به گزارش مشرق، کانال سعدا در ایتا نوشت:

مقایسه‌ی عملکرد سازمان ملل در مواجهه با دو تجاوز نظامی در دنیا

به مناسبت ۱۸ آذر سالروز معرفی عراق بعنوان مسئول و آغازگر جنگ از سوی دبیر کل سازمان ملل

یک موقعیت اما دو برخورد متفاوت از سازمان ملل!!

اقدام فوری سازمان ملل درباره حمله به کویت، در اعلام متجاوز بودن عراق و همچنین اعلام ضرب الاجل برای خروج نظامیان عراقی، در مقابل تعلل آن سازمان در قبال ایران، امری است که به وضوح دشمنی و خصومت برخی از اعضا و اقدام ناعادلانه این سازمان را ثابت می کند.

در فاصله جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، شورای امنیت مجموعا 11 قطع‌نامه صادر کرد که در 3 قطع‌نامه به مسائل شیمیایی و در 8 قطع‌نامه به جنگ پرداخته است. اما در فاصله یک‌ساله جنگ عراق وکویت، 40 قطع‌نامه توسط شورای امنیت صادر شد. بر این مبنا اگر به کشوری تعرض شود و نقض صلح انجام شود، شورای امنیت باید فعالیت‌هایی انجام دهد و حتی مختار به فعالیت نظامی است و در این مورد ورود کرد.

سازمان ملل نه تنها در دوره جنگ تحمیلی، عراق را مجبور و محکوم به خروج از ایران نکرد، بلکه حتی آن را به عنوان متجاوز نیز معرفی ننمود. تنها تلاش آن سازمان در طی 8 سال جنایات رژیم بعثی، محدود به اعلام آتش‌بس بود که نه تنها سودی برای ایران نداشت بلکه به ضرر تمامیت ارضی ایران اسلامی نیز تمام می شد.

با وجود تلاش های بسیاری نیز که مسئولان وقت در اقناع اعضای سازمان ملل در اصلاح قطعنامه ها داشتند، نهایتا در قطع نامه 598 نیز عراق به عنوان متجاوز اعلام نشد و تعیین آن به آینده موکول گردید.
پس از گذشت حدود 3 سال از جنگ تحمیلی، و طی فرآیندی -و احتمالا به دلیل انتقام از عراق به واسطه حمله به کویت- دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، عراق را به عنوان متجاوز اعلام نمود ولی شورای امنیت آن را نیز تایید ننمود.

به هر حال شورای امنیت سازمان ملل می‌بایستی گزارش دبیرکل را تصویب کرده و به صورت رسمی عراق را به عنوان متجاوز اعلام می‌کرد که چنین اقدامی صورت نگرفت. در مجموع می‌توان گفت که اظهار نظر و گزارش دبیرکل سازمان ملل به صورت رسمی تجاوز نظامی عراق به #ایران را در اسناد رسمی و در افکار عمومی ثبت کرد، ولی باعث نشد که ایران بتواند خسارات خود را از عراق مطالبه و دریافت نماید.

اگر به رفتاری که شورای امنیت سازمان ملل با تجاوز عراق به کویت با حمله ارتش عراق به سرزمین ایران انجام داد توجه کنیم در می‌یابیم که از همان روز اول اشغال کویت، شورای امنیت سازمان ملل عراق را متجاوز اعلام کرد و لشکرکشی عراق به کویت را محکوم کرد و خسارات مستقیم و غیر مستقیم کویت از این تجاوز را برآورد کرد و تا دلار آخر آن را از عراق دریافت نمود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    2 2
    از عراق خسارت نگرفتیم بدهکار هم شدیم
    • عمو جان ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 0
      انشاالله توی اون دنیا خسارت می گیرند .
  • ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    7 1
    الآن هم رفتار دوگانه در مورد جنگ در اوکراین و غزه صدای همه انسان دوستان را در آورده. سازمان های مثلاً بین المللی مترسک دست آمریکای جنایتکار و صهیونیسم کودک کش و درنده در سلاخی کودکان و نوزادان غزه شده اند اما با خون دماغ شدن ی اوکراینی برآشفته میشن و دادوهوار. اینست عدالت و انسانیت حاکم بر دنیای امروز!!!!!
  • ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 1
    شیطان بزرگ امریکا و اروپا با عقده خود برتر بینی و نژاد پرستی قلدری و سلطه طلبی دنیا را به سمت چپاول و تخریب مداوم هدایت کرده اند دو جنگ جهانی اول ودوم و کشته شدن میلیون ها انسان بیگناه حمله به فلسطین واشغال ۷۰ ساله ان حمله به لبنان سومالی افغانستان عراق لیبی سوریه و سرزمین های اشغالی فلسطین وغیره در کارنامه ننگین شیطان بزرگ امریکا واروپائیان و رژیم کودک کش در سالهای اخیر و کشتن میلیونها و آواره کردن میلیون های دیگر انسانهای بیگناه دیگر سورپرایز دشمنی علنی غربی ها واروپائیان صهیونیسها برای جوامع و ادیان دیگر است اختلاف افکنی سوری بین ملت های همسایه و کشاندن جنگ بین دو کشور همسایه از دستاورد های کینه جویانه شیطان بزرگ و اروپائیان برای فروش سلاح بیشتر و ازبین بردن کشورهایی که میخواهند مستقل باشند یکی دیگر از شگردهای ضد انسانی غربیها و اروپائیها میباشد که بوجود آوردن اختلاف و حمایت صدرصدی انها از یک کشور برای ازبین بردن استقلال یک ملت مثل ملت ایران و جنگ بین عراق و ایران و حمایت صدرصدی از رژیم بعث عراق و اوکراین و روسیه و حمایت صدرصدی از اوکراین برای تضعیف وازبین بردن استقلال ملت روسیه از دیگر شگرد های شیطان بزرگ امریکا و اروپائیان میباشد مطمئنا استقلال ملت بزرگ چین و جدا کردن تایوان از سرزمین مادری نقشه شوم شیطان بزرگ و کشورهای اروپایی برای اینده و فروش بیشتر سلاح های خود به تایوان میباشد .
  • ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 3
    بی عرضگی شماهاست که نتونستیم حقمونو بگیریم
  • ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    علت این همه تبعیض که ذکر شد یک کلمه است(شیطان بزرگ آمریکا)
  • ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    داد میزنید مرگ بر آمریکا و اسرائیل، معلومه سازمان ملل تحت کنترل انها کاری برایتان نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس