نابود کند که برای ارضای حس دنیاپرستی به تحریف عاشورا روی می آورند اما نمی دانند که عاشورا پشتوانه ای بنام الله دارد که نمی گذارد اراذل و اوباش به آن گزندی برسانند
  • ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    11 0
    وظیفه حضرت فاطمه «س» مثل انبیاء هدایت است و هموار کردن راه هدایت.اما پذیرفتن هدایت با خود فرد است . غاصبان ولایت نیاز به نفرین کسی ندارند آنها نتوانستند راه هدایت رو نابود کنند اما خود راه ضلالت را انتخاب کردند و چون باعث گمراهی انسانهای زیادی شدند طبق قانون الهی نفرین خدا شامل حال آنهاست. غاصبان ولایت، حق حکومت را از علی علیه السلام گرفتند اما حق امامت او را نتوانستند از او بگیرند و به همین دلیل است که راه ولایت ادامه یافت.
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 8
    حضرت زهرا(س) تمام نفرینهاش را واسه حاکمان عمامه به سر ریاکار و متظاهر که به اسم دین مملکت ایران و ایرانیان را به فلاکت کشانده‌اند ، گذاشته.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    دیگر پیامبران الهی قومشان را نفرین کردند چون حجت بر همه آشکار شده بود و آشکارا مشرک شده بودند و در ثانی پیامبر خاتم (ص) نبودند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) امید به اصلاح جامعه دارند امام حسین (ع) قیام کرد برای اصلاح دین پیغمبر (ص) بعد از قیام خودش در برابر فساد علنی و آشکار یزید هر وقت خداوند عدم اصلاح بشر به دست مومنین باقی مانده را ببیند روز قیامت و ظهور حضرت مهدی (عج) است و انتقام گرفتن از بشر فاسد خدا فقط میداند شاید بشر اصلاح شد و بساط ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنند
  • ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 0
    تحلیل غلط میشود سلیمان سرد خزایی امام اش در نزدیکی اش شهید شد و ندای یاری او را جواب ندادند همانطور که مسلمانان صدر اسلام تخت تاثیر تبلیغات اینطور فکر میکردند دعوا سر قدرت بین خویشاوندان پیامبر است البته کسانیکه ایمان بالاترین نزد پروردگار داشتند دچار خطا نشدند و اجازه جولان شیطان در نفس و قلبشان را نمیدهند نتیجه اهمال آن صحابه صدر اسلام پادشاهی معاویه و یزید بود هر چند معاویه در ظاهر مراعات اسلام را داشت و امام حسن (ع) تحت شروطی صلح را پذیرفت اما جعل احادیث تحلیل های او باعث فریب تمامی مسلمین نشد
  • ظهور تدریجی ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 0
    حضرت زهرا نفرین نکرد به خاطر ترس از عذاب بیگناهان؟ مگر از نظر فاطمه سلام الله علیها بین کسانی که امام جامعه را تنها گذاشتند بیگناهی هم بود؟ دوما هم دقیق تر اینه که بگیم او تهدید به نفرین کرد نه اینکه بگیم نفرین نکرد! استجابت نفرینش هم موند برای آخرالزمان و دشمنان منافق صاحب‌الزمان...
  • ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    24 0
    این حرف اخر شماهم درست نیست امام حسین علیه السلام علت گوش نکردن کوفیان به حرفهای خودشان را پرشدن شکمهای انهااز لقمه حرام میداند پس نان حرام هم م‌ثر است
    • ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      1 0
      حر لقمه حرام خورده بود یا نخورده بود؟ پاسخ مشخص است. لکن چیزی که موجب رستگاری حر شد تحلیل صحیح بود. اثر تحلیل غلط قطعی و اثر نان حرام غیر قطعی است. نان حرام مثل یک بیماری است که اثرش قابلیت استشفا دارد. ولی شخصی که تحلیل غلط دارد؛ مادام که دچار این حالت باشد دشمن حق خواهد بود.
  • ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 0
    سلام . متن شما خالی از استدلال فهم درست سخن گوینده است و نیز متن توام با چندین عبارت خلاف ادب و اخلاق. سخن ایشان درست است و حضرت فاطمه در سخن گران بهایش از واژه "اکره" و واژه "ذنب" استفاده کرده و این کلمات تایید سخنان آقای سروش است و ارتباطی به معجزه ندارد و عبارتی که امام علی آورده اید مربوط به جنگ است و نه شرائطی که مردم با یک خلیفه ولو به نظر غاصب باشد در حال بیعت بوده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس