گفتگوی اردوغان و بایدن درباره جنگ غزه و پیوستن سوئد به ناتو

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بامداد جمعه درباره افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و لزوم تسریع فرآیند عضویت سوئد در ناتو صحبت کردند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بامداد امروز (جمعه) با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود درباره جنگ غزه و گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صحبت کرد.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر این تماس، گفت که بایدن و اردوغان درباره ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و چشم‌اندازه آینده فلسطینیان گفتگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «سران دو کشور درباره تلاش‌ها برای افزایش حمایت بشردوستانه از نوار غزه، محافظت از غیرنظامیان و همچنین نیاز به افق سیاسی برای مردم فلسطین رایزنی کردند».

بر این اساس، رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که واشنگتن از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود و حمله به نوار غزه حمایت می‌کند.

به نوشته اسپوتنیک، بایدن همچنین درباره تقویت ائتلاف نظامی ناتو و به‌صورت خاص لزوم تسریع فرآیند پیوستن سوئد به این سازمان با رئیس جمهور ترکیه گفتگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که اردوغان در این تماس درباره عواقب و پیآمدهای منطقه‌ای و جهانی طولانی‌شدن و تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه هشدار داد.

طبق بیانیه آنکارا، رئیس جمهور ترکیه گفت که ایجاد سازوکار ضامنین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی در محدوده مرزهای ۱۹۶۷، پایدارترین و معقولانه‌ترین راهکار برای پایان دادن به مناقشات است.

به نوشته اسپوتنیک، اردوغان همچنین به رئیس جمهور آمریکا گفت که عقب‌نشینی واشنگتن از حمایت بی‌قید و شرط از تل‌آویو می‌تواند منجر به آتش‌بس در غزه شود زیرا تراژدی انسانی در غزه باید هر چه سریعتر متوقف شود.

پیش از این نیز رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای جنایات جنگی در غزه و کشتار زنان و کودکان باید بازخواست بشود، گفته بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای منفعت سیاسی، آینده منطقه را تهدید می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    2 3
    مگه ما فراموش کردیم وقتی که داعش عراق رو اشغال کرد ،پشتیبان و حامی داعش در رتبه اول ،اردوغان بود،ایشان چیزی کمی از اسرائیل نداره.
  • ابی آذری زبان هستم ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    2 1
    قشنگ داره نونشو میچسبونه تا وختی تنور داغه..غزه رو بهانه کرده از عضویت سوئد حمایت میکنه تا چنتا جنگنده بهش بدن.. ترکیه گدا صفت... سرشون به عرش هم برسه گدا هستن گدا
    • یوسف از همدان ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 0
      باز تو زر زدی؟؟؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    اردوغین خودش نوکردربست بایدن است و مگه میتونه به اربابش پیشنهاد بده؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس