سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای ملی چین به آمریکا درباره مداخله در انتخابات ریاست تایوان در ژانویه ۲۰۲۴ هشدار داد.

به گزارش مشرق، ژو فِنگ‌لیان، سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای ملی چین تاکید کرد که آمریکا باید از مداخله در انتخابات ژانویه ۲۰۲۴ تایوان خودداری کند زیرا این یک مساله داخلی چین است.

انتخابات ریاست جزیره تایوان برای ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. حزب حاکم «دموکرات پیشرو» تایوان در ماه آوریل، لای چینگ‌ته را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات پیش رو معرفی کرد. تسای اینگ‌ون، رییس کنونی این جزیره به دلیل سپری کردن دو دوره به عنوان رییس تایوان، قادر به شرکت دوباره در انتخابات نیست.

«ژو فِنگ‌لیان» درباره این انتخابات گفت: انتخابات تایوان جزو امور داخلی چین است و مداخله نیروهای خارجی در آن قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد که واشنگتن در جریان اجلاس سطح بالای چین و آمریکا در سان‌فرانسیسکو که ماه نوامبر برگزار شد، درباره مساله تایوان، به پکن تعهدات سیاسی جدی داده است و جو بایدن، رییس جمهور آمریکا نیز به وضوح گفت که «از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.»

سخنگوی شورای ملی چین تاکید کرد: آمریکا باید به تعهداتش پایبند باشد و از مخابره سیگنال‌های غلط به نیروهای حامی استقلال در تایوان و همچنین مداخله در انتخابات این جزیره اجتناب کند.

پیش‌تر ساندرا اودکِرک، مدیر اندیشکده آمریکایی در تایوان، مدعی شد که این جزیره حملات سایبری جدی که به نظر تلاشی برای تخریب «ساختار دموکراتیک» تایوان بوده را تجربه کرده است و در ادامه نیز پکن را به تلاش برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ این جزیره متهم کرد.

تایوان از سال ۱۹۴۹ به طور خودمختار اداره می‌شود اما پکن همواره این جزیره را بخشی از قلمرو خود خوانده و با هرگونه تماس و رفت و آمد و مقامات عالیرتبه خارجی به تایپه مخالفت کرده و آن را ناقض اصل «چین واحد» می‌داند.

تازه‌ترین تنش‌ها بر سر تایوان در ماه آوریل و به‌دنبال سفر اینگ‌ون به آمریکا و ملاقات با کوین مک‌کارتی، رییس وقت مجلس نمایندگان این کشور تشدید شد و پکن با برگزاری یک رزمایش گسترده سه روزه حوالی حریم هوایی و آبی تایوان، به این سفر تحریک‌آمیز پاسخ داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس