کد خبر 1554627
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
مراکشی‌ها روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

معترضان مراکشی در خیابان‌های پایتخت این کشور در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، معترضان مراکشی با تظاهرات در شهر رباط، پایتخت این کشور پرچم‌های فلسطین را به احتزاز در آورده و قطع رابطه با رژیم صهیونیستی در اعتراض به جنایات این رژیم علیه نوار غزه را از دولت مراکش مطالبه کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، از زمان شروع جنگ بین مقاومت فلسطین و رژیم تروریست صهیونیستی در بیش از دو ماه قبل، شهرهای مراکش بارها شاهد تظاهرات معترضان حامی فلسطین بوده است.

حزب «عدالت و توسعه» که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ رهبری دولت منتخب مراکش را بر عهده داشت، برای نخستین بار روز یکشنبه تظاهرات ضدصهیونیستی در پایتخت این کشور را سازماندهی کرد که نشان دهنده گسترش هر چه بیشتر جنبش حمایت از فلسطین در مراکش است.

تظاهرکنندگان از جمله با محکوم کردن سیاست مراکش و چند کشور دیگر عربی در پیگیری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شعار دادند: «مردم پایان عادی‌سازی را می‌خواهند» و «فلسطین برای فروش نیست».

مراکش در سال ۲۰۲۰ بر سر تقویت روابط با رژیم صهیونیستی توافقی را با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا منعقد کرد. در راستای این توافق واشنگتن حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی آفریقا را به رسمیت شناخت. مقام‌های مراکشی به رغم در پیش گرفتن سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند که به حمایت از تشکیل کشور فلسطین ادامه می‌دهند و خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و حفاظت از تمامی غیرنظامیان در این باریکه شده‌اند.

احزاب و گروه‌های متعددی در مراکش به شکلی فزاینده به سیاست عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی از زمان شروع جنگ صهیونیست‌ها در هفتم اکتبر علیه غزه اعتراض کرده‌اند.

معترضان مراکشی روز یکشنبه همچنین خواستار تحریم شرکت‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند شدند.

هر چند مراکش و رژیم صهیونیستی هنوز عادی سازی روابط را تا مرحله تاسیس سفارتخانه پیش نبرده‌اند اما چندی پیش یک پیمان همکاری نظامی امضا کردند.

زمانی که مراکش با توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرد، حزب عدالت و توسعه در این کشور حاکم بود و سعدالدین عثمانی، رهبر سابق حزب عدالت و توسعه در آن زمان به عنوان نخست وزیر این توافق را امضا کرد اما سیاست مرتبط با آن نهایتا از سوی «محمد ششم»، پادشاه مراکش که استراتژی کلی را مشخص می‌کند، تعیین شد.

عبدالاله بن کیران، رهبر جدید حزب عدالت و توسعه مراکش گفته است، امضای این توافق یک اشتباه بود.

دربار سلطنتی مراکش پیش از این از حزب عدالت و توسعه خواسته بود انتقاد از روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس